In de gemeente Borsele wonen 22.693 mensen. In Goes wonen 36.933 mensen. Hulst telt 27.615 inwoners. In Kapelle wonen 12.412 mensen en in Middelburg wonen er 47.622. De gemeente Noord-Beveland heeft 7.513 inwoners en Reimerswaal telt er 21.719. In Schouwen-Duiveland wonen 34.140 mensen en de gemeente Sluis telt er 23.880. Terneuzen heeft 54.733 inwoners en er wonen 25.555 mensen in de gemeente Tholen. Veere telt 21.962 inwoners en Vlissingen 44.363.
Daarmee wonen er volgens het CBS (en Wikipedia, waar ik deze cijfers vandaan heb) op 1 februari 2012 in de 13 Zeeuwse gemeenten precies 381.140 mensen. Al die gemeenten hebben gemeenteraden, en daarin worden de Zeeuwen vertegenwoordigd door 281 raadsleden. Eén volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt daarmee 1356 Zeeuwen.
In heel Amsterdam wonen op 1 februari 2012 maar liefst 789.846 mensen. Dat is meer dan twee keer zoveel als er in heel Zeeland wonen. Bestuurlijk zijn daar niet 13 gemeenten voor nodig, maar 7 stadsdelen en één gemeente. In die 7 stadsdeelraden en die ene gemeenteraad zitten 248 volksvertegenwoordigers. Eén volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt daarmee 3185 Amsterdammers.
Regering en Tweede Kamer zijn van mening dat er iets gedaan moet worden aan de bestuurlijk drukte in Nederland. Los van de vraag of dat nodig en democratisch is, je zou verwachten dat er dan allereerst iets zou worden gedaan aan het aantal volksvertegenwoordigers in Zeeland. Dan kom je dus bedrogen uit. De Tweede Kamer heeft besloten de Amsterdamse stadsdelen (en Rotterdamse deelgemeenten) te verbieden. Een ingrijpende stap, want die 789.846 Amsterdammers moeten straks 45 volksvertegenwoordigers met elkaar delen. Dan vertegenwoordigt één volksvertegenwoordiger dus 17.552 Amsterdammers. Dat zijn meer mensen dan er in Kapelle of Noord-Beveland wonen. Sterker nog, volgens de nieuwe gemeentewet heeft een gemeente van 17.552 inwoners een gemeenteraad van 15 leden.
Het is dus helemaal geen gekke gedachte dat de Eerste Kamer niet zal instemmen met het wetsvoorstel om de stadsdelen af te schaffen. Die Eerste Kamer oordeelt niet politiek-inhoudelijk, maar toetst of de besluitvorming zorgvuldig is geweest, wetsvoorstellen consistent zijn en in lijn met de overige wet- en regelgeving. Daar valt bij het besluit om de stadsdelen af te schaffen wel wat op af te dingen. Dus wie weet...
Jan Hoek is gemeenteraadslid voor GroenLinks
Dit artikel verscheen eerder op zijn weblog Om de Hoek
GroenLinks zeker niet. De lijst met kandidaten voor de nieuwe T.K. bevat weer vooral Amsterdamse en Haagse namen.
Wat dat betreft kan ik de (kleine) burger in het land steeds beter begrijpen in zijn/haar afkeer tegen het verre Brussel of het arrogante Den Haag. Wil je de afstand tussen burger en openbaar bestuur verkleinen dan moet je zeker op het lagere niveau geen bestuursorganen verminderen of zelfs wegbezuinigen.
Als de Haagse en Brusselse regelneven dat nu eens wat beter konden invoelen, dan kon de 'anti-Europa partij' morgen bij het grofvuil en zou de politiek weer kunnen gaan over die zaken die er echt toe doen.