Home > > Tophotels hebben toplogistiek nodig

Tophotels hebben toplogistiek nodig

Mijn buren met kinderen maken zich steeds drukker over al het vrachtverkeer in de buurt. Ze snappen het niet. Waarom zijn er zoveel vrachtwagens en bestelbusjes? Waarom rijden dezelfde leveranciers soms 8 keer op een dag voor onze deur langs? En, hoe komen al die vrachtwagens aan de bekende gele ontheffingskaart?

Een op de drie vrachtwagens in de binnenstad is bestemd voor de horeca. Tophotels krijgen 6 tot 7 keer vaker een bezorger voor de deur dan een winkel in de Kalverstraat. Twee Amsterdamse tophotels vroegen zich af of dat niet anders kan. Niet alleen omdat dit mogelijk duurzamer kan, maar ook omdat al dat vrachtverkeer voor de deur niet aantrekkelijk is voor de gasten en buurtbewoners. Hotel de L’Europe en NH Barbizon Palace gunden Gert-Jan Beeke, student aan de Hogeschool van Amsterdam (in opdracht van EVO) een kijkje in de keuken.

Tophotels
De meeste gewone hotels en horecazaken laten hun goederen gebundeld, in een keer, leveren door een of twee horecaleveranciers. Die bezorgen een paar keer per week. Helaas heeft iedere zaak een eigen aflevermoment. De leveranciers komen daarom meerdere malen per dag in de straat.  
Bij de tophotels en sterrenrestaurants is de situatie anders. Zij kennen juist wel veel leveranciers die dagelijks komen. 

Twintig leveringen per dag
De tophotels krijgen elk zo’n 20 leveringen per dag. De tophotels en -restaurants willen zich graag onderscheiden en hun klanten een unieke ervaring bieden. Dat moet natuurlijk vers en volledig. Veel versleveranciers, zoals vlees en vis, leveren daarom dagelijks.

Het aloude adagium van het bundelen van zendingen van leveranciers, zoals de winkelketen Marqt doet, gaat niet werken voor de tophotels. Daarvoor zijn er teveel verschillende leveranciers en producten en zijn de levertijden van enkele uren, soms zelfs het eigen veld naar de eigen keuken, te kort. Bovendien willen de leveranciers niet samenwerken met hun collega’s. 

Afval
Opvallend is het aantal vrachtwagens dat afval ophaalt. Naast de gemeente halen vele particuliere partijen het afval in de binnenstad op. Elke horeca-ondernemer heeft eigen contracten, waardoor vele malen per dag een vuilniswagen door de straat rijdt. Dit is niet goed geregeld; er is meer bundeling nodig, naast de inzet van schone technologie.

Straat
Maar een klein deel van de vrachtwagens en bestelbusjes in de straat is bestemd voor de tophotels. De collega horecazaken in de buurt krijgen ook de nodige leveringen. Ze staan vaak letterlijk achter elkaar in de file in de straat. De vele taxi’s en touringcars maken het er bovendien niet eenvoudiger op.

Kan het beter?
Er zijn vijf adviezen voor de ondernemers en de gemeente Amsterdam:

  • Zet in op meer duurzame transporttechnologie met schone brandstoffen en elektrisch voertuigen. De hotels kunnen dit stimuleren door dit van hun leveranciers te vragen.
  • Nieuwe transporttechnologie is duurder. Slimme versgroothandels moeten nu al nadenken over bundeling met collega’s, uitbesteding aan stadsdistributeurs en afstemming van de leveringen in een straat, zoals 020 Stadsdistributie en Deli XL dat doen. Het Foodcenter is een prachtige plek om deze stromen te bundelen.
  • Organiseer via straatmanagement een afstemming van de aflevermomenten van leveranciers en het ophalen van afvalstromen tussen de horeca-ondernemers.
  • Zorg er voor dat de hotels goed bereikbaar zijn en over voldoende, en dynamische, laad- en losvoorzieningen beschikken. De doorstroming in de binnenstad is van groot belang voor de horeca.
  • Onderzoek mogelijkheden om het afvalvervoer beter, en schoner (bijvoorbeeld over water), te regelen in de binnenstad. Dat een op de zeven vrachtwagens afval vervoert in de binnenstad is niet uit te leggen.

Kan het schoner?
Een schonere bevoorrading van de horeca is niet in grote stappen snel thuis. Veel horecazaken bundelen al, en zouden alleen nog hun aflevermomenten in de straat moeten afstemmen. 

Voor de tophotels is frequente en snelle levering waardevol. Dit zorgt ervoor dat de klant voldaan naar huis gaat; heerlijk gegeten, geweldig geslapen. Maar, dan mag wel van de hotels en hun leveranciers worden verwacht dat ze dat schoner gaan doen.

Gert-Jan Beeke – student Hogeschool van Amsterdam
Walther Ploos van Amstel – universitair docent Vrije Universiteit


drie reacties op "Tophotels hebben toplogistiek nodig"

C. van Geerenstein
-1-  C. van Geerenstein:
Het teveel aan (vracht) verkeer wordt mede door de overheid veroorzaakt, en kost onnodig veel geld voor vervoerders en leveranciers. Doordat vracht verkeer bijna overal vóór 11 uur geleverd moet hebben (door de overheid bepaald !!!) moet een vervoerder de vracht verdelen over meerdere voertuigen. Dit is dus één van de redenen dat er meerdere voertuigen van een bedrijf rondrijden in de morgen. Verder wil die zelfde overheid overal kleine voertuigen in het centrum deel, en ook dit zorgt er dus weer voor dat er meerdere voertuigen de vracht van 1 grote truck moeten vervoeren. Door al deze eisen van de overheid worden vervoerders alleen maar onkosten gejaagd. Nog maar te zwijgen over de eisen van stik en fijnstof eisen, die weer eens niet gehaald worden, omdat er nodeloos veel voertuigen in het centrum rijden, die eigenlijk niet nodig zijn. De oplossing is de "venster tijden" verruimen, zodat er de hele dag geleverd kan worden. DIT zorgt ervoor dat er veel minder truck in het centrum nodig zijn. Zonder transport sraat ALLESs stil.........
JohnN
-2-  JohnN:
De rijksoverheid kan de steden als Amsterdam, die met luchtkwaliteit problemen te kampen hebben heel goed helpen door (al was het maar tijdelijk) de meerbelasting opbrengst op dieselvervoer te oormerken voor het stimuleren van schoon vervoer in de binnensteden. Ik zag verleden week, al fietsend door de stad, opeens een drietonner van 020Stadsdistributie rijden met het opschrift: Elektrisch vervoer 100% schoon. Voor het eerst! Nog nooit eerder tegen gekomen, dus misschien is het de enige wel. (Eén van de vele "pilot projecten"?) Terwijl al jarenlang het probleem bestaat maar nog altijd toenemende aantallen vuile dieselvrachtauto's en touringcars in de binnenstad rondrijden.
Voor verandering moeten structureel gestimuleerd worden.

Ik rijd zelf diesel, een echte schone, superzuinig, weinig uitstoot dus, met roetfilter, dus geen fijnstof en NOx, de grote boosdoeners in de luchtvervuiling door het verkeer. Toch kom ik er zelden mee de stad in maar laat 'm buiten de ring of in Noord. Qua belasting door de overheid zou ik voor hetzelfde geld een veel goedkopere oude diesel kunnen rijden, dat is toch een gotspe.

Er zijn steeds meer dieselrijders zoals ik die van goede wil zijn en met nieuwe auto's met zeer zuinige motoren én een roetfilter rijden. Stimuleren, stimuleren, zou het parool moeten zijn.
In plaats daarvan bedenkt men alleen plannen voor het verbannen van dieselvervoer binnen de ring die vervolgens getorpedeerd worden, of desondanks stranden ze op allerlei uitzonderingsvoorstellen.
Diesel is diesel volgens de simpele denkwijze van de rijksoverheid, die auto's in de eerste plaats als melkkoe ziet: Belasting op gewichtklasse in plaats van vnl. op verbruikscijfers. De brandstoftoeslag die voor oude vuile diesels in het leven geroepen werd, legt ze op aan alle moderne zuinige schone diesels. Stimuleren, stimuleren... (?)
Nee vertragen van verbetering, want waarom zou een besteller in de binnenstad niet met zijn oude diesel doorrijden als hij voor een nieuwe precies hetzelfde betaalt? De rijksoverheid zou al iets goed kunnen doen door de extra belasting die ze toch heffen van auto's die geen NOx en roet uitstoten ter beschikking te stellen aan de steden om hun distributie en luchtproblemen met stimulerende maatregelen de baas te worden.

Nu verdwijnt alles in de gaten van Rutte en Dijsselbloem. Ongeoormerkt geld waaraan Den Haag verslaafd is. Zoiets maakt me boos, als ik wist dat hetgeen ik als melkkoe bijdraag (1500 euro per jaar) helpt om een stad als Amsterdam schoner te maken, zou ik er zeker vrede mee hebben en blijmoedig bijdragen.
Stimuleren, stimuleren is wat werkt, de politiek gelooft alleen in straffen. De opbrengst kan niet gemist worden? Misschien kunnen we al die zware rijdende dieselmachines die geen kenteken hebben maar toch regelmatig op de weg rijden ook eens belasten? En al dat landbouwverkeer, dat accijnsvrije rode petroleum stookt en totaal niets betaalt om over 's heren wegen te rijden? Ik hoor het al: Dat zal wel veel te nadelig voor de economie zijn.
Lenz
-3-  Lenz:
Heel goede en nuttige voorstellen, ik hoop echt dat de gemeente hier serieus mee aan de slag gaat. Hier lijkt me ook een mooie rol weggelegd voor Horeca Nederland (of de Amsterdamse afdeling daarvan) en de diverse ondernemersverenigingen, worden die ook actief bij de plannen betrokken?
En voor de kleine leveringen voor 'exclusieve' hotels en restaurants zou ik ook eens denken aan bakfietsen, pas écht goed voor het milieu en in de binnenstad meestal sneller dan een busje.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.