Home > > Blije en tevreden ondernemers in de Beurs van Berlage

Blije en tevreden ondernemers in de Beurs van Berlage

Op 22 januari werd voor de 8e keer de Amsterdam City Index bekend gemaakt door Amsterdam City, de vereniging van binnenstadsondernemers, in de Beurs van Berlage. Honderden ondernemers, stadsbestuurders en belangstellenden hadden de barre tocht door de sneeuw ervoor gewaagd. Als bewoner en ondernemer zat ik ook in de volle zaal om de stand van zaken te horen.

De Amsterdam City Index meet met 32 trends het economisch klimaat van de Amsterdamse binnenstad van Centraal Station tot Cornelis Schuytstraat en van Haarlemmerbuurt tot Carré. Dat heet nu CentrumXL. De City Index geeft in één cijfer de actuele stand van de economie in de Amsterdamse binnenstad weer.

Guus Bakker van Amsterdam City, regelmatig onderbroken door een querulant in de zaal, presenteerde de winnaars en de verliezers van 2012.
De winnaars waren duidelijk de horeca, de musea, de passagiersterminal, de bereikbaarheid met een stevige plus, en, ondanks de crisis, lopen de huurprijzen voor winkels en horeca ook nog steeds op. De hotels stagneren ondanks weer fors meer bezoekers. In Amsterdam komt nu de helft van de omzet in winkels en horeca van toeristen.
De grote verliezers zijn de winkels die terrein verliezen op de webwinkels, de criminaliteit, de huizenprijzen, de kantoren markt, de luchtkwaliteit en de schone straten.

Puntje minder
Plussend en minnend staat de index voor 2012 op 115, tegenover 100 in 2005. Dat is een puntje minder dan vorig jaar. De zaal bleef even stil en het applaus bleef uit. Ondernemers snappen dat je natuurlijk alleen maar klapt voor de winnaars. Toch waren de ondernemers stiekem een beetje trots. In de rest van Nederland laat de crisis zich veel harder voelen.

De boodschap aan de ondernemers voor 2013 was duidelijk: als de ondernemers het beter willen doen in de stad, met een terugtredende overheid, dan moeten ze zelf meer doen. Het schonere Rembrandtplein is er vooral ook door de initiatieven van de ondernemers op het plein. Stewards hebben de toeristenbussen van het Damrak verjaagd naar de Prins Hendrikkade. De meer dan 30 ondernemersverenigingen met hun straatmanagers werken hard aan het verbeteren van de vitaliteit van hun wijk.

Vreemd plan
Nog even was er een vreemd plan om ondernemers in de binnenstad, net als burgers, een stem te geven in het stadsbestuur. Vreemd, omdat een ondernemer die echt een hart heeft voor Amsterdam natuurlijk gewoon zelf in Amsterdam woont en dus al stemrecht heeft.

Burgemeester Van der Laan was in een opperbeste stemming. Met veel anekdotes gaf hij zijn mening over de ontwikkeling van de stad. Trots vertelde hij over de opening van het hoofdkantoor van Booking.com in The Bank, de daling van het aantal gewapende roofovervallen en de groei van het toerisme. 

Nu de grote musea open gaan, het Concertgebouw jubileert en de grachten 400 jaar bestaan verwacht de stad in 2013 13,5 miljoen toeristen. Van der Laan snapt de verzuchtingen van steeds meer bewoners dat Amsterdam wel erg vol wordt. In drukte laten we nu zelfs Parijs achter ons…

Schrikbeeld
Het schrikbeeld van de burgemeester is Venetië. Een haast dode stad die elk jaar bezocht wordt door 30 miljoen toeristen en waar slecht 60.000 bewoners het hebben uitgehouden. Wat de burgemeester betreft blijft het centrum een ‘melting pot’ van diversiteit; bewoners, ondernemers, creatieven, bezoekers, wandelaars en fietsers. De ontwikkeling van CentrumXL kan alleen als de ondernemers en de stadsbestuurders daarbij de bijna 140.000 bewoners actief betrekken. En, soms vinden die ondernemers de bewoners maar wat lastig.

Met evenveel ondernemers als bewoners in de binnenstad werkt het stadsbestuur aan een zorgvuldige balans van uiteenlopende belangen. Hoog op de prioriteitenlijst van de burgmeester staan de aanpak van short stay en illegale hotelverhuur en het geluidsoverlast op het water. Fijn om te horen dat hij er ook voor de bewoners van CentrumXL is. Amsterdam is van niemand en iedereen tegelijk, stelde Van der Laan vast.

Positief
Er werd veel gelachen, de sfeer was positief. Het was stimulerend om te zien dat ondernemers met veel plezier en liefde over Amsterdam praten. Ondernemers, bestuurders en bewoners zijn het vaker met elkaar eens dan ik wel eens denk.

De vele biertjes van de sponsoren als Albert Heijn, Mister B, PTA en de Kroonberg Groep maakten dat het nog lang en onrustig was in de Beurs van Berlage. Stiekem deden we gewoon de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente, die vanwege de crisis niet doorging, over. Tja, als ondernemers moet je soms zelf wat meer doen.

Hoe zat het ook al weer… netwerken is net werken.

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.


Een reactie op "Blije en tevreden ondernemers in de Beurs van Berlage"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Over dat gedoe met die querulant zou ik toch graag meer weten, sensatiebelust als ik ben...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.