Home > > Lamlendigheid in de horeca

Lamlendigheid in de horeca

Foto van een willekeurig terras - Arnoud de Jong

Maandagmiddag wil ik met twee collega’s na het werk nog even een biertje halen op het buitenterras van een van die nieuwe en trendy Amsterdamse horecagelegenheden aan het IJ. De zon schijnt en we zijn niet de enige liefhebbers. Sommige uitverkorenen op het terras hebben zelfs al een biertje, bitterballen en tacochips weten te bemachtigen.

Na 15 minuten tevergeefs wachten probeer ik de aandacht te trekken van een van de vele medewerkers binnen. Ze staan gezellig met elkaar aan de bar te kletsen en lijken de klanten buiten even vergeten te zijn. Kan een keertje gebeuren.

Een van de meisjes wuift uiteindelijk terug. Niet met een blik van ‘ik kom eraan en sorry dat ik u niet zag’, maar met zo’n wegwuifwuif van ‘u kunt hier niet bestellen’. Klaarblijkelijk hebben ouders, opleiding en bedrijfsleider haar niet het fatsoen bijgebracht om even naar buiten te komen vertellen wat ze wil zeggen.

Geen bediening
Een ouder Amerikaanse echtpaar helpt ons: ‘they don’t do service outside’. We dropen af… We hadden zo’n zin in dat biertje met borrelgarnituur, en misschien later zelfs een hapje eten.

Was het terras nu dicht, of moesten we de consumpties binnen halen, er stond nergens een bordje. We zullen het nooit weten, En, eigenlijk willen wij het niet weten. Dit was geen beste eerste indruk. De eigenaar reageerde overigens sportief en snel op onze klacht via Twitter. We gaan daarom zeker in de herkansing.

Servicepolitie
De omzet in de horeca krimpt dit jaar met bijna een procent. De vooruitzichten voor volgend jaar zijn slecht volgens de ING Bank. De sector krijgt dit jaar een extra knauw van het slechte zomerweer. Dan zou je juist nu verwachten dat iedereen ook echt zijn best doet om die mij het geld uit de zak te kloppen en niet van achter het glas wegwuift.

Helaas is niets minder waar. In Amsterdam zijn deze zomer opnieuw toprestaurants als Vermeer en Ciel Bleu domweg 4 tot 6 weken dicht. Toeristen staan voor een gesloten deur met hun rode Michelingids.

In een nieuw grand café op het Rembrandtplein kreeg onze hoogzwangere gast een glas wijn aangeboden, omdat ze het verkeerde gerecht kreeg geserveerd, een gerecht dat ze in haar toestand juist niet mocht hebben...

Wie de rubriek ‘servicepolitie’ in Parool leest of zelf uitgaat, ervaart hoe slecht het soms is gesteld met de gastvrijheid in de horeca. De reacties van de ondernemers zijn meestal een slappe verontschuldiging, zelden een welgemeend sorry. Is het nu overal kommer en kwel? Gelukkig niet!

Verwen me
Ik stem met mijn voeten. Ik loop de deur plat bij kroegen en restaurant die gastvrijheid en combineren met kwaliteit en een mooie prijs. Dan is er nog genoeg te ervaren in mijn buurt. Wij hebben De Belhamel, Bistrot Neuf, La Stage, Moes onder de Appel en Bierlokaal de Wildeman op kruipafstand of Restaurant de Kas op fietsafstand.

Geweldige plekken om eindeloos te genieten. Daar besteed ik wel graag mijn euro’s, ook als het straks weer guur en koud buiten wordt.


27 reacties op "Lamlendigheid in de horeca"

Ome Cor
-1-  Ome Cor:
Beste Walther,
Ik ben een geboren en getogen Amsterdammer, uit 1959. Jij bent, net als heeeel veel provincialen, vrijwillig naar Amsterdam gekomen -ik weet bijna zeker dat je geen Amsterdammer bent-. Diezelfde mensen die tegenwoordig in de bediening werken, zijn ook allemaal provincialen, die komen hier niet om te werken, maar om feest te vieren -in Amsterdam kan/mag alles, van wie?- De mensen die het meest klagen -oa. Grachtengordel- bestaan allemaal uit boeren en buitenlui. Ik voel me als Amsterdammer ontheemd in mn eigen stad. Jullie kunnen -uiteindelijk- weer terug naar je dorp/streek als je hier je vriendje of vriendinnetje hebt gevonden en de huizen te klein worden voor je boerenvrouwtje en boerenkindje. Dan toch liever een rustig huisje met een tuintje buiten. En dan komt er weer een nieuwe lichting provincialen naar Amsterdam, en begint het verhaal weer opnieuw... Ja, ik heb Amsterdam zien veranderen -niet ten goede-. De "Amsterdammer" bestaat -helaas- niet meer.
Walther
-2-  Walther:
Beste Ome Cor,
Dank voor je altijd vriendelijke woorden. Mijn familie is sinds de 11e eeuw aan Amsterdam verbonden. Ik ben ook hier geboren in 1962...
En, ik woon nog steeds vrijwillig hier.
Walther.
Herbert
-4-  Herbert:
Er bestaat een hardnekkig misverstand dat je in de horeca kan werken als je lomp en de klnat negeert en dat je er ook geen opleiding voor hoeft te hebben. Het is maar een baantje voor er bij. Ooit eens meegemaakt dat een barman de bestelling niet wilde aannemen met de woorden:"Het is zes uur, mijn dienst zit er op!" Dat was tevens zijn laatste dienst.
Gelukkig zit dit soort horeca op en bij de bekende pleinen dus je weet, op een paar uitzonderingen na, waar je niet moet zijn.

Maar gelukkig is het aantal zaken waar je wel correct behandeld wordt en waar de mensen kennis van zaken hebben en er plezier in hebben veruit in de meerderheid.
Pieter Paul
-5-  Pieter Paul:
De nederlander in de horeca en achter de kassa wil vooral uitstralen dat men vooral niet moet denken dat dit hun vaste baan is en dat ze er ver boven staan. En dus kutservice geven. Komt weer voort uit t gegeven dat de gemiddelde nederlander best wel een arrogante hork is. Helaas.

Wat een wereld van verschil als ik in een restaurant zit in de VS of Frankrijk. Dan moet ik soms van binnen stilletjes huilen dat ik in Nederland woon.
JohnN
-6-  JohnN:
Ome Cor laten we maar even rustig terzijde liggen in zijn nietbestaande reservaat.
On Topic: het is inderdaad zo dat "gemiddeld" de dienstbaarheid in de Nederlandse horeca beneden de maat is. En als je in een wereldberoemde toeristenstad als Amsterdam in de horeca mag werken zou je je best wel bewust mogen zijn dat je een visitekaartje bent van de gelegenheid waar je staat tegenover Amsterdammers, Provincialen en buitenlanders. Er is misschien de neiging om in de zomermaanden veel vaskantiebaantjesjagers aan te nemen, dat werkt niet altijd servicebevorderend, hoewel ook daaronder jongens en meisjes zijn die echt hun best doen. Het blijft toch zo dat een slechte ervaring beter in het geheugen blijft hangen, helaas. Dat moeten de uitbaters ook in de gaten houden, misschien die vakantiekrachten een beetje trainen voor ze in het diepe worden gegooid? Tenslotte wil ik opmerken dat het ook een groot verschil kan maken als je ZELF een beetje vriendelijk bent, daar heb ik heel goede ervaringen mee.
Dr.D
-7-  Dr.D:
Je moet op zo`n terras gaan zitten met je eigen meegebrachte halve liter blik bier!
Zal je zien hoe snel ze bij je zijn...
Suffie
-8-  Suffie:
Als het even wat minder gaat in je horecabedrijf kun je twee dingen doen: je omzet proberen te verhogen door klanten naar binnen te slepen, of je winstmarge verhogen door te bezuinigen. Dat laatste gebeurt vaak op de verkeerde manier, door het tijdelijk inhuren van ongeschoolde inval- en vakantiekrachten. Mij zal je niet horen over horken die kutservice leveren, wel is duidelijk dat je klantgerichtheid wel degelijk moet leren. Dat lukt inderdaad niet als je zo vanuit de middelbare school met een schortje het terras op wordt gestuurd, daar moet je tijd en aandacht aan geven. Helaas missen de meeste uitbaters dat besef een beetje...
Arnoud
-9-  Arnoud:
Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de bediening in de horeca best meevallen. Het gaat over het algemeen goed: redelijk snel en vriendelijk. Maar dat zal voornamelijk aan mijn eigen charmante uitstraling liggen. Zoals JohnN zegt: als je zelf vriendelijk bent, scheelt dat een hoop.
Christine W
-10-  Christine W:
@Arnoud: touche voor u!...:-)
Maaike
-11-  Maaike:
Sinds kort woon ik in Noord.
"Leuk!", dacht ik. "Horeca om de hoek!"
Bij IJkantine werd ik bekeken alsof ik onderuit de GFT-bak was geschraapt.
Bij Pllek was men zo vol van zichzelf dat het pijn deed.
Bij Noorderlicht draaide een a-muzikale DJ.
Toen heb ik maar de pont genomen,
Ome Cor
-12-  Ome Cor:
Haha, het gaat de laatste decennia lekker de goede kant op met Amsterdam... Ik heb gelukkig nog de tijd meegemaakt dat er alleen Amsterdammers in Amsterdam woonden. Voor de liefhebbers, hierbij nog een leuke link...
http://youtu.be/fxz04H2xS3c
Verder veel plezier in Amsterdam. Jullie ouders wonen lekker rustig buiten in hun dorpen, waar nooit iets veranderd of zal veranderen, en komen af en toe lekker een weekendje naar Amsterdam hun zoon/dochter opzoeken, gezellig -pas op voor zakkenrollers, hoor-.
Ome Cor.
Ome Cor
-13-  Ome Cor:
@Walther
btw snap je stukje dan sowieso niet, als je n geboren Amsterdammer bent. Is dit dan de eerste keer dat je zoiets meemaakt in Amsterdam? De horeca in Amsterdam is al jaren te triest voor woorden, met de al eerder genoemde studenten-met-bijbaantje bediening. Ben al blij als ze het verschil tussen rode en witte wijn weten. Vroeger wel eens in het Okshoofd geweest? Daar kwam gewoon een Mick Jagger of David Bowie, Van Morrison stappen. Ben bang dat de meeste reaguurders te kort in Amsterdam wonen om uberhaupt van het Okshoofd te hebben gehoord. Voor het Okshoofd, zie URL. Mazzel.
Suffie
-14-  Suffie:
Ach ja, vroeger....
(neuriet iets van Drukwerk...)
JohnN
-15-  JohnN:
Een kleine eeuw geleden hebben we op dit forum eens een uitgebreide discussie gehad wie zich nu wel en wie zich niet Amsterdammer mogen noemen. Zoals ik al voorspelde kwamen we er niet uit. Het gaat er dan ook om ofje - ja of nee - deze stad in je hart hebt gesloten, met al haar goed en kwaad, mooi en lelijk. Ome Cor is nog steeds bezig met die controverse zonder eind. Ik praat ook wel eens over "vroeger", daar heb ik ook de leeftijd voor, net als nog een paar reageerders hier. Die reservaat gedachten over onze stad vind ik zo ... dorps. Vergeet niet dat de grootste Amsterdammers ook provincialen waren: Rembrandt bijvoorbeeld. En in de horeca staat 's zomers heel veel provinciaal studentikoos bedieningspersoneel op de terrassen om andere provincialen en Amsterdammers te bedienen, dat moeten ze eerst een beetje leren, taak voor de uitbater. Maar nogmaals: ik ben wel vriendelijk tegen die jongens en meiskes, en ik merk dat verschil. Ongeduldige schampere klanten maken hen ook niet blij. Dus: positief opstellen helpt voorlopig al een beetje. De bazen moeten hun personeel ervan overtuigen dat de meeste mensen hun geld ook niet van de boom kunnen plukken, dus dat een avondje stappen een hele uitgave is op hun budget. Dan mogen ze wel een beetje "waar voor hun geld" verwachten. Soms zie ik ook wel dat er onderbezetting is en dat die jongens en meisjes het gewoon hartstikke druk hebben. Als je even laat merken dat jij dat OOK hebt gezien, maakt een enorm verschil.
Theo
-16-  Theo:
Net als Suffie beantwoord ik opmerkingen als die van Ome Cor altijd meteen met het nummer 'He Amsterdam' van Drukwerk uit 1983...:
http://youtu.be/vaPdwa3NeXs

En zo is het. En wat betreft het artikel van Walther; nou dan haal je dat pilsje de volgende keer net als alle andere klanten toch aan de bar, of je zoekt een ander café op waar ze wel op het terras serveren. Zoals je al doet. En bedankt voor de tips. Goeie klanten als u zie je helaas niet veel meer tegenwoordig.
peter
-17-  peter:
Of deze, Theo. Het blijft een mooi lied van Drukwerk.
http://www.youtube.com/watch?v=982cMoYqT..
Ome Cor
-18-  Ome Cor:
Het onderwerp was volgens mij: lamlendigheid in de horeca. Heb geprobeerd de oorzaak aan te geven, dit werd echter niet opgepikt door de "Amsterdammers" hier, jammer. Note: normaal reageer ik nooit op dit soort fora. Meestal krijg je reacties als: "weer zo'n sentimentele Amsterdammer". Hoe was het ook al weer, je kan de boer/boerin wel uit het dorp halen, maar het dorp niet uit de boer/boerin. Als Amsterdammer wordt je geboren en niet geimporteerd. Ik zal hier niet meer reageren, keuren jullie lekker je eigen vlees, veel succes...
Huub verweij
-19-  Huub verweij:
Vreemd dat mijn reactie die er eerst wel op deze site stond nu opeens vanaf is gehaald.
Maar ik ben het met de schrijver van het eerste stuk eens, het kan en moet beter in de gastvrijheid.
Glimlachen en aardig zijn kost niets maar is een houding die behoort bij professioneel in de horeca werken. Het is een vak en geen bijverdien hobby, ook al kunnen heel veel studenten het prima. Als een goed management zijn medewerkers goed traint en op de werkvloer stimuleert dan is een bedrijf veel levensvatbaarder. goed eten, goede drankjes en een goede inrichting zijn allemaal erg belangrijk maar je vlucht weg als je niet als gast wordt behandeld, zo simpel is dat.
Marleen Zachte
-20-  Marleen Zachte:
@Huub verweij: Soms gaat er iets mis met het systeem hapert en lijkt het of een reactie gepost is, zonder dat dat het geval is. Ik vrees dat je daar slachtoffer van bent geworden.
Vertrouw het vooral niet wanneer na het plaatsen de tekst nog in het invoerveld staat. Kopieer dan even je tekst (Ctrl+A Ctrl+C), ververs de pagina en plak de tekst weer in het veld (Ctrl+V).
Reacties verwijderen doen we echt alleen wanneer ze tegen onze regels ingaan, zoals bij racisme, gescheld of reclame.
Suffie
-21-  Suffie:
Eigenlijk ga ik er van uit dat ik mij volgens de huidige criteria (geboren en getogen, vanuit mijn kinderkamertje het Confectiecentrum zien aanleggen, familie terug tot voorin de 19e eeuw) met een gerust hart Amsterdammer mag noemen, maar wat dit te maken heeft met slechte service in de horeca of in slagerijen ontgaat mij vol-le-dig..!!
O. Schmidt
-22-  O. Schmidt:
Als Ome Cor dezelfde opmerkingen had gemaakt over Marokkanen had 'ie nu het Meldpunt Discriminatie op z'n dak.

Ik vraag me sterk af wie hier nu de échte dorpeling is.
Maaike
-23-  Maaike:
In Marken is het pas erg.
Daar goot de bediening gisteren onbedoeld mijn ijsthee met ijs en al in mijn bilnaad.
Ik hoorde geen "sorry" maar kreeg wel een vaatdoekje aangereikt.
Waar tauge op groeide.
Geen gratis drankje, geen excuses. Niets.
Ik was een beetje boos maar gelukkig niet lang.
Want daar is Marken veel te mooi voor.
Theo
-24-  Theo:
@Maaike:
Pics or it didn't happen. :-)
JohnN
-25-  JohnN:
@Theo: Amsterdam -ligt in Nederland hoor :-p
Theo
-26-  Theo:
@JohnN: Ik doelde op een plaatje van de gemorste ijsthee + blokjes in Maaike's bilnaad...
Suffie
-27-  Suffie:
Waar vind je tegenwoordig nog tenten die hun eigen taugé telen? Kudos voor de Markenaren!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.