Home > > Hype-surfing

Hype-surfing

Dat we commerciële massaomroep hebben en commerciële hypekranten is nog tot daar aan toe. Maar dat we ongevraagd ons geld moeten besteden aan een publieke omroep die niets beters weet te doen dan de commerciële zoveel mogelijk te imiteren is iets heel anders.
Nu iedereen de handen van het kabinet Rutte-Asscher al voelt, in achter- en binnenzak tegelijk, onder het motto: 'iedereen moet inleveren om Nederland sterker uit de crisis te laten komen', nemen we gelaten dingen voor lief waar we tegen te hoop zouden moeten lopen. Er zijn serieuze onderwerpen genoeg waar we best wel wat onafhankelijke voorlichting over kunnen gebruiken, maar die wordt ons onthouden. Omdat ze niet 'sexy' zijn.
Onze boven-balkenendenorm omroepbazen hangen tweeduizend jaar oude principes aan: “geef het volk een stuk brood en spelen” (dan blijft het rustig). Terwijl het volk tweeduizend jaar verder is en dus zeker niet rustig zou moeten blijven!

Mascottes
Waarom pikken we het dat onze publieke informatiekanalen als promotiemiddel worden gebruikt voor een ooit opstandig tienermeisje uit de provincie, dat naar Colombia reisde om zich daar in de ruige romantiek van de guerilla te storten? Het domme wicht is blijven steken in het stadium van mijn kinderen die lang geleden de posters van hun held Che Guevara boven hun bed hadden geprikt, maar zij zijn inmiddels serieuze werkende volwassenen geworden. Tanja Nijmeijer ziet nog steeds een Che in elke roverhoofdman waarmee ze in de jungle haar hutje deelt.
Maar de Nederlandse Omroep is nu al jaren bezig met deze mascotte van het FARC te maken tot de Jeanne d'Arc van de 21e eeuw. Onze bloedeigen knuffelterroriste, dat is wel eventjes andere koek dan Hansje Brinkers met zijn vingertje in de dijk.

Coverboys
We krijgen telkens weer zulke manipulatiegolven te verdragen, zoals de overbelichting van Willem Holleeder – we kennen in Amsterdam zelfs al een 'Holleeder Wandeling' – waardoor de titel 'topcrimineel' inmiddels tot een ware geuzennaam is geworden. Hij lijkt in niets op Doutzen Kroes, maar zijn kwalificatie is ook goed om 'coverboy' te worden.
En het pad van de Holleeder Wandeling is nog niet koud of we krijgen alweer een nieuwe knuffelcrimineel aan ons hart gedrukt, Badr Hari, ook al een échte Amsterdammer blijkbaar, waar het Openbaar Ministerie met zijn poten vanaf moet blijven.
De volgende kandidaat voor DWDD en Pauw & Witteman? Een onthullend interview over hoe ze hem 'erin geluisd' hebben toen hij zoiets onschuldigs deed als een broodje kopen?
“Ze willen hem kapot maken”, schijnt hij te hebben geroepen, als een echo van Bram Moszcowicz.
Nog een paar van die akkefietjes en er staat ook al een ghostwriter voor zijn deur.
De exclusieve memoires van een 'topvechtsporter'. Gegarandeerd een onverbiddelijke bestseller.


Een reactie op "Hype-surfing"

Theo
-1-  Theo:
Ons TV-aanbod van de afgelopen 10 jaar is bedroevend. De ons opgedrongen staatspropaganda ist zum kotzen en bovendien slecht voor het hart.
In huize Theo heeft het internet daarom inmiddels de zichzelf bedruipende publieke omroep vervangen voor wat betreft bron van informatie alsook entertainment.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.