Home > > Fietsers eisen de straat terug!

Fietsers eisen de straat terug!

Het plan leek zo volmaakt. Op instigatie van de Fietsersbond en met name op gezag van de lokale yuppiepartij GL werden in de jaren ’90 en begin ’0 gescheiden fietspaden aangelegd in de Amsterdamse stadswijken. Veiliger voor de fietser, zo luidde het devies. Immers, de binnenwegen raakten in toenemende mate overbelast door auto’s, openbaar vervoer, taxi’s, skaters, vracht- en fietsverkeer.

Weg met de fietspaden

[Klik voor hele afbeelding]

Creatie van deze fietspaden geschiedde in de meeste gevallen ten nadele van het groen en het gerief van de voetganger. Want de fietspaden werden niet aangelegd op het territorium van het dominante en gevaarlijke motorische verkeer, neen, de Amsterdamse politici besloten in al hun onmetelijke economische wijsheid de stoepen te versmallen en duizenden bomen te vellen, toch al schaars goed in de oude stadswijken.

Maar wie maalde daar nu om, het voetverkeer levert immers nauwelijks geld op in het gemeentelaadje. Laat die oudjes maar struikelen over te smalle, en als gevolg daarvan onbegaanbare stoepen, volgestouwd met subtiel gepositioneerde verkeersborden, lantaarnpalen, reclame-objecten, fietsen, scooters en containers, Almere lonkt! En hebben we er voor in ruil niet prachtige gescheiden en dus veilige fietsroutes voor terug gekregen? Win-win.

Anno 2013 echter blijken niet alleen de onrendabele voetgangers het slachtoffer te zijn geworden van de ‘verkeersveiligheidswaan’ van regenten en zogenaamde verkeersdeskundigen uit de jaren ’90, ook fietsers die verplicht gebruik moeten maken van de veel te smalle fietsstroken, waarop twee fietsers naast elkaar al tot overlast leiden, zijn hun leven niet langer zeker. Scooters, Canta’s, racefietsers, fietstaxi’s en elektrische fietsers proberen je op vervaarlijke wijze voorbij te scheuren, met snelheden van 20 tot soms 50 kilometer per uur!

Hef de gescheiden fietspaden dus maar weer lekker op, geef de voetganger zijn vertrouwde domein terug, plant nieuwe bomenrijen en laat fietsers zich gewoon weer op de binnenwegen verplaatsen, waarop uiteraard wel de fietspaden staan aangegeven. We kunnen dan weer ongestoord naast elkaar fietsen, terwijl scooters, Canta’s en aanverwante gevaarlijke vehikels vrolijk mogen uitwijken en passeren, zonder daarbij de fietser te terroriseren. Dat daarmee de automobilist minder ruimte heeft en weer op z’n tellen moet passen, is mooi meegenomen. Win-win-win.


zeven reacties op "Fietsers eisen de straat terug!"

ReindeR Rustema
Niet opheffen die fietspaden, maar er moet wel veel meer naar de rijbaan. Die verkeerskundigen hebben wel gelijk dat het heel goed is voor de verkeersveiligheid als er geen grote snelheidsverschillen bestaan tussen weggebruikers. Daarom moeten de scooters, racefietsers en dergelijke naar de rijbaan. Daar moet de snelheid omlaag, bijvoorbeeld 30km/u in de bebouwde kom. Op Europees niveau is daar trouwens een verzoek om dat 1 miljoen handtekeningen nodig heeft. Teken ook op http://nl.30kmh.eu/ Want hoewel de scooters en racefietsers wel veel sneller gaan dan fietsers, in een botsing wint het volume van de auto. Die moet dus niet 20km/u harder rijden dan de scooter of racefietser. Iedereen 30km/u.

En de voetganger moet ook de ruimte krijgen door alle rotzooi van straat te halen dat daar maar staat te staan. Fietsen naar binnen (niet lang parkeren) en meer deelfietsen (minder wrakken), etc. Als voetganger moet je overal naast elkaar kunnen lopen zonder te hoeven struikelen of allerlei objecten te ontwijken.
Maaike
-2-  Maaike:
Amsterdam loopt hopeloos achter op andere historische steden die wel zo verstandig en moedig zijn om auto's te weren uit hun binnensteden.
Minder auto's=meer ruimte voor het overige verkeer. Minder auto's=schonere lucht.
Minder auto's=minder parkeerinkomsten en daarom zal een autoluwe binnenstad in Amsterdam altijd een utopie blijven.
f.bol
-3-  f.bol:
Fietsers teryg naar fietsstroken op de rijbaan, prima. Meer 30 km zones, ook goed. De gescheiden fietspaden zijn enorm gevaarlijk, zeker als er "tweerichtingsverkeer" op die padenis met veel rechts afslaande auto's.
Dat de aanleg destijds ten koste ging van de voetpaden is onzin overigens. Op alle grote assen, of het nu Overtoom, Van Baerlestraat of Wibautstraat is, overal werden de voetpaden ook breder, ten koste van de rijstroken voor auto's.
ReindeR Rustema
Minder auto's kan door het USSR-waardig systeem van parkeervergunningen uit te faseren. Teken de petitie, http://parkeervergunninguitfaseren.petit..

Een derde van de Amsterdammers heeft een auto, maar de rest moet wel naar het geparkeerde blik kijken. En er omheen lopen/fietsen.

De parkeervergunning is het belangrijkste lokale verschil met andere historische binnensteden.
Walther
-5-  Walther:
100 punten!
Gisteren chaos bij Martelaarsgracht... door afgesloten Damrak nu extra druk.
Aangereden door vrouw die niet kon stoppen omdat ze moest SMS-en. Grrrr.
Al dat verkeer past niet op die fietspaden; gewoon met scooters en auto's terug de straat op.
En, Reindert heeft wel een punt. Ook de auto neemt wel erg veel ruimte in in de stad (en dat zeg ik als autobezitter in 1012).
Lees ook even:
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/..
Armoud
-6-  Armoud:
@Walther: Je bent toch niet gewond geraakt, hoop ik?
Herbert
-7-  Herbert:
@Alex, het plan is niet bedacht door GroenLinks in de jaren '90 en '00, het plan bestaat al bij 25 jaar: Hoofdnet Fiets. Het komt uit de koker van PvdA-er Michael van de Vlis.
Even een stukje geschiedenis: halverwege de jaren '70 verloren de grootschaligen (Joop Den Uyl, Ham Lammers, Roel de Wit, Samkalden e.d.) het van de kleinschaligen (Schaefer, v.d. Vlis,, Polak). Dus niet meer slopen en grote stadssnelwegen maar renoveren en kleinschaligheid. V.d. Vlis de Dienst Publieke Werken om een plan voor fietsers. Maar ja, die dienst dacht nog alleen maar in beton en asfalt en die verdomde dat. V.d. Vlis verzon een list en subsidieerde de Fietsersbond Amsterdam en die kwamen met een plan dat door de Raad werd aangenomen.

Op zich een goed plan maar op enkele punten wel is doorgeschoten. Bijvoorbeeld in de Ferdinand Bolstraat waar het smalle fietspad lig tussen het smalle trottoir en de smalle halte. Dat is vragen om ongevallen, zeker omdat bijna niemand weet dat de voetganger in dat geval voorrang heeft. Hef dat soort stroken op.
Maar het allerlbelangrijkste: weg met de scooter op het fietspad! Die zijn vaak te breed maar dat weet oom agent niet.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.