Home > > Bouwen zonder overlast kan best!

Bouwen zonder overlast kan best!

Sinds het werk op de nieuwe UvA-campus Roeterseiland vorig jaar begon, klagen de bewoners uit de buurt steen en been. Daarbij gaat het om het lawaai van sloophamers en het naar beneden gooien van sloopafval, waarbij stofwolken ontstaan. Sommige Amsterdammers hebben het wel een beetje gehad met al die bouwwerkzaamheden.

Ik woon hartje Amsterdam en kijk uit over de ‘ground zero’ van de bouwactiviteiten voor de Noord/Zuidlijn. Elke dag, 24 uur per dag, daveren grote vrachtwagens en varen schepen met tunneldelen voor mijn deur langs. Een prachtig plaatje als je net als ik veel van transport houdt.

Het begint al heel vroeg, in de drukke ochtendspits, op de Prins Hendrikkade. Piepend rijden ze achteruit de bouwplaats op. Veel geduld vragend van de andere weggebruikers. ’s Avonds laat is het de beurt aan het GVB die moet werken aan het onderhoud van de tramsporen of de gemeente die de drukke fietspaden aanpakt. Zo gaat het hier 24 uur per dag door.

Draagvlak
Mijn buren houden minder van al dat bouwen en transport. Mijn buren zijn het na 10 jaar werk voor de deur zat. Ik hoef echt niet meer aan te komen met mijn preek over dat ‘zonder transport alles stilstaat’.

Overdag zijn de vele busjes van bouwpersoneel hun een doorn in het oog; ‘Waarvoor betaal ik mijn parkeervergunning?’. In het begin heb je nog geduld en volg je trouw de aanwijzingen van de verkeersregelaars in hun gele hesjes met hun schelle fluitjes. Maar de fietsers en voetgangers willen hun trein halen en duiken snel achter de verkeersregelaar langs.

Bouw- en vrachtverkeer is de grootste bron van luchtverontreiniging in steden. Een ongeorganiseerde logistiek naar de bouwplaatsen is slecht voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. In steden heeft 3 tot 5 van de 10 vrachtwagens een bouwplaats als bestemming, vaak maar met een kleine beetje materiaal.

Kan dat niet slimmer? Meer brengen, met minder vrachtwagens. Andere bedrijven die in de stad moeten zijn, bundelen hun goederenstromen, ontkoppelen aan de rand van de stad, vervoeren over water of besteden uit aan een ketenregisseur. En met veel succes. Waarom doen die bouwers dat niet?

De rol van de gemeenten
Gelukkig nemen steeds meer gemeenten, waaronder Amsterdam, maatregelen voor betere bouwprocessen, veilig, stiller en duurzamer, en stimuleren die gemeenten aannemers om dit ook echt met minder vrachtwagens en busjes te regelen en de last voor de buurt in de greep te houden.

Dit vraagt om het afstemmen van bouwprojecten met stadsregie, het vooraf opstellen van goede doordachte plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC). De overheid speelt vaker een actieve rol bij de afstemming tussen de opdrachtgevers, de aannemers en de buurtbewoners.

Laat nu zo'n doordacht en goed doorgerekend BLVC plan, en daarbij horende regiefunctie, niet opgesteld zijn voor de bouw van de UvA/HvA Campus... tja, dan had je die problemen met de buurtbewoners in een vroegtijd stadium kunnen opvangen. Dit is een absolute misser van het stadsdeel! En, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. De buurtbewoners zijn eigenlijk nog lief geweest. Na zoveel onnozelheid hadden ze het werk ook stil kunnen laten leggen.

Schoner
Bouwlogistiek in steden
kan echt schoner, met minder overlast en mogelijk zelfs goedkoper met minder vrachtwagens en busjes in de stad. De oplossingen voor stedelijke distributie hebben zich bewezen. Samenwerking tussen de aannnemers, maar ook met de lokale overheden is dan wel een voorwaarde. Dat had die ambtenaar bij het stadsdeel moeten weten.

Als de gemeente actief, en op tijd, initiatief neemt, dan kan ik voortaan mijn buren weer met droge ogen uitleggen dat al dat vrachtverkeer ook echt nodig is voor de leefbaarheid van onze mooie stad.


vier reacties op "Bouwen zonder overlast kan best!"

Ambtenaar
-1-  Ambtenaar:
Af en toe bezoek ik deze site omdat er leuke artikelen op staan.Soms staan er onjuistheden in zoals in deze.Er is wel degelijk een BLVC-plan voor de bouw en bijbehorend verkeer van het Roeterseiland.Alleen gaat dit niet over bouwafval en sloopwerkzaamheden,maar wel over de bouwroute, veiligheid en communicatie inderdaad. Dat er in een BLVC niet alleen de wensen van omwonenden naar voren komen mag duidelijk zijn, wel dat er zoveel als mogelijk rekening mee wordt gehouden.Door de lange duur van de werkzaamheden wordt het geduld an omwonenden danig op de proef gesteld,maar je kunt ook overdrijven, wat de heer Ploos van Amstel dan ook doet, gebaseerd op onjuistheden zoals, het ontbreken van een BLVC.
bewoner Roeterseiland
-2-  bewoner Roeterseiland:
beste ambtenaar, klopt er is een BLVC plan maar daar gaat het niet over.
Sinds april 2011 overtreden UvA en Bouwers de Bouwverordening van gem Adam en de voorwaarden die gesteld zijn in sloop vergunning. Bewoners hebben sinds juli gevraagd om handhaving, dat weigerde men uit te voeren. Handhaving was niet mogelijk, schreef men letterlijk in een email. Pas toen wij een oktober een officiële brief stuurden ook naar stadsdeelraad bestuur kwam men in actie. Bewoners hebben advocaat in dienst moeten nemen om hen te beschermen niet alleen tegen bouwlawaai boven 90DB, stofoverlast, sloop puin met glas die direct op de galerij terecht kwam wat ook de ingang van ons complex is. De Gem Adam had nooit bouw= en sloopvergunning mogen afgeven zonder aanvullende eisen. Dit alles is fundamenteler dan wel/niet BLVC plan, waar overigens grote fouten in staan en dat NIET opgesteld in samenwerking met bewoners
Ambtenaar
-3-  Ambtenaar:
beste bewoner Roeterseiland,

Volgens mij gaat het juist wel over een BLVC-plan, maar dat terzijde.
Sommige mensen gaan er nog steeds vanuit dat een dusdanig grote sloop en nieuwbouw zonder enige overlast kan, en dat is natuurlijk een illusie.Waar gehakt wordt, affijn, maakt u hem zelf maar af.
Overigens is het BLVC-plan inzake de UvA wel degelijk opgesteld tussen bouwer en buurt.U heeft wellicht een andere versie??
bewoner Roetereiland
-4-  bewoner Roetereiland:
Beste ambtenaar,
Het BLVC plan is niet opgesteld in overleg met de 34 bewoners van het complex. Wij kregen in febr 2010 een definitieve versie opgestuurd.
Bouwen levert natuurlijk lawaai op, maar wij hebben het over extreem lawaai. Tot op heden hebben we geen bouwmethode of bouwmaterieel gezien dat geluidsarm is. Terwijl dat gewoon op de markt verkrijgbaar is, ook voor Bam en Beelen. De Bam meldt ons zelf dat zij maandenlang geen handhavings ambtenaar hebben zien. Tik op youtube Roetereiland in, dan kunt u zien hoe groot de overlast is.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.