Home > > De stad raakt aardig vol

De stad raakt aardig vol

Afgelopen week was ik weer eens in 'de stad', zoals Amsterdammers het centrum van Amsterdam altijd aanduiden. Het was voor mij een tijdje geleden, want tegenwoordig woon ik in Amstelveen en daar heb ik het al druk genoeg mee.
Opmerkelijk: nú al keek anders tegen de dingen aan. Ik vond de stad bijvoorbeeld behoorlijk vol. Onaangenaam vol zelfs. Vooral met toeristen.

Lange rijen toeristen...

Zit er niet een grens aan het aantal mensen dat de stad dagelijks kan herbergen en verwerken? Daar moeten we toch rekening mee houden, anders zit de stad in de toekomst dagelijks net zo dichtgeslibd met mensen als op een zonnige koningsdag.

Niettemin neemt het aantal hotels alleen maar toe. Afgelopen week las ik in de krant dat er sinds 2006 ongeveer zesduizend hotelkamers zijn bijgekomen en tot 2016 wil de gemeente dit aantal nog laten groeien met 3500.

Heeft men in Amsterdam eigenlijk zélf wel zicht op het reeds bestaande aantal hotels in de stad? Volgens Nu.nl/Dr3data zijn het er 629, volgens de site van iAmsterdam zijn het er 350.
Op welk aantal zouden de beleidsmakers zich baseren? Voor je het weet zit je met muurvast verstrikte kluwen rondvaartboten en toeristenbussen, respectievelijk in en langs de grachten.

Na een paar uur werd het mij allemaal te benauwd. Ik probeerde de stad weer uit te vluchten. Maar de tram naar Amstelveen reed door, hij was vol. Ik was dus niet de enige. In de toekomst zal dat alleen maar erger worden, vrees ik.


vijftien reacties op "De stad raakt aardig vol"

Terrence
-1-  Terrence:
Ja, weg met al die buitenlanders! Amsterdam voor de Amsterdammers!

Eh...
Lastig is natuurlijk dat de gemeente een afweging moet maken: een paar miljoen extra melkkoeien (toeristenheffing op hotels, de verkoop van Delfstblauw uit China...) per jaar of een rustige stad met veel natuurschoon...Wat zou Erdogan verkiezen? Maar dat terzijde...
Arnoud
-2-  Arnoud:
Nou, ik ben ook niet tegen toerisme. Ik vroeg me alleen af wanneer de grens bereikt is. Ik zag nog een belangrijke bron van instroom over het hoofd: de cruiseschepen. Stond een stuk over in het Parool.
Er komt wellicht een moment dat ze overal (net als op Koningsdag) van die matrixborden gaan plaatsen om de toeristen langs vaste routes te leiden.
JohnN
-3-  JohnN:
Eigenlijk ben ik niet zo'n 'regelneef', ook niet voor anarchisme, maar laveer daar meest een beetje tussenin. Maar in het hoogseizoen zou een beetje regulering het toch voor iedereen wat aangenamer kunnen maken. Dat is met alle drukte zo: het gevoel dat het te vol is, is subjectief, het is vooral hoe je ermee omgaat.
Die cruiseschepen vind ik nog niet zo'n probleem, dat zijn toch meest de mensen die wat te besteden hebben en bovendien zijn ze er meestal maar 1 dag, net lang genoeg om twee musea te bezoeken. Het zijn niet de mensen die zich al junkfood etend in trage slentergang groepsgewijs door de stad verplaatsen.
Het Damrak en Stationsplein vind ik het eerst in aanmerking komen voor wat subtiele 'sturing'. De kant van het natte Damrak langs de Beurs naar de Dam zou wat aantrekkelijker kunnen worden gemaakt voor voetgangers die niet in de eerste plaats in 'loopvoer' en 'lopende groepsconversatie' geïnteresseerd zijn. Eén of twee jaar geleden hebben ze daar de 75 jarige iepen allemaal omgezaagd ('voor herinrichting) maar sindsdien is er nog niets gebeurd.
Theo
-4-  Theo:
Drukte hoort bij een metropool.

Voor wie daar niet van houdt zijn er nog genoeg opties op rustige gemeentes en dorpjes in Nederland.
wk
-5-  wk:
Drukte in de stad - OK, dat weten we. Dat is ook een deel van het plezier van in het centrum wonen.
Ruimte voor toeristen is prima. Is er genoeg ruimte voor (de laatste?) bewoners?
De grens wordt wèl overschreden wanneer de laatste slager, groenteboer en schoenmaker plaats maken voor wéer een headshop, irish pub, winkels in indiaase kralen of oranje molentjes enzovoort.
Wanneer ik voor mijn dagelijkse boodschappen buiten de Singelgracht moet gaan.
Nog méer kledingwinkels en bistro's lijkt me ook al niet nodig.
Zou dáár beleid over zijn ???
Kees
-6-  Kees:
Hier een docu over Venetie, waar de toeristen het inwonertal al tot onder de 60.000 hebben gebracht:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleverin.. .

Activisten gaan daar al met de billen bloot voor een cruise-schip......
JohnN
-7-  JohnN:
@Kees: Bedankt voor de link naar de VPRO uitzending. Interessant om te zien.
Maar de situatie in Amsterdam en Venetië is nauwelijks vergelijkbaar. Venetië is al heel lang geen leef- en woonstad, het vechten tegen de sluiting van een ziekenhuis omdat dit bij een inwonertal van 60.000 nauwelijks rendabel kan zijn, tegenover Amsterdam, universiteitsstad met 2 academische ziekenhuizen en nog een hele reeks algemene en specialistische ziekenhuizen tekent het verschil.
De angst dat de toeristen "de stad gaan overnemen" lijkt vooralsnog ongegrond. Dat het inwonertal de laatste decennia nauwelijks nog groeit komt door de enorme uitstroom van Amsterdammers naar Almere, Amstelveen, Purmerend etc. Deze uitstroom is niet veroorzaakt door toegenomen toerisme maar heeft veel meer te maken met de Amsterdamse woningmarkt. Een krimp zal er niet van komen, denk ik, we zullen altijd zo tussen 800.000 en 900.000 blijven schommelen, vijftien keer zoveel dan de "kijkstad" Venetië. Het tonen van blote billen als teken van minachting tegenover cruisetoeristen is onbeschaafd en contraproductief gedrag dat hooguit op een voetbalveld thuishoort.
Centrumbewoner
-8-  Centrumbewoner:
@JohnN
De stad is de laatste decennia juist weer hard gegroeid, pak de cijfers er nog maar eens bij..
JohnN
-9-  JohnN:
@Centrumbewoner - Ik keek even op dichtbij.nl. Amsterdam heeft recent het nieuwe jaarboek uitgebracht met de cijfers van 2012. Ik citeer:
"AMSTERDAM - Op 1 januari 2012 telde Amsterdam 790.044 inwoners.
Ondanks een toename van bijna 9.500 inwoners is voor het eerst in drie jaar sprake van een afname in de bevolkingsgroei. Dat staat in Amsterdam in cijfers, het statistisch jaarboek van de gemeente Amsterdam dat donderdag verscheen."
Nog steeds geen >800.000 dat vind ik niet echt een spectaculaire groei. Als je naar de verdeling kijkt tussen autochtoon en niet-westerse allochtoon zie je dat Amsterdam veel meer zou zijn gegroeid als niet zoveel autochtone Amsterdammers naar de "slaapsteden" waren vertrokken.
Dat het "voller" lijkt in de binnenstad dan vroeger is dus duidelijk een gevolg van het toenemende toerisme. Hiermee komen we weer bij de kern van de impressie van Arnoud de Jong.
Kees
-10-  Kees:
In mijn eerste jaren in de stad woonde ik in het centrum (jaren 80), en toen viel me al op dat steeds meer gewone winkels ophielden, en vervangen werden door eetgelegenheden en andere toeristische zaken.

De afgelopen tijd hoor ik nog steeds over gewone winkels die ineens broodjeszaken zijn geworden, of over supermarkten die zich steeds meer richten op toeristische behoeften. (Zoals kaaswinkels, met van die holle kazen van plastic in de etalage of op de stoep).

Ik heb dus de indruk dat het voorzieningen-niveau voor bewoners, in het centrum, nog steeds afneemt. Maar het zou fijn zijn als iemand dat eens met cijfers zou kunnen onderbouwen - of weerleggen natuurlijk.

Amsterdam als geheel gaat nog wel. Het is volgens mij het centrum dat in een soort Venetie dreigt te veranderen.
Herbert
-11-  Herbert:
Winkelpanden veranderen steeds vaker van functie. Ruimtevreters als meubelzaken zijn naar de randen van de stad gegaan, dwomweg omdat de m2-prijs te hoog werd en de omzetsnelheid te laag. Maar in dezelfde tijd veranderde winkelen van boodschappen doen naar shoppen. Restaurants moeten concurreren met elkaar maar ook met de kant en klaar maaltijd van de super en het zelf koken. Om eens een voorbeeld te noemen. Shoppen is fun geworden.

Of het voorzieningenniveau in de binnenstad is afgenomen, heeft ook te maken over welke voorzieningen je hebt hebt. Er zijn nog steeds veel supermarkten in een straal van een kilometer en die worden sinds begin jaren '90 ook steeds groter.
Maar full-service autobedrijven heb je in de binnenstad niet meer, die zijn vertrokken. Maar of dat erg is?
JohnN
-12-  JohnN:
@Herbert: Ik denk niet dat de gemiddelde binnenstadbewoner het verdwijnen van meubelzaken en service garagebedrijven uit de binnenstad betreurt. Hoe vaak koop je nu meubels, en hoe vaak moet de auto een servicebeurt? Die dingen spelen in elke stad, daarvoor moet je naar buiten, ook in een provinciestad. Geaccepteerde veranderingen.
Wat wel uitmaakt is of je over een lengte van 100m misschien wel 5 plekken wilt hebben waar je "loopvoer" kunt kopen, maar niet één gewone goede warme bakker, dat je wel een "ah-to go" kunt vinden maar geen supermarkt voor de minder luxe dagelijkse boodschappentas.
Ik vind persoonlijk dat op sommige gebieden de overdaad zichzelf overtreft. Als je op CS door de stationonderdoorgang en de traversen loopt, kun je op elke tien stappen meeloop-eten-en-drinken krijgen, dan ga je de trambanen over en weer langs een aaneengesloten wand van vreetschuren, vervolgens steek je over naar het Damrak om op elk tweede of derde pand ook weer een etenswarengolf te doorklieven. Ga als treinreiziger regelmatig naar Amsterdam en je moet wel obesitas krijgen. Hier is toch echt iets helemaal misgegaan, wordt er nog wel gestuurd in de bestemmingsplannen?
De eerste verbetering die ik zou doorvoeren is die hele troep schuren langs de kade weghalen, zodat de bezoeker weer een mooi zicht op de waterkant krijgt met het stukje Pr.Hendrikkade vanaf het Victoriahotel. Een bijdrage aan de volksgezondheid en de Amsterdam-beleving van de zojuist aangekomen bezoeker.
Herbert
-13-  Herbert:
@John, vandaar dat ik ook vroeg wat je bedoelt met voorzieningenniveau.
Wat jij beschrijft zijn de gebruikelijke toeristenroutes die je in veel steden ziet. Maar als je daar even buiten komt, kom je nog veel ambachtelijke zaken tegen als warme bakkers en echte slagers. En ik heb het idee dat ze weer terugkomen. Maar dat kan ik niet staven.

Wat betreft bestemmingsplannen, een bestemmingsplan mag niet selecteren op kwaliteit. Bestemming Horeca I houdt zowel Van Dobben in als Febo, McDonald, KFC op als de zoveelste Vlaamse Friettent.
Arnoud
-14-  Arnoud:
@Herbert: Nou, volgens mij maken ze in de bestemmingsplannen wel onderscheid tussen 'hoogwaardige' en 'laagwaardige' horeca. Zie bijvoorbeeld in 1012. Maar wellicht zien ze alle tenten die jij noemt als 'hoogwaardig' ;-)
Herbert
-15-  Herbert:
@Arnoud, Horeca 1 zijn fast foodzaken. Maar wat ik bedoel dat ze geen onderscheid mogen maken wie er in die sector een zaak opent.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.