Webwinkel CoolBlue liet het afgelopen half jaar meer dan 40% groei zien. Ook Amsterdammers kopen steeds meer online. Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde de afgelopen maanden opnieuw met meer dan 3 procent. Het volume nam zelfs met 6 procent af.
In de Amsterdamse binnenstad gaat het voorlopig nog goed. Het groeiende toerisme houdt de winkels op de been. De helft van de winkelomzet komt van buitenlandse bezoekers. Maar, de kleine winkels verliezen stevig terrein in Amsterdam.
AmsterdamCity stelt: ‘De thuismarkt komt kijken en niet kopen, en bestelt na een dagje shoppen thuis online. Wel levert het ons steeds meer flagshipstores op: Mini, Apple, Puma, Abercrombie & Fitch, Primark en Marks & Spence. Het zijn de magneten van de nieuwe economie’.
Hoe krijgen de ondernemers nu de Amsterdammers weer de winkel in? Als we shoppen dan ‘showroomen’ we massaal: kijken, kijken, niet kopen. De webwinkels winnen steevast van de lokale winkels met scherpe prijzen, een enorme keuze in producten en een steeds betere service. Cor Molenaar adviseert zelfstandige winkeliers in zijn boek 'Red de winkel!' om dan maar zelf een webwinkel te beginnen. Maar, daarbij ben je er nog lang niet.
Eigenlijk koop ik het liefst bij mijn vertrouwde winkels in de buurt. Ik ken ze goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Maar, mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier kunnen niet opboksen tegen het geweld van de grote spelers. Zij adviseren prima, maar staan daarna met lege handen. Ze hebben het niet in huis, of ze kunnen het niet bij mij thuis bezorgen. Hun grote ketenbroertjes en –zusjes van de Hema, Blokker en Bijenkorf kunnen dat wel.
De zelfstandige winkeliers missen de slagkracht om mij, met een goede service, en tegen concurrerende prijzen, te bedienen. Ik wil niet meer betalen dan 5 euro voor levering thuis of 15 tot 20 euro voor een levering van een wasmachine of tuinmeubelen. Anders blijft de webwinkel de onbetwiste winnaar in de strijd om onze euro's.
Op eigen houtje lukt dat die zelfstandige winkelier nooit. Er zijn al vele lokale initiatieven geweest voor het bundelen van webwinkels op straatniveau, of het bundelen van de lokale bio-dynamische en ekologische boeren. Maar, die bieden geen logistieke polsstok om de boodschappen snel, op afspraak en voor een redelijk prijs bij mij thuis te brengen. Dat zijn kansloze initiatieven.
De grote, landelijke pakketbezorgers als PostNL en DHL hebben hun sorteer- en bezorgprocessen niet ingericht op levering van lokale winkels naar lokale klanten. Dat is ook geen optie.
In België werkt CityDelivery in Antwerpen, Gent en Brussel. Zij regelen het bestellen en betalen door consumenten tot en met het lokaal thuis leveren met bestelbusjes, fietskoeriers en taxi’s voor zelfstandige winkeliers. De winkelier heeft er nauwelijks omkijken, en nog belangrijker nauwelijks kosten, aan. En, de consument is er blij mee.
Zou zo’n initiatief de kleine Amsterdamse winkels de logistieke polsstok kunnen bieden om te kunnen concurreren tegen het geweld van AH.nl, CoolBlue, Bol, Wehkamp en de grote winkelketens? Dat zou mooi zijn Maar, dan moeten de winkeliers wel bereid zijn om de handen ineen te slaan om die thuisleveringen samen te gaan regelen. Het is een inspirerend idee dat goed zou passen in het lopende CentrumXL project.
zes reacties op "Red de winkels"
Hartelijk dank voor uw informatieve toevoegingen. Ik ben uw website al eens tegengekomen tijdens onderzoek om bepaalde foto's te kunnen dateren. Ook op Amsterdam Centraal staat fotomateriaal van oude winkelpanden (zie bijvoorbeeld een reeksje uit april van dit jaar over 'Vleeschhouwerijen'.
Voor zover het foto's van mijzelf betreft mag u die gerust gebruiken op uw website (uiteraard met bronvermelding).
http://www.amsterdamcentraal.nl/rubrieke..
Zo te zien is er namelijk nog heel veel aan te vullen.
Je ziet dat veel ketens en "kwaliteitswinkels" op nieuwe ontwikkelingen neerkijken of negeren. Free Record Shop is daar denk ik een mooi voorbeeld van: de neus ophalen voor nieuwerwetsheden en een arrogant vertrouwen op dat de klant toch wel bij ze binnen loopt. Vooral winkels met luxegoederen komen er nu ineens achter dat de zaken die ze eerst uitmaakten voor ordinaire "dozenschuivers" hun grootste bedreiging zijn. Nuffig in een duur ingerichte winkel om je heen kijken terwijl je de klanten waarvan je vermoedt dat ze geen geld bij zich hebben negeert, werkt tegenwoordig niet meer.
Winkels zullen het altijd moeten hebben van maatwerk, proeven en ruiken, aanraken, voelen en passen, exclusiviteit, directe en snelle service, en vooral het uitnodigen tot het doen van impulsaankopen. In dat licht zie ik de grote 'stores' ook nog wel verdwijnen en vervangen worden door 'servicepoints' voor zaken die niet via internet te regelen zijn. En wat dan overblijft zullen weer de bakkers, de slagers, de visboeren en de groentemannen zijn. Sommige dingen moet je namelijk écht aan kunnen raken voor je ze koopt, daar kan geen webwinkel tegenop.