Home > > Noord: Schaatsen bij NDSM

Noord: Schaatsen bij NDSM

Noord: Schaatsen bij NDSM

vijf reacties op "Noord: Schaatsen bij NDSM"

JohnN
-1-  JohnN:
Link hoor. Dat was zeker binnendijks. Ik ben vanavond nog met het pontje gependeld, en dat ging nog flitsend door de golfjes van het IJ.
peter
-2-  peter:
Ze hebben daar iets omheen gemaakt zodat het dicht is JohnN. Boven op die helling heb je trouwens een mooi overzicht. Het is een heel apart gebied , maar ook daar mogen de projectontwikkelaars hun gang gaan!
JohnN
-3-  JohnN:
@Peter: Ik ken het nog van vroeger, in 1959 van die helling weggevaren met een Shell tanker. Nog niet klaar met groot onderhoud, maar gevaren moest er worden want het Suezkanaal was weer eens geblokkeerd wegens gebakkelei tussen Israel en Egypte. De lassers voeren mee tot de noordersluis van IJmuiden. Is die NDSM helling geen industrieel erfgoed? Werd daar niet de Oranje gebouwd?
peter
-4-  peter:
Ik heb daar vroeger vlakbij gewoond JohnN, in Tutti Frutti Dorp. Aan de andere kant van de Klaprozenweg had je Ataturk, voor de arbeiders van de NDSM-Werf. Verder stond er nog niets en kon je heerlijk ravotten! Nu wordt de NDSM een 24/7 stadsdistrict met van alles en nog wat: http://www.ndsm.nl Die helling weet ik niet maar die kraan is wel een industrieel erfgoed als ik het goed heb gezien. Er is alleen geen geld voor onderhoud. Misschien komt er een hotel in, naast een ander hotel dat er ook gebouwd wordt.
JohnN
-5-  JohnN:
Vroeger gingen de schilders elk jaar die kraan in. Nu is het onderhoud zichtbaar minimaal geweest. Kraan 13 verdient het om behouden te blijven zoals die er nu staat. Een hotel erin? Klinkt belachelijk, zelfs als je buiten de originele constructie gaat ontwerpen blijft de capaciteit beperkt tot een handvol kamertjes. Dan alle volkomen afwezige faciliteiten op die hoogte bouwen, Meervoudige personenliften, dat wordt nooit rendabel met zo'n onderhoud kostenpost. Buiten subsidiabele exploitatie is elke commerciële bestemming gedoemd.
In het oostelijk havengebied is nog één oud knikarmkraantje gespaard achter het voormalige passagiersterminal van de knsm, een armzalig ding dat niet eens boven de bebouwing uitsteekt en daarom vanaf de stad niet wordt gezien. Als die "beschermd" is (overigens is daar ook achterstallig onderhoud) moet zeker kraan 13 van de ndsm blijven staan. Amsterdam moet trotser zijn op haar recente historie als scheepsbouw- en stukgoedhaven. De VOC tijd wordt bezongen in het Oosterdok, de 20e eeuwse historie van Amsterdam ligt in Noord.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.