Afgelopen vrijdag kwam ik terug van werk. De Piet Hein Kade en de Kattenburgerstraat stonden vol met illegaal geparkeerde toeristenbussen. Op de Prins Hendrikkade was de chaos compleet. Meer dan 50 bussen stonden midden op de rijbaan in kansloze afwachting op een plekje op de overvolle parking tegenover het Amrath. Op die parking staan de bussen dag en nacht met draaiende, stinkende motoren om de verwarming of airco aan te houden.
Het verkeer op de Prins Hendrikkade stond muurvast. De streekbussen konden er niet door en een ambulance moest omkeren, omdat bij het ODE-eiland alle rijbanen geblokkeerd werden door bussen die hun reizigers uit lieten stappen.
De chaos was compleet toen aan het eind van de middag tram 2 en bus 21 elkaar raakten. De hele binnenstad stond vast. Wat gebeurt er als zich een calamiteit in de binnenstad voordoet? Dit is gevaarlijk.
Hoe moet dat als volgende week het echte hoogseizoen begint? Dat wordt een compleet stadsinfarct. Er moet NU een NOODVERORDENING komen.
- De milieuzone voor vrachtverkeer moet ook voor bussen gelden; alleen de schone bussen mogen nog de stad in. Waarom geldt die milieuzone alleen voor vrachtwagens?
- De chauffeurs moeten Nederlands spreken, zodat ze verstaan wat agenten en verkeersregelaars zeggen. Communicatie is nu niet mogelijk.
- De bus mag pas vanaf een bufferplaats, in bijvoorbeeld Zeeburg, de binnenstad in als er ook echt ruimte is voor in- en uitstappen. De Amsterdamse verkeerscentrale kan dit prima regelen.
- Alleen bij het SKTB aangesloten busondernemingen toelaten in de binnenstad (Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf).
Handboeien
De vooral Oost-Europese chauffeurs trekken zich van god noch gebod iets aan. Een paar maanden geleden moesten twee buschauffeurs in handboeien worden afgevoerd, omdat ze weigerden hun op de rijbaan geparkeerde bus te verplaatsen. Een enkele steward op de Damrak is dweilen met de kraan open. Strenge handhaving en hoge bekeuringen helpen echt
Afgelopen vrijdag was een voorproefje van de nieuwe plannen rond het Stationplein. In deze plannen worden de bushaltes verplaatst van het Victoria Hotel naar het bewoonde deel van de Prins Hendrikkade. Dat staat haaks op het autoluwe beleid dat het stadsdeel onlangs.
De halte voor toeristenbussen baart mij, en andere bewoners, om meerdere redenen grote zorgen. De Prins Hendrikkade, op deze hoogte, is al een onveilige black spot. De veiligheid van voetgangers en fietsers wordt er niet beter op als op dit smalle deel van de Prins Hendrikkade de haltes worden gerealiseerd.
Chinese muur
Ervaring bij de halte bij het Victoria Hotel en het Amrath is dat bussen er twee rijen dik wachten, met hun stinkende motoren aan vanwege de airco, er horden schreeuwende toeristen op de stoep staan die afval en peuken achter laten. Handhaving vindt in feite niet plaats… Voor de bewoners op de begaande grond betekent dit een Chinese muur van ronkende bussen van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht. Dat is geen prettig vooruitzicht.
Verplaatsing van de toeristenbussen naar de Prins Hendrikkade ter hoogte van de St. Nicolaaskerk is geen gewenste, en geen duurzame, oplossing voor het probleem met toeristenbussen in de stad. Bovendien is het aantal geplande halteplaatsen veel te klein voor de enorme stroom bussen van en naar het Stationsplein. Dat toonde afgelopen vrijdag eens te meer aan.
Doorstroming
Vanuit verkeerskundig perspectief is over de stroom toeristenbussen niet goed nagedacht. Om de geplande halte te bereiken, moeten deze bussen via de Stadshartlus rijden. Dit is zeker niet bevorderlijk voor de doorstroming en veiligheid in de binnenstad. Dat bleek vrijdag op het Rokin en Damrak. Alles zat vast, zeker na het ongelukje tussen de bus en tram.
De toeristenbus moet op termijn gewoon de stad uit. Transferia aan de rand van de binnenstad lenen zich uitstekend voor de afhandeling van toeristenbussen. Hiermee zouden veel toeristenbussen buiten de stad kunnen blijven, zoals al gebeurt in tal van andere wereldsteden met een oud stadshart.
Maar, eerst en vooral nu, moet er een noodverordening komen. Anders gebeuren er volgende week echt ongelukken. Of wacht de gemeente tot de eerst voetganger of fietser wordt dood gereden?
Even op je punten ingaan: waarom alleen vrachtwagens? Als bussen ook mee zouden moeten doen dan heeft GVB een probleem. De zgn. Jonckeeren hebben Euro II motoren en die zouden dan ook niet in de binnenstad mogen.
Verder waarom zou je rondritten in de binnenstad toe staan. Waar de bussen mogen komen zijn m.i. de minder interessante delen van de stad. Amsterdam doe je lopend, met de fiets of de rondvaartboot. Ik ben die hop-on-hop-off bussen ook zat. Dubbeldeks bussen en als het toppunt van debiliteit Amerikaanse schoolbussen die zo smerig zijn dat ze in de jaren '70 al van de weg af moesten.
Ik weet wel een goede plek waar de toeristenbussen hun passagiers kunnen laden en lossen: het busstation achter CS. Dat wordt nu gebouwd voor de huidige situatie maar is als de metro gaat rijden veel te groot. De bussen uit Waterland gaan dan nog maar rijden tot het Buikslotermeer en van de lijnen naar Noord worden de meeste bussen ook geschrapt. Dus ruimte zat voor die bussen.
Ik had gisteren ook last van de aanrijding. De chaos werd vergroot door de verkeersregelaars en politieagenten. Als je bij de Droogbak de aanwijzingen stipt opvolgde, dan vielen er dooien. Gen enkele coördinatie en iedereen deed maar wat.