De bewoners hier hebben een probleem met een horeca-ondernemer verderop in de straat. Die is twee maanden geleden spontaan, en zonder vergunning, een terras begonnen recht voor de deur van een aantal bewoonde appartementen. Die hebben daar last van. Genoeg redenen om het stadsdeel te vragen hoe het zit. Bewoners komen er zelf met deze ondernemer niet uit.
Als je via Google zoekt op ‘horeca overlast Amsterdam’ dan kom je direct op een pagina van het Stadsdeel met nuttige informatie.
'Voor klachten over horecagelegenheden die teveel lawaai maken of te lang open blijven, kunt u bellen met 020 421 4567: Horeca Overlast Telefoon (HOT), dag en nacht bereikbaar. Als het mogelijk is, wordt direct actie ondernomen. Soms is dit niet mogelijk. Er wordt dan gekeken wat men op termijn aan de klachten kan doen. Overlast en klachten over bedrijven kunt u tijdens kantooruren ook melden bij Antwoord via het telefoonnummer 14 020 (ma. t/m vr. tussen 8.00 en 18.00 uur). Buiten kantooruren en in het weekend belt u 020 551 3456'.
Dat is mooi. Ik bel de HOT en komt tot mijn verbazing terecht bij 14 020. Daar meldt de medewerker mij in correct Nederlands dat de HOT alleen bereikbaar is vanaf ’s avonds 6 uur. En, ze meldt me dat ik geen melding via 14 0202 kan doen. Ik ben verrast. Klopt dan de informatie van het stadsdeel niet?
Ik snap er niets van! Of, de informatie op de site van de gemeente klopt niet. Of, de mevrouw aan de andere kant van de lijn jokt maar wat. Al eerder was de Ombudsman kritisch over 14 020 en de informatievoorziening aan burgers. Of, zou de informatie op de site van het stadsdeel niet kloppen? We wachten af.
Gelukkig werkte de internetlink voor vragen wel. Overigens is met de meldingen na 6 weken natuurlijks niks gedaan. De handhavers hadden het waarschijnlijk te druk met het willekeurig wegjagen van klanten, met een biertje op de stoep in het zonnetje, voor de deur van mijn eigen stamkroeg. Tja…
23 reacties op "Klagen helpt, maar lukt helaas niet..."
werkt blijkbaar uitstekend dus blijft het "gehandhaafd"
Interim-management en projectbegeleiding
" Ik heb ruime ervaring met verandermanagement in de non-profit sector en lokaal bestuur en ben gewend aan besluitvormingsprocessen in een complexe omgeving. "
Vergelijkbaar met Connie van Oudenallen, Ook zo weinig inhoudgetoond maar wel leven op kosten van de gemeenschap.
We zullen maar zeggen dat de dames kleur geven aan Amsterdam
" Think positive! "
Ik heb wat moeite met mensen die vrijwillig opstappen uit een politieke functie jaren kunnen teren op de kosten van de Amsterdamse belastingbetaler en er dan leuk bij rommelen om lekker bezig te zijn. Ik herinner me nog het laatste interview met mevr I. dat ze eerst maar een jaartje op vakantie ging. Ik blijf me toch afvragen waarom mensen die vrijwillig "de politiek" in gaan om na een paar jaar er weer uit te gaan anders worden behandeld dan de gewone werkende mens
Het mag van wachtgelders worden "verwacht" dat ze alles doen om opnieuw elders aan de slag te gaan.
Het is dus logisch als ze er als zzp-er wat bij rommelen dat dit in mindering wordt gebracht op het wachtgeld, zoals dat ook op sociale uitkeringen het geval is.
Als dat de uitkeringsinstantie ontgaat moet er een wettelijke aangifteplicht komen van verdiensten tijdens een wachtgeldperiode - gek als die er niet al zou zijn.
Misschien is de benaming van de voorziening misleidend: "wachtgeld" zou de ontvanger doen denken gewoon op zijn/haar geld te mogen zitten "wachten".
Misschien doet u Mevrouw I tekort: is zij gewoon druk bezig met solliciteren en wil niemand haar hebben? En probeert ze het nu maar als zelfstandig ondernemer? (Met nog weinig succes?).
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Walter is zo'n figuur die als die gaat wonen aan Times Square, dat die gaat vragen of alle lichtjes uit mogen, want ze zijn zo fel. Get a life.
Het kan ook anders, dan krijg je steden als Venetië en Brugge, waar alles in het teken staat van het toerisme en waarbij de bewoners allang zijn weggetrokkken.
En daarnaast, een illegaal terras is een illegaal terras daar moet het stadsdeel tegen optreden.
Wat mij enorm ergert is de mantra "Amsterdam heeft nadrukkelijk gekozen om in het Centrum een combinatie van wonen en werken te hebben" , niet omdat dat niet zo zou zijn, maar omdat dat zinnetje bijne altijd door klagers en bepaalde bestuurders wordt misbruikt om te proberen de balans in het nadeel van werken en recreëren bij te stellen en de functie wonen allesoverheersend te maken. Zo mogelijk nòg dodelijker voor een stad dan het Brugge scenario. Zoals de laatste gekkigheid: het in kaart brengen van "overlast" door PRATENDE mensen op een terras. Ik durf de uitkomst al te voorspellen: nieuwe regels, eerder dicht. Mooie balans.....
Maar ik denk dat mensen die dit argument hanteren juist zélf niet in de binnenstad wonen en daar af en toe de zatlap komen uithangen. Tja, en dán moet alles maar kunnen natuurlijk.
Regulering is nu eenmaal noodzakelijk. Bewoners hebben recht op handhaving van die regels. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en blijft het voor alle partijen een leuke stad.
Voor de goede orde: ik woon zelf niet binnen de ring.
En het in kaart brengen van geluid van pratende mensen: dan heb je eindelijk eens objectieve cijfers over hoeveel geluid een terras voortbrengt. Dat discussiëert wat makkelijker.
En maak je om de horeca maar geen zorgen, dankzij bierpartijen als VVD en D66 hebben ze een krachtige lobby in de politiek.
sollicitatieeplicht is een onderdeel van de nieuwe regeling maar die is nog niet aangenomen in de Tweede Kamer. Wordt over de verkiezingen van 12 sept heen getild als ik me niet vergis.
>>> Punt 4 hieronder is wat menig wachtgeldregelaar doet. als voorbeeld: er zitten vier oud stadsdeelbestuurders in de Gemeenteraad die hun vergoeding verrekenen maar feitelijk daardoor hun oude inkomen behouden dankzij het (onverrekend) mogen bijverdienen tot 100% van het oude salaris.
1] De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 4 jaar. Bij een functievervulling van minder dan 3 maanden bedraagt de uitkeringsduur 6 maanden.
2] Voor wie bij aftreden 55 jaar of ouder is en meer dan 10 jaar het ambt heeft bekleed duurt de uitkering tot hij 65 jaar is.
3] Vermogen dan wel eerdere of neveninkomsten voor of tijdens de ambtsperiode tellen niet mee bij de hoogte van het wachtgeld. Het wachtgeld is in het algemeen in het eerste jaar 80%, en in het tweede jaar en daarna 70% van laatste het salaris als politicus.
4] Latere inkomsten, dus na beëindiging mandaat als politicus/bestuurder, worden wel gekort op het ontvangen wachtgeld. In het algemeen moet men alles boven de 100% teruggeven, dus in het eerste jaar kan men tot 20% en in tweede en volgende jaren tot 30% 'bijverdienen' zonder problemen.
bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld
In mijn ogen wil dat echter niet zeggen dat je eventuele uitwassen, uitbreidingen of andere ingrijpende veranderingen maar hebt te slikken. Je koopt een huis in de stad met alle rottigheid die er op dat moment bijhoort of die je mag verwachten. Rottigheid die er bij komt of die ontstaat omdat de overheid het vertikt om in te grijpen bij excessen lijken me prima en volkomen legitieme redenen om te zeiken. Te vergelijken met het omruilen van hoeren voor drugsgebruikers, het bouwen van een visfabriek tegenover je huis en het leggen van een landingsbaan die dwars door je voortuin loopt.
Om die openbare ruimte te delen zijn er simpele spelregels die voor iedereen gelden (Herbert signaleert dat terecht).... deze situatie gaat over een ondernemer die geen vergunning heeft betaald en het terras is begonnen voor nota bene de woning van de buren.
Ik woon zelf naast een gezellige kroeg in de stad, met terras, en ben mede-ondernemer in de Amsterdamse horeca, met ook terrassen. Zolang je je aan de geldende regels houdt is er natuurlijk niks aan de hand en geniet ik ook met een biertje in mijn hand in ze zomerzon (als die nog eens komt).
Maar, eigenlijk ging de column over de informatievoorziening door de gemeente!
Kastje-naar-de-muur.