Home > > Red de winkels

Red de winkels

Webwinkel CoolBlue liet het afgelopen half jaar meer dan 40% groei zien. Ook Amsterdammers kopen steeds meer online. Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde de afgelopen maanden opnieuw met meer dan 3 procent. Het volume nam zelfs met 6 procent af.
In de Amsterdamse binnenstad gaat het voorlopig nog goed. Het groeiende toerisme houdt de winkels op de been. De helft van de winkelomzet komt van buitenlandse bezoekers. Maar, de kleine winkels verliezen stevig terrein in Amsterdam.

AmsterdamCity stelt: ‘De thuismarkt komt kijken en niet kopen, en bestelt na een dagje shoppen thuis online. Wel levert het ons steeds meer flagshipstores op: Mini, Apple, Puma, Abercrombie & Fitch, Primark en Marks & Spence. Het zijn de magneten van de nieuwe economie’.

Hoe krijgen de ondernemers nu de Amsterdammers weer de winkel in? Als we shoppen dan ‘showroomen’ we massaal: kijken, kijken, niet kopen. De webwinkels winnen steevast van de lokale winkels met scherpe prijzen, een enorme keuze in producten en een steeds betere service. Cor Molenaar adviseert zelfstandige winkeliers in zijn boek 'Red de winkel!' om dan maar zelf een webwinkel te beginnen. Maar, daarbij ben je er nog lang niet.

Eigenlijk koop ik het liefst bij mijn vertrouwde winkels in de buurt. Ik ken ze goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Maar, mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier kunnen niet opboksen tegen het geweld van de grote spelers. Zij adviseren prima, maar staan daarna met lege handen. Ze hebben het niet in huis, of ze kunnen het niet bij mij thuis bezorgen. Hun grote ketenbroertjes en –zusjes van de Hema, Blokker en Bijenkorf kunnen dat wel.

De zelfstandige winkeliers missen de slagkracht om mij, met een goede service, en tegen concurrerende prijzen, te bedienen. Ik wil niet meer betalen dan 5 euro voor levering thuis of 15 tot 20 euro voor een levering van een wasmachine of tuinmeubelen. Anders blijft de webwinkel de onbetwiste winnaar in de strijd om onze euro's.

Op eigen houtje lukt dat die zelfstandige winkelier nooit. Er zijn al vele lokale initiatieven geweest voor het bundelen van webwinkels op straatniveau, of het bundelen van de lokale bio-dynamische en ekologische boeren. Maar, die bieden geen logistieke polsstok om de boodschappen snel, op afspraak en voor een redelijk prijs bij mij thuis te brengen. Dat zijn kansloze initiatieven.

De grote, landelijke pakketbezorgers als PostNL en DHL hebben hun sorteer- en bezorgprocessen niet ingericht op levering van lokale winkels naar lokale klanten. Dat is ook geen optie.

In België werkt CityDelivery in Antwerpen, Gent en Brussel. Zij regelen het bestellen en betalen door consumenten tot en met het lokaal thuis leveren met bestelbusjes, fietskoeriers en taxi’s voor zelfstandige winkeliers. De winkelier heeft er nauwelijks omkijken, en nog belangrijker nauwelijks kosten, aan. En, de consument is er blij mee.

Zou zo’n initiatief de kleine Amsterdamse winkels de logistieke polsstok kunnen bieden om te kunnen concurreren tegen het geweld van AH.nl, CoolBlue, Bol, Wehkamp en de grote winkelketens? Dat zou mooi zijn Maar, dan moeten de winkeliers wel bereid zijn om de handen ineen te slaan om die thuisleveringen samen te gaan regelen. Het is een inspirerend idee dat goed zou passen in het lopende CentrumXL project.

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.


zes reacties op "Red de winkels"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Kleine winkels kunnen best snel leveren. Ik kocht eergisteren voor mijn vakantiehuisje een koelkast bij Expert in Wolvega. Volgende dag werd hij afgeleverd. En het had zélfs nog dezelfde dag gekund. Topservice met die hitte.
els van wageningen
Bijna niemand weet het, maar in Amsterdam zijn echt nog heel wat winkels te vinden, die het belang van hun bestaan in de afgelopen twee eeuwen ruimschoots hebben bevestigd. Winkels met traditie, kwaliteit en service. Zes winkels zijn meer dan 200 jaar, 66 winkels meer dan 100 jaar en 32 winkels meer dan 70 jaar oud. Daaronder zijn 31 familiezaken. Twintig winkels hebben nog een min of meer oud interieur. Verreweg de oudste winkel in Amsterdam is Apotheek W.H. v.d. Meulen, sinds 1696 gevestigd op de hoek van de Geldersekade en de Stormsteeg. Op mijn website winkelstories beschrijf ik de geschiedenis van deze zaken. De komende jaren zullen wellicht steeds meer winkels van kleine zelfstandigen verdwijnen, waarmee de kleurrijke variatie in het winkelaanbod aanzienlijk kleiner wordt. Elke winkel met een bijzonder aanbod die verdwijnt, wordt overgenomen door een telefoon-, mode-of schoenenwinkel. De hoge huren, zoals bijvoorbeeld in de Kalverstraat, kunnen alleen nog worden opgebracht door winkelketens of zogenaamde 'conceptstores' van grote merken. Kortom... ik houd een pleidooi voor deze traditionele winkels, die nog steeds kleur geven aan de stad.
Arnoud
-3-  Arnoud:
@Els van Wageningen
Hartelijk dank voor uw informatieve toevoegingen. Ik ben uw website al eens tegengekomen tijdens onderzoek om bepaalde foto's te kunnen dateren. Ook op Amsterdam Centraal staat fotomateriaal van oude winkelpanden (zie bijvoorbeeld een reeksje uit april van dit jaar over 'Vleeschhouwerijen'.
Voor zover het foto's van mijzelf betreft mag u die gerust gebruiken op uw website (uiteraard met bronvermelding).
http://www.amsterdamcentraal.nl/rubrieke..
Zo te zien is er namelijk nog heel veel aan te vullen. ;-)
Suffie
-4-  Suffie:
Alle begrip en sympathie voor het in stand blijven houden van oude en traditionele winkels, maar ik zou de realiteit niet uit het oog willen verliezen: de maatschappij verandert, communicatie verandert, betaalswijzen veranderen en de wijze van handel drijven dus ook. Het lijkt me dan ook reëel om er rekening mee te houden dat het concept winkel wel eens achterhaald zou kunnen raken.

Je ziet dat veel ketens en "kwaliteitswinkels" op nieuwe ontwikkelingen neerkijken of negeren. Free Record Shop is daar denk ik een mooi voorbeeld van: de neus ophalen voor nieuwerwetsheden en een arrogant vertrouwen op dat de klant toch wel bij ze binnen loopt. Vooral winkels met luxegoederen komen er nu ineens achter dat de zaken die ze eerst uitmaakten voor ordinaire "dozenschuivers" hun grootste bedreiging zijn. Nuffig in een duur ingerichte winkel om je heen kijken terwijl je de klanten waarvan je vermoedt dat ze geen geld bij zich hebben negeert, werkt tegenwoordig niet meer.

Winkels zullen het altijd moeten hebben van maatwerk, proeven en ruiken, aanraken, voelen en passen, exclusiviteit, directe en snelle service, en vooral het uitnodigen tot het doen van impulsaankopen. In dat licht zie ik de grote 'stores' ook nog wel verdwijnen en vervangen worden door 'servicepoints' voor zaken die niet via internet te regelen zijn. En wat dan overblijft zullen weer de bakkers, de slagers, de visboeren en de groentemannen zijn. Sommige dingen moet je namelijk écht aan kunnen raken voor je ze koopt, daar kan geen webwinkel tegenop.
Belcampo
-5-  Belcampo:
Een afleverservice op maat in Amsterdam lijkt me een uitkomst. Ik irriteer me soms scheel aan de onnauwkeurige manier waarop je de bezorging van een pakket via PostNL en UPS (niet) kan afstemmen op de momenten waarvan ik weet dat ik thuis ben. Maar goed. Hoe lang zou het nog duren voordat er een zwerm onbemande elektrokarretjes door de stad zoemt die pakketjes, pizza's of andere post on demand bezorgen? http://tweakers.net/video/8037/eindhoven..
els van wageningen
In Amsterdam zijn nog zes winkels meer dan 200 jaar en 66 winkels meer dan 100 jaar oud, apotheken en kunsthandels inbegrepen.Heel lang geleden zei iemand tegen mij het volgende: 'Een winkel hoort niet een eeuw te bestaan. Met de oprichter dient ze te sterven. Want met hem of haar valt ze samen. Ze vertegenwoordigt zijn/haar geest en idealen'. Is dat zo? Ben ik wel goed bezig om de geschiedenis van deze lang bestaande, gespecialiseerde winkels te beschrijven, of...?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.