Van minister Melanie Schulz van Haegen-Maas Geesteranus (zo, zie dat maar eens op je bankpas te proppen) mogen wij straks weer honderd op de Ringweg. Ik zeg: waarom nu weer zo benepen met dat beleid? Doe dan meteen minstens 200. Dan kunnen wij de Nünburg Ring en Monaco naar de kroon steken en op die manier het internationale Formule 1 circus binnenhengelen. Dat is een stuk goedkoper dan de Olympische Spelen van 1928. En de infrastructuur ligt er al.
Op die manier kunnen we Amsterdam tenminste weer eens lekker sportief op de kaart zetten, zoiets heeft stukken meer uitstraling dan zo'n suffe Dam tot Dam loop.
Maar goed, vooralsnog dus honderd. En in grote delen van de rest van Nederland straks 130. Want dat willen de mensen.
Zegt de minister.
Nu rijd ik zelf zeer regelmatig over de A6. Daar mag je 's avonds en 's nachts 130 rijden.
'Ja, want dat rijdt toch nét even lekkerder,' zeggen ze bij de VVD.
Uit eigen ervaring kan ik u en de minister vertellen dat het helemaal niet 'net even lekkerder rijdt'. Niet in Nederland.
In Duitsland ja, daar is de infrastructuur erop ingericht.
Rechter rijstrook
Ga eens 's avonds een ritje maken over die A6. Zet de TomTom aan, opdat u de exacte snelheid kunt meten en rijden. U zult merken dat de overgrote meerderheid van uw medeweggebruikers geen enkele behoefte heeft om die 130 kilometer per uur maximaal uit te buiten. Men kachelt kalmpjes voort op de rechter rijstrook.
Dat heeft verschillende redenen, die de minister Melanie Enzovoorts niet in haar zogenaamde onderzoek heeft meegenomen.
Ik noem er enkele.
Scherp blijven
Bij 130 moet je constant overdreven scherp blijven, want je moet de hele tijd die 'overgrote meerderheid' inhalen. En dus komt je al snel tot de conclusie dat je je maar beter kunt schikken naar de gemiddelde snelheid. Die is en blijft ongeveer 110 kilometer per uur. Waarbij de meeste mensen overigens denken dat ze 120 rijden, omdat hun onnauwkeurige teller dat aangeeft.
Bezopen
Daarnaast is er nog een categorie die ofwel bezopen ofwel nachtblind is. Deze mensen proberen zo min mogelijk de aandacht te trekken en durven meestal niet harder dan 100. Voorts is er nog de enorme hoeveelheid op- en afritten die in ons kleine landje telkens de vaart er behoorlijk uit halen. Het schiet allemaal letterlijk niet op. Onderwijl zit je te puzzelen of je nu wél of niet op een spitsstrook rijdt.
Nou, en tenslotte moet ook je auto die snelheid nog ook nog een beetje comfortabel zien te trekken natuurlijk. Niet iedereen kan zich een Mercedes, BMW of Audi veroorloven. Voor de bezitters van dergelijke automobielen had de minister het sowieso niet hoeven doen, want die reden altijd al 150. En wie zo'n auto heeft kan ook de boetes betalen.
De paupers daarentegen die in hun Punto 130 proberen te halen, moeten hun portieren en bumpers vastbinden, anders zien ze in hun spiegels hun eigen onderdelen achter zich over de weg stuiteren.
Vergrijzing
De vraag is dus gerechtvaardigd: is deze minister Schulz van Haegen tot Onbenul goed bezig?
Ondanks mijn voorgaande algemene bedenkingen over de 130, zeg ik wat Amsterdam betreft toch 'ja' tegen 100 (liefst dus veel harder) op de A10.
Langs de ringweg bouwt men steeds meer kleinschalige woonvoorzieningen voor ouderen. De aanzienlijk hogere productie van fijnstof en teringherrie die deze minister met haar beleid realiseert, zal een significante bijdrage leveren aan de oplossing van het vergrijzingsprobleem. Waarmee zij haar miljoeneninvesteringen op termijn dubbel en dwars terugverdient.
- een race over de ring, lijkt me een leuk evenement
- De A6 heeft op dat stuk maar een paar op- en afritten, en is overzichtelijk en breed. Vergeleken met het stuk Arnhem-Oberhausen in het Duitse deel zeker: daar heb je meer op-afritten , slechter wegdek en je mag er doorgaans zo-hard-als-je-wilt
- Voor velen voelt 130 net ff lekkerder. Ook het idee dat er opeens meer mag ipv minder is verfrissend.
- Heb je een Punto uit 1990 of zo? De punto-clio-polo klasse van nu rijdt keurig, netjes en stabiel 130 tegenwoordig. 140 ook nog wel. Met airbags, remhulpen, stuurhulpen, antisliphulpen en ga zo maar door. Oh ja, en véééél minder uitstoot dan vroeger.
-130 op niet te drukke wegdelen is redelijk algemeen in veel buitenland
- als de spitsstrook open is ( u ziet dat aan het groene lampke erboven en de mededeling "spitsstrook open" , is de max snelheid nooit 130, ook niet 120 maar 100.
De gesuggereerde bejaardenmoord door dit kabinet-from-hell is natuurlijk een beetje gek, dat snap je zelf ook wel. Doorgeredeneerd moeten we dus allemaal 50 op de ring of er helemaal niet komen en heeft nu de bejaarde in West meer recht op leven dat die in Oost. Want op de westelijke ring is het 80 en de rest is 100. Doel van die 80 was voornamelijk verminderen van files daar. Mislukt. Het verbreden van wegen en nieuwe aanleg werkt wel, itt tot degenen die jaren hebben geroepen dat "meer wegen meer auto's " aantrekken. Zou die frauduleuze professor dat hebben onderzocht?
Dè Grote Sprong Voorwaarts van de luchtkwaliteit in Amsterdam was: de completering van de Ring A10 begin jaren '90.