Al enige maanden gonst het op straat in 1012. De toeristenbushaltes van het Damrak en voor het Victoria verhuizen begin mei naar de Prins Hendrikkade bij Hotel Barbizon. Dat is direct voor de deur van meer dan 80 bewoonde appartement en 20 ondernemers. Bewoners en ondernemers schrokken van de geruchten. Niet de lusten, dan toch ook niet de lasten van die bussen?
Ik had na meer dan 10 jaar werkzaamheden op ODE-eiland en voor Noord-Zuid Lijn gehoopt op een mooie Prins Hendrikkade. Dit had de gemeente beloofd bij de start van de metrowerkzaamheden. Ik zou een mooie wandelboulevard met één-richtingsverkeer krijgen. Alle bussen gingen naar de achterzijde van het Centraal Station. We komen nu van een koude kermis thuis.
Omdat het stadsdeel het besluit over de verplaatsing van de toeristenbushaltes niet heeft gepubliceerd, kan niemand bezwaar indienen. Ingediende bezwaren zijn ‘niet ontvankelijk’ verklaard. En, daarom worden bewoners en ondernemers ook niet geïnformeerd over het besluit. Kafka! Wat ging hieraan vooraf?
Het Stadsdeel beweert nu dat ze de bewoners tijdig hebben geïnformeerd, in het voorjaar 2011, bij het Rode Loper project. In deze plannen geeft de gemeente zelf meerdere malen aan: ‘De inrichting van de Prins Hendrikkade valt onder het project Stationseiland’. Elke vraag over de plannen met de toeristenbushaltes wordt in de inspraaknota verwezen naar het project Stationseiland. Wie snapt het nu nog?
In de beleidsnotities van DIVV is aan de verhuizing door een 'gelegenheidscommissie' uitwerking gegeven. De toeristensector zelf geeft aan niet te geloven dat de maatregelen gaan werken gelet op het huidige functioneren van de haltes in het centrum. Een raadslid verzuchtte op Twitter: ‘tja…..’.
Er ligt ook een door Goudappel Coffeng uitgewerkt alternatief plan van de ondernemers zelf. Hierin komen de bussen op een aangepast Prins Hendrikplantsoen, voor het Victoria bij de bestaande bootopstapplaatsen. Een prima en goed uitgewerkt plan, gemaakt door de ondernemers zelf. Waarom het stadsdeel daarin niet mee gaat is een compleet raadsel.
Ervaring bij de halte bij het Victoria Hotel is dat bussen er twee rijen dik wachten, met hun stinkende motoren aan vanwege de airco, wildplassen de norm is, en horden schreeuwende toeristen op de stoep staan die afval en peuken achter laten. Er is geen handhaving (de laatste vier maanden waren er geen stewards)… Voor de bewoners op de begaande grond betekent dit een Chinese muur van ronkende bussen van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht. Dat is geen prettig vooruitzicht.
Onbekend met de Rode Loper plannen (en daarover niet geïnformeerd door gemeente) hebben betrokken bewoners en ondernemers tijdig hun bezwaren tegen de bushaltes ingebracht bij de inspraakprocedures voor de plannen voor Prins Hendrikkade en Stationsplein die op hetzelfde moment liepen in het voorjaar van 2012.
Dat is allemaal keurig vastgelegd.... maar, geen enkele ambtenaar heeft inbrengers gezegd dat ze voor het verkeerde project waren. Nog stugger, de ambtenaren hebben de bezwaren in de ‘reactienota’ opgenomen, waardoor we dachten dat ze er iets mee zouden gaan doen.
In mei 2012 schrijft een ambtenaar Habets van Stationseiland project: 'In het najaar van 2012 worden de bestemmingsplannen ter inzage voorgelegd en heeft u de mogelijkheid om een formele reactie in te dienen'. Famous last words: nooit meer iets van die ambtenaar gehoord. Hij is met de noorderzon vertrokken.
In de driehoek van coördinatie Stationseiland, Stadsdeel Centrum en het centrale stadsbestuur zijn bezwaren en zienswijzen over de verplaatsing van de toeristenbushaltes in de ‘dode hoek’ geraakt.
Het verhuisplan klopt gewoon niet. Het stadsdeel stelt dat uiteindelijk voor deze variant gekozen is, bekend met alle ‘voors en tegens'. Die ‘voor en tegens’ willen we graag begrijpen, maar het stadsdeel heeft de verslagen van de commissie niet beschikbaar gesteld, ondanks herhaalde verzoeken daartoe. Iets te verbergen?
Nergens ligt vast wat de effecten van (op piekdagen) mogelijk 1.000 bussen per dag (500 instappers en 500 uitstappers) voor luchtkwaliteit, de verkeersdoorstroming en veiligheid. De luchtkwaliteit op de Prins Hendrikkade is de slechtste van Amsterdam, juist vanwege de vele bussen. Er is geen rapport gemaakt over de gevolgen van de verplaatsing voor de luchtkwaliteit. Dat is onbehoorlijk bestuur. Zo’n 25.000 in- en uitstappende toeristen in het hoogseizoen gaat veel betekenen voor de Zeedijk, Prins Hendrikkade en omgeving. Nu al zijn er teveel souvenirwinkels in de buurt.
Ik denk dat alle ‘voors en tegens' dus helemaal niet in beeld zijn gebracht. Een beschamende vertoning van het stadsdeel dat 1012 klaarblijkelijk ‘onbewoonbaar’ heeft verklaard.
Als overgangssituatie geeft dit mogelijk enige verlichting. Tot de NZ metro rijdt. Vanaf dat moment zouden alleen schone bussen nog binnen de ring toegelaten kunnen worden, de andere leveren hun passagiers keurig af in Noord aan het metrostation bij het Winkelcentrum, een ritje van 5 minuutjes en ze stappen op het Stationsplein uit. Maar goed, die mogelijkheid zal wel 2017 worden... Voorlopig lijkt me dat beter benutten van het weidse nieuwe lijnbussenperron een voor de hand liggende "verlichting" van de situatie aan de "mooie kant" van de driehoek biedt.