Een paar jaar geleden leidde ik in mijn eigen woonplaats Amsterdam een focusgroep naar de stand van de stad. Gedurende twee uur passeerden verschillende onderwerpen de revue. We spraken over onderwijs, over huisvesting, over werkgelegenheid en over de lokale machthebbers. Maar de discussie ontvlamde pas echt toen het woord taxi viel.
Een keurige 77-jarige meneer uit Buitenveldert vertelde ons dat als hij laat op Amsterdam Centraal Station arriveert en er geen bussen meer naar zijn huis in Buitenveldert rijden, hij de bijna 7 kilometer naar huis te voet aflegt.
Een nare ervaring op de standplaats bij het centraal station had hem doen besluiten de taxi te boycotten. Hij stond overigens niet alleen in die groep en na het lezen van Het Parool van afgelopen zaterdag heeft menig Amsterdammer neem ik aan hetzelfde voorgenomen.
Wat is het verhaal?
Anderhalve week geleden werd een 19-jarige vrouw door een taxi geschept en raakte ernstig gewond. De vrouw was op zaterdagmorgen heel vroeg van haar fiets gevallen en werd door een grijze Mercedes aangereden. De taxi reed vervolgens gewoon door. Ondanks een oproep van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) is de dader nog altijd niet opgespoord.
Het Parool ging afgelopen zaterdag op onderzoek uit en tekende een paar schokkende verhalen op. Het bontst maakte de 27-jarige TCA-chauffeur Ferhat Teknecukur het door tegenover de krant te verklaren: "Als een vrouw tegen mij aanrijdt, waardoor ik schade heb en ze biedt haar excuses niet aan, dan mag ze op de grond liggen, maar dan schop ik haar gewoon in haar gezicht."
De stroom verontwaardigde reacties kwam vrijwel onmiddellijk op gang, eerst via de sociale media en op maandag met een hele reeks ingezonden brieven in Het Parool
De TCA koos de afgelopen dagen voor een laffe reactie om hangende ‘nader onderzoek’ de betreffende chauffeur te schorsen. Op het officiële TCA-twitteraccount verscheen welgeteld één berichtje, terwijl op de TCA-Facebookpagina en de eigen website met geen woord over de afgelopen dagen werd gerept.
Waarom heeft de directie van de TCA de verschrikkelijke voorvallen van de afgelopen anderhalve week niet aangegrepen om publiekelijk verontschuldigingen aan te bieden en aan te kondigen dat zij rigoureus schoon schip gaat maken in haar eigen club. In plaats van de TCA-woordvoerder Sanne Takman obligaat in Het Parool te laten verkondigen dat "zij ook de kant van het verhaal van de chauffeur willen horen" adviseer ik de TCA om haar volle gewicht erin te gooien.
Biedt TCA-directeur Richard van der Veen aan aan Nieuwsuur, geef een groot interview aan Het Parool en vooral toon leiderschap. Kondig een deltaplan voor de Amsterdamse taxiwereld af, waarin alleen nog maar plaats is voor taxichauffeurs die het motto uit het Amsterdamse wapen waardig zijn: heldhaftig, vastberaden en barmhartig.
Sluit samenwerkingsverbanden met de lokale politiek, met de politie, met de spoorwegen, met uitgaansgelegenheden en met het bedrijfsleven. Durf kei– en keihard te zijn naar chauffeurs en praktijken die niet passen binnen de taxiwereld nieuwe stijl.
En vergeet tegelijkertijd niet om je TCA-ambassadeurs (ja, ze zijn er echt!) naar voren te schuiven en laat je zien als een Amsterdams bedrijf dat houdt van zijn stad en haar inwoners.
Dit artikel verscheen eerder op BKB Campaign Watch
22 reacties op "Taxi deltaplan"
Wat het aso-verkeersgedrag betreft lijkt me de oplossing al voorhanden. Een tijdje strakke handhaving toepassen. De verkeersboetes zijn van een dergelijke hoogte inmiddels dat door rood scheuren, rechts over de fietsstrook inhalen, voetgangers van zebra's verjagen snel voorbij is zodra je salaris ermee verspeeld wordt. De camera's in de tunnel zijn natuurljk alleen maar van nut voor een kort traject, bovendien zitten daar geen handhavers/verbalisanten achter het scherm en kunnen er geen foto's mee worden gemaakt (voor zover mij bekend).
Inderdaad, achter de schermen van de camera's in de tunnel zitten geen handhavers/verbalisanten. Ik schreef ook niet dat de asociale taxichauffeurs die zich (in mijn voorbeeld tijdens de werkzaamheden in/bij de IJ-tunnel) misdragen, bekeurd zouden moeten worden. Ik neem aan dat de mensen achter de schermen wel degelijk de (verkeers)veiligheid in/rond de tunnel dienen te bewaken, dat bij herhaaldelijk wangedrag door taxichauffeurs aan de bel getrokken wordt en dat door hogere ambtenaren besloten kan worden de taxi's per onmiddellijk uit de tunnel te weren. Dat het laatste uitblijft, is kwalijk en geeft te denken.
Maar in no time stond de straat dan vol met daklichten, dat zie je nu niet meer.
Een taxi die je afsnijdt en je schreeuwt; "Pannekoek!" (Omdat hij niet in zijn spiegels keek)
Waarna de chauffeur uitstapt en een dreigende houding aanneemt..
Die schop ik niet in het gezicht als hij al op de grond ligt. #urbanjungle
Het zijn ook te vaak deze kleine psychopathische randfiguren die erin slagen van een eenmanszaak een bedrijf te maken mat, jawel, personeel in dienst.U kunt wel raden hoe dat werknemers vergaat met zo een directeur. Als u een van de vele klachten van werknemers in de taxisector wilt nalezen dan nodig u op de Meld Ongehoorde Misstanden in de taxisector site http://www.mommen.nl eens rond te kijken. In filmpjes en verhalen wordt daar harde wereld weergegeven.
Ik ken duizenden chauffeurs die niets liever doen dan een klant de aandacht, veiligheid en bediening te geven die zij verdient. en werkelijk die heb ik in de zeven jaar bij de bond ook echt gespro. Zij hoeven niet te lijden onder een slecht imago van een klein aantal randfiguren die in de media zo vergroot worden. Zij lijden al genoeg aan de randfiguren van taxibazen die net zonder scrupules de wetten van de cao aan hun laars lappen als die paar Amsterdamse chauffeurs omgaan met de verkeers- en fatsoensregels.
Dus als het woord taxi hoort, denk dan aan die aardige chauffeur die uw oma naar het ziekenhuis vervoert of uw buurjongetje naar school brengt. Jaar in jaar uit en met heel veel plezier. Dat zijn 80 procent van de taxichauffeurs in Nederland.
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de percentages die je noemt, niet representatief zijn voor Amsterdam. Omgekeerd zou het nog beter in de buurt komen. Dit mogen de landelijke overheid (wetgever), het Amsterdamse stadsbestuur (beleid) en de politie (handhaving) zich aanrekenen. Er is de taxihufters decennia lang geen strobreed in de weg gelegd en nu weet men niet meer hoe en waar begonnen moet worden om orde op zaken te stellen.
U schreeuwt om het hardst, maar hoe veel ervaring heeft u eigenlijk met taxi's (als klant)? Vaste taxiklanten die ook wel eens bij mij instappen herkennen zich stuk voor stuk helemaal niet in de steeds weer in de media opduikende gruwelverhalen. Toch eigenaardig.
Feit:
Op de 4 á 5000 geschatte taxi's die per week de stad frequeren zijn welgeteld 17 !!! aanwijsbare probleemchauffeurs (rapport DIVV). De Amsterdamse taxi scoort in de laatste tevredenheidsmonitor een 7,3. Een dikke voldoende binnen de Nederlandse zesjescultuur, lijkt me. Pas dus op wat u zegt. Zonder gerichte kennis en slechts op geruchten en borreltafelpraat je hand in het vuur durven steken kan leiden tot ernstige brandwonden en algemene hoon door derden.
Nochtands bent u van harte welkom in mijn taxi. Ik ben tussen al het tuig gemakkelijk te herkennen. Ik draag namelijk geen leren jackkie, rook niet, mijn radio staat uit, ik draag geen mal hoedje, en ik kraam ook geen rascistische taal uit, en ik lees de volkskrant. Verder stop ik voor voetgangers die oversteken, scheld ik niemand onterecht uit, ontwijk naar beste weten en kunnen door het rood rijdende feitsers, en snijdt geen stadsbussen af. Ik wordt zelfs niet boos als een gefrustreerde buschauffeur extra gas geeft om mij er net niet langs te laten...... Na 30 jaar op de taxi probeer ik te berusten ik in de agressieve levenswijze van anderen.
Met vriendelijke groet,
Peter Ruiter// Taxi Peter.
Beste Peter, de laatste keer dat ik een taxi nam in Amsterdam was ongeveer tien jaar geleden, zoals ik hierboven schreef. Ik kwam aan op CS en ik moest (graag wat sneller dan te voet en met de pont) naar een schip op NDSM. Er stond een kort rijtje taxi's op klanten te wachten. Voor in het rijtje een chauffeur die voldoet aan de beschrijving die u aangeeft met "tuig". Daarachter, tweede in de rij iemand die voldoet aan de beschrijving die u van zichzelf geeft. Ik sta op mijn rechten als klant, ik betaal er immers voor en niet te weinig, daarom meen ik dat ik me geen diensten hoef te laten opdringen die ik niet wil. Stapte daarom in bij chauffeur nr.2. Toen brak de oorlog uit. Sindsdien mij niet gezien in een Amsterdamse taxi, maar ik geef toe, ik ben geen ervaringsdeskundige (meer), wel word ik regelmatig gesneden door taxi's, versperd door taxi's die op het fietspad stoppen, bijna van de sokken gereden door taxi's als ik een zebra op wil stappen, die ervaringsdeskundigheid heb ik wel. Ik hoop dat u het goede voorbeeld blijft geven...
Wat de buschauffeurs betreft moet ik u (voorzichtig) tegemoet komen: ook daar zitten niet uitsluitend heiligen aan het stuur... Ook daar kaf tussen het koren, vriendelijke chauffeurs die de deuren nog even openen als hij net weg wil rijden van de halte, en hufters, zoals de man die mijn voorbumper eraf reed omdat ik wel stil stond en voorrang verleende, maar met de bumper net 20 centimeter over de haaientanden stilstond. Die nam het woord haaientanden letterlijk.
Allemaal mensen in soorten overal.
Als klant heb ik de laatste 15 jaar gelukkig geen ervaring met taxi's en dat wil ik de komende 35+ jaar graag zo houden. Ik weiger nog langer in een taxi te stappen vanwege het asociale weggedrag van taxichauffeurs. Dat asociale weggedrag baseer ik op mijn persoonlijke dagelijkse ervaringen in het hoofdstedelijke verkeer. Daarvoor hoef ik niet in een taxi te zitten en daarbij neem ik aan dat het toch niet zo zal zijn dat ik toevalligerwijs steeds diezelfde 17 rotte taxichauffeurs tegenkom waar jij het over hebt en die 4983 goede voorbeelden nooit. De toon in je stukje zegt genoeg, net als het feit dat je over buschauffeurs gaat blaffen terwijl we het hier toch echt over taxichauffeurs hebben.
En u noemt zich in al uw getoonde emotie en bevooroordeel van een complete beroepsgroep een ervaringsdeskundige? U bent in uw bekrompen vooroordeel naar anderen zo voorspelbaar als het plot van een streekromannetje! Laat me niet lachen! Dan ben ik na dertig jaar taxi ook een ervaringsdeskundige, alleen met heen heel andere ervaring dan dat u blijkbaar ervaart. Hoe komen we daar nou uit??
Laten we eens afspreken bij een willekeurig kruispunt in het centrum; u krijgt een euro van mij bij iedere fietser die stopt bij het stoplicht en tien euro voor iedere taxi die door rood rijdt, maar dan krijg ik een euro van u bij iedere fietser door rood en tien voor iedere taxi die stopt voor rood. Kijken hoeveel verkeershufters mij rijk maken en u arm....
Alle gekheid op een stokje; ik wil best en met iedereen een gezonde discussie aan, maar ik ga mij en mijn collega's niet verdedigen tegen onzinnigheden, onderbuikgevoelens, en/of op grond van één slechte ervaring van een decennia geleden. Tijd om de hand in eigen boezem te steken. John; gaat u ook nooit meer met de bus? En ook nooit meer naar een gemeenteloket na een slechte ervaring? Of nooit meer een vriendelijk 'goedemorgen' omdat u één keer geen antwoord kreeg? Kijk eerst eens als een taxi op het fietspad staat. Blokkeert hij anders het overige verkeer? Een fiets wijkt gemakkelijke uit dan een tram. Stapt er een omaatje uit die anders toch nog door een langswringende fietser wordt overreden? In het verkeer gaat het om geven en nemen, maar tegenwoordig is iemand de ruimte geven blijkbaar een vies woord en kan je er zowaar erg ziek van worden. Geven doe je op vacantie in gemoedelijke dorpjes, nemen doe je in het dagelijks leven en het liefst ten koste van zoveel mogelijk anderen. Men laat zich liever verontwaardigd afsnijden dan even in te houden om dan beiden zonder problemen te kunnen doorrijden. Men zet liever nog even een vlotte pas om op een zebrapad te springen dan om even in te houden,die ene auto door te laten, en daarna zonder wachtenden rustig over te steken. Dat bedoel ik! Dat soort zinloze hufterigheid zie ik dag in dag uit. Hufterigheid zit overal en in iedereen; ook in mij, ook in uw buurman, uw vrienden en kennissen, uw familieleden, en zelfs ook in u. En het is aan ons allen om je daar aan over te geven of er tegen te vechten. Ik wens u allen veel eigen inzicht, medeleven, en compassie met uw medemens in de ijdele hoop op een betere wereld......
Peter Ruiter
Van beroepsmatige personenvervoerders met een rijbewijs mag ik toch zeker sowieso iets meer verwachten dan van tweewielerbestuurders met kamikazeneigingen (van wie ik overigens nooit beweerd heb dat ze zich in het verkeer beter zouden gedragen dan taxichauffeurs). Ik ga dus niet op je uitnodiging in. Wel raad ik je aan eens een avond/nacht te gaan kijken in de buurt van de uitgaanspleinen en op het stuk PH-kade tussen pakweg de Droogbak en de Schreierstoren met als trieste epicentra de parkeerstrook voor het Vicoriahotel en de busstrook voor het GVB-busplatform. Misschien dat je dan wat beter begrijpt waarom taxichauffeurs zo'n slechte naam hebben.
Als je eerst (tegen beter weten en adviezen van eenieder die er verstand van heeft in)een complete branche op zijn kop zet door alle bestaande regelgeving van tafel te vegen, vervolgens vergunningen gaat rondstrooien als Albert Heijn zijn voetbalplaatjes, en na uiteindelijk een dikke verdriedubbeling van de capaciteit besluit iedere belangrijke en grote standplaats in Amsterdam te verwijderen zonder duidelijk alternatief, moet je ook niet gaan zeuren dat het een rotzooitje is geworden. Waarom kan ik mijn klanten niet eens voor de deur van het Centraal station afzetten, maar ergens half op de stoep op de PH-kade? Waarom is er niet een fatsoenlijke standplaats voor de deur van het victoia-hotel, één van de meest toonaangevende 5 sterren hotels in Amsterdam met een constante stroom van in en uitlopende taxiklanten? Waarom is er voor de deur van het Carlton hotel (vijzelstraat) zelfs een goed gehandhaafd stopverbod? Waar moet ik staan als een klant mij vraagd hem op te halen op het centraal? Of op schiphol? of bij het carlton, het Pulitzer, het Marriott enz enz. Ieder (groot) plein in europa/ wereldwijd heeft een taxistandplaats. Zo niet in Amsterdam, waar men lijkt te denken dat als je de standplaatsen opheft, het probleem taxi vanzelf ook wel zal verdwijnen. En ik heb alvast nieuws voor je; de nieuwe taxiwet die nu wordt doorgedrukt met de Toegestane Taxi Organisaties (TTO's) zal een nog veel grotere puinhoop geven dan nu reeds het geval als een groot deel van de beschikbare taxi's van de nog overgebleven standplaatsen worden geweerd. Maak de borst maar nat.
En tot slot nogmaals; een beetje feitenkennis en objectiviteit kan toch wel gevraagd worden voordat er maar domweg op los beschuldigd wordt door eenieder die zich ervaringsdeskundig denkt te kunnen noemen. Schaamt u zich...
Redactie AC : Moet ik me dus echt schamen? Dat meen je toch niet?
Er rijden toch taxis overal in alle steden over de hele wereld, niet alleen in Amsterdam hoor. Ervaringen kun je overal opdoen. En dan kun je vergelijken.
Je verdedigt aanvankelijk 4983 van de 5000 (= 99,7% van de) Amsterdamse taxichauffeurs en nu gooi je plotseling alle registers open om duidelijk te maken waarom het -dus toch- zo'n grote puinhoop geworden is in taxiland (en waarom de puinhoop zometeen nog groter gaat worden). Daarmee stel je me dus in feite in het gelijk en spreek je jezelf tegen.
@ JohnN
Ga nooit in tegen onderbuikgevoelens. Daar kun je kramp van krijgen
Ik wens u in ieders voordeel oprecht veel wijsheid en een open en vergevingsgezinde blik naar de samenleving toe.
Je draaft een beetje door, maar volgens mij ben je de beroerdste niet. Ik wens je daarom oprecht veel sterkte tussen al je fijne collega's.
@ Suffie
Dank voor je nuttige en heldere bijdrage. Waarom ga je er straks niet even een paar knuffelen voor het Victoriahotel?
Ik ben je moeder niet.
Even serieus: als het DIVV het heeft over 17 of 18 aanwijsbare probleemgevallen, dan mag je er gerust van uitgaan dat het daadwerkelijke aantal een aantal factoren hoger zal liggen. Het DIVV is echter een gemeentelijke dienst en zal zich niet branden aan het noemen van cijfers die zij niet voor honderd procent waar kunnen maken. Laat ik eens een pessimistische schatting doen, pakweg een tienvoud van het officiële cijfer, dan kom je op zo'n 170 taxichauffeurs die niet wensen te voldoen aan de geldende fatsoensnormen, uitgaande van de berekening van Milena zo'n 3% van het totale aantal taxichauffeurs. Wat mij betreft betekent dit dat de taxiwereld een integriteitsprobleem heeft waar mensen dagelijks last van hebben en waarin heel veel mensen een taak hebben laten liggen.
Het betekent echter ook dat zo'n 97% van de chauffeurs die zich wel min of meer gedragen (voor de eerste reageerder die hier kan aantonen dat hij nog nóóit door het rood of te hard heeft gereden heb ik een bijna verse, halve gevulde koek als aanmoedigingspremie klaar liggen) hier met groot gemak over één kam worden geschoren met een handjevol foute broeders. Oftewel: een taxichauffeur is altijd een foute taxichauffeur (of een witte raaf), een simplificatie die je vaker ziet bij mensen die niet bij machte of te besodemieterd zijn om een kwestie als dit van meerdere kanten te bekijken. Kleine troost voor deze chauffeurs: hetzelfde gebeurt bij ambtenaren, politici (veelal links), agenten en Marokkanen, dus voel je niet al te strak in de hoek gezet.
Het huidige gerommel in de taxiwereld is mijns inziens te wijten aan twee factoren: alleerst het overhevelen van het toezicht op taxizaken, van de politie naar een bestuurlijke, gemeentelijke afdeling. De afdeling Taxizaken van de oude Verkeersdienst werd gerespecteerd en gevreesd door taxichauffeurs. Een melding van een straatagent naar deze dienst was voor de betreffende chauffeur reden om 's nachts wekenlang wakker te liggen terwijl ik van het huidige DIVV toch niet echt geloof dat ze al in veel pakjes boter een deuk hebben geslagen. Daarnaast is er de liberalisering van de markt waardoor tegenwoordig iedere kansarme hals met een rijbewijs een bak op z'n oude Mercedes kan zetten en zich taxichauffeur mag noemen. Persoonlijk denk ik dat een groot deel van deze gelukszoekers deel uitmaken van mijn "club van 170". Ook de taxiwereld heeft behoefte aan leiding, duidelijkheid en sturing en die is er dus duidelijk niet.
En dan de kwestie Ferhat Teknecukur. Is de TCA in die zaak laf geweest, zoals Klusman stelt? Nee, integendeel. In plaats van gemakkelijk mee te varen op de publieke verontwaardiging toont de TCA goed werkgeverschap door Teknecukur niet publiekelijk te decapiteren op basis van een berichtje in de krant, maar te kiezen voor een eigen feitenonderzoek. Teknecukur ontkent zelf dat hij deze uitspraak aan de betreffende journalist heeft gedaan. Dat zegt mij op zich niets, want dat zou ik ook doen. Zelf heb ik echter vanuit mijn eigen ervaringen het idee dat de journalistieke principes van onafhankelijke nieuwsgaring aardig worden ingehaald door de (commerciële) drang om de emotieve behoeftes van hun lezers te bevredigen. In dat licht vind ik het volkomen terecht dat de TCA zich beperkt tot een schorsing en verder de zorgvuldigheid betracht om de zaak eerst verder uit te zoeken.
Ik pik er even iets tussenuit: "Daarnaast is er de liberalisering van de markt waardoor tegenwoordig iedere kansarme hals met een rijbewijs een bak op z'n oude Mercedes kan zetten en zich taxichauffeur mag noemen". Hiermee begon ik ook al op dit item.
Ik word aangevallen op het aanhalen van mijn ervaring van 10 jaar geleden, maar ik moet zeggen dat die man die neergeslagen werd op het Leidseplein en zodanig kwam te vallen dat hij het niet overleefde, heel grote indruk op mij heeft gemaakt. Ik kom nu nog veel op het Leidseplein en het hele sfeertje wat er rond die taxi's hangt schrikt me al af, maar misschien ben ik wel te sensitief, dat zal dan wel.
Ik ben blij dat je de liberalisering zo bejubeld door onze MARKTWERKING - goeroes erbij haalt. Het moest beter maar het werd juist slechter. Dus maar liever de tram.
Ik schreef ook over HANDHAVING en dat is een zaak van de politie, maar zoals Arnoud al zei, dat is een archaisch woord geworden in Amsterdam. Nu is dus DIVV, maar dat wil toch niet zeggen dat de politie daardoor uitgeschakeld is? Het "jij-bakken" over door rood en te hard rijden bevalt me totaal niet. Dat is zo'n goedkoop argument, zit je soms bij mij op de achterbank? Ik vind dat mensen in het beroeps personenvervoer een voorbeeldfunctie hebben daar mag je als overheid best eisen aan stellen. Een taxi hoort niet door rood te rijden hoeveel haast zijn passagier ook heeft. Als de trein een rood sein negeert staat het hele land op zijn kop. Geldingsdrang is ook zoiets, wat gevaarzetting oplevert. Als er een taxi achter me zit en ik rem voor het oranje licht, haalt de taxi me vrolijk in voor me door rood te scheuren Komen we dus weer op de handhaving terug.
Ik vind dat je als beroepsgroep niet zo gauw op je achterste benen moet staan, doe gewoon je best en laat zien dat je je niet aangesproken voelt, zou ik zeggen.