Home > > Een kwestie van overmacht

Een kwestie van overmacht

Eberhard van der Laan, foto: AT5.

Laat ik eens overdrijven. Overdrijven helpt namelijk altijd enorm om zaken in het juiste perspectief te plaatsen.
Neem het salaris van de nieuwe GVB-directeur, Bart Schmeink.
Hij gaat 210.000 euro verdienen en dat bedrag kan zal oplopen tot 318.000 euro (ik ben overigens nog niet begonnen met overdrijven, hij wel).
Dit is ver boven de balkenendenorm van 188.000 euro die indertijd in de gemeenteraad is afgesproken.
'Anders krijg je niemand voor die functie,' zegt burgemeester Van der Laan bij AT5, 'Het is een overmachtssituatie...'

Als Schmeink voor het GVB de aanbesteding niet wint, heeft hij zelf ook geen baan meer. Dat is een extra risico voor hem, argumenteert Van der Laan.
'Dus vindt maar eens iemand die in die onzekere situatie durft te stappen.'
En daarom krijgt hij meer geld.
Voor de meeste werknemers in dit land is er altijd risico op baanverlies.
Gek genoeg vinden (andere) werkgevers dat nooit een reden om meer salaris te betalen.
Het is de burgemeester kennelijk ontgaan.
Maar goed, dit soort kromdenken werkt blijkbaar wél in de wereld van de dikbetaalde managers.
Ondertussen is het eind zoek.

De mythe
Feitelijk kunnen ze vragen wat ze willen. Ze krijgen het ook, want tja, het is een overmachtssituatie. En anders krijg je niemand voor die functie.
Amsterdam houdt de mythe in stand.
'En ik wil elke morgen een gebakje bij de koffie. Nee, wacht: twee gebakjes! Van die bavaroise-dingen...'
'Ik wil ook een bedrijfsbuitenvrouw, elke maand weer een andere!'
Van der Laan aarzelt: 'Nou meneer Schmeink, ik weet niet of we...'
'Een escort is wat mij betreft ook goed, die had ik in Liverpool ook.'
'Wij hadden eigenlijk al een BMW X6 M voor u klaarstaan. Zodat u niet met uw eigen openbaar vervoer hoeft...'
'Uiteraard bedoel ik een escortdame...'

De burgemeester gaat zuchtend akkoord. Dit is tenslotte overmacht. Anders krijg je niemand voor die functie.
'Verder had ik zo gedacht: ongeacht of ik die aanbesteding win, wil ik bij mijn vertrek een topstuk uit het Stedelijk Museum. Dan is er tenminste nog iemand die er van kan genieten. Ik laat u nog weten wélk.'
'Gaan we regelen, meneer Schmeink '
Nogmaals: overmacht. Anders krijg je niemand voor die functie.

'Ik ben trouwens van plan me regelmatig op de werkvloer te begeven.'
Dat vindt Van der Laan een uitstekend idee. Dat zal goed vallen bij de Raad.
'U begrijpt dat ik daarbij een confrontatie met al dat stinkende reizigersvolk in volgepakte Combino's wil vermijden, dus een privé-tram lijkt me een vereiste. Met een bar, een homecinema en een jacuzzi.'
O, dat gaat wel lukken, meneer Schmeink.
Overmacht hè? Anders krijg je niemand bla bla.
Het GVB moet tenslotte voor Amsterdam behouden blijven, vindt de burgemeester.

Slachtoffers
Waar haalt het GVB trouwens al dat geld vandaan voor het salaris van meneer Schmeink? Ik dacht altijd dat ze zo krap bij kas zaten! Zo waren er altijd klachten over het slechte onderhoud van het materieel. En in de loop der jaren heeft de rechter bij ongevallen met trams het GVB geheel of gedeeltelijk aansprakelijk gesteld. Het GVB moet de slachtoffers schadevergoedingen betalen.
Maar sommigen zitten al vijftien jaar op hun geld te wachten. Overigens mede door toedoen van diezelfde Van der Laan, die in een vorig leven optrad als advocaat voor het GVB.
Als die mensen straks helemaal niks meer krijgen weet ik waardoor het komt: het is een kwestie van overmacht.


negen reacties op "Een kwestie van overmacht"

JohnN
-1-  JohnN:
Helemaal met je (bescheiden) overdrijving eens Arnoud.
Van der Laan bewijst gewoon een slappe zak te zijn. Vreesde ik overigens al bij zijn aantreden. Leeuk woordgrapje met die escort trouwens. Was een leuk autootje destijds, met plezier bereden :-)
Marcus2011
-2-  Marcus2011:
ben het er helemaal mee eens, overigens laten ze die BMW X5 maar klaarzetten bij het stadhuis, ik kom hem morgenmiddag wel f omruilen....

tendermoments
amsterdam
HenkvP
-3-  HenkvP:
Waar het GVB het geld vandaan haalt?
Tramkaartje naar € 2,60 verhogen ipv € 1.30 zoals het niet zo lang geleden met een strippenkaart kostte. Ondanks het protest van de gemeenteraad het niet terugdraaien vanwege > technisch onmogelijk < Dezelfde gemeenteraad die toen boos was en nu over het salaris boos is. Maar iets doen? Mooie woorden gebruiken en straks meehuilen met de (duurbetaalde) directie van het GVB als deze de aanbesteding niet wint. Slappe hap raad met veel mensen die er zo lang zitten dat je kan spreken van politieke inteelt in de Stopera.
JohnN
-4-  JohnN:
@ Marcus: Het is te hopen dat je meisjes beter in Engels zijn dan jij (of je webmaster).
Je reactie draagt meer boodschap dan commentaar, de redactie ziet veel door de vingers blijkbaar.
@ Henk van P - Meestal ben je te negatief om het volmondig met je eens te zijn - maar nu onderschrijf ik grotendeels je mening. Ik kom net terug uit Berlijn, daar kost een U-Bahnkaartje 2,30 euro maar de lijn waarover je reist (naar keuze) is wel 2 tot 3 keer zo lang als het langste OV traject in Amsterdam. Je hoeft daar ook niet permanent 20 euro als borg uit te lenen aan "het systeem" om met een chipkaart te kunnen reizen. Simpel en eenvoudig: pinpas insteken, pin intoetsen, ok en er komt een kaartje uitrollen dat op alle lijnen op elke afstand geldig is vanaf het moment dat je het valide maakt. Dat gaat met een afstempelaar van het type die wij vroeger voor de strippenkaart gebruikten, die er een tijd op print. Vanaf die tijd blijft het kaartje 120 minuten geldig. Waarom bedenken wij altijd zulke dure en complexe systemen en nemen nooit zoiets simpels over wat er al is en iedereen over tevreden is?
Bert van Elswijk
-5-  Bert van Elswijk:
Arnoud, in de overdrijving ben je een grootmeester: verhelderend!
sigi
-6-  sigi:
Van der Laan, flink lekker meer "preventief" fouilleren, stoer beperkende maatregelen bij Koninginnedag, doortastend de komst van de toppers bij het Jordaanfestival verbieden maar wel een megasalaris toezeggen want dit is overmacht?
Mij god waar heeft Amsterdam zo'n dweil van een burgemeester aan verdient?
HenkvP
-7-  HenkvP:
@JohnN: Het is helaas een gelopen race. In vele wereldsteden is het systeem veel eenvoudiger.
Ik was begin deze maand in Munchen; hetzelfde systeem als in Berlijn, Vorige week in Parijs: een ander systeem maar werkt prima: zolang je ondergronds blijft blijft je ticket geldig. Voor de bussen betaal je OOK voor de rit niet voor de lengte van de rit. Er is gekozen voor eenvoud: de ene keer betaal je relatief veel de andere keer betaal je relatief weinig per afgelegde afstand. Met de ov-chipkaart wil men per 100m laten betalen. Misschien eerlijker maar zeer omslachtig systeem geworden. Daarnaast bijzonder achterhaald technisch systeem, als je bedenkt dat je in Japanse steden gewoon je mobiel tegen een apparaat aan houdt en de kosten via je provider worden verrekend zoals vroeger watergeld via De Nuon ging. Jaja ik weet het ik word oud ))-;
JohnN
-8-  JohnN:
@Henk vP: Precies, dat gemillimeter kost goudgeld en de "uitvinding" van het systeem wat dat allemaal kan maakt de ritprijs toch duurder voor de passagier, zelfs als hij af en toe eens een voordelig ritje maakt van CS naar het eerstvolgende station of halte (in het geval van tram). Dan nog het hele privacy probleem met dat verzamelen van individueel reisgedrag in een systeem dat ons niet beschermen kan tegen wijsneuzerigheid van allerlei figuren die graag alles van ons willen weten. Die hele discussie had buiten beeld kunnen blijven. Het interesseert het OV bedrijf van Berlijn of van München geen lor waar wie opstapt en waar we allemaal heen willen. Er wordt gewoon op de bezettingsgraad van de treinen gemonitord en als blijkt dat bepaalde lijnen op bepaalde tijden te vol zijn dan hangen ze er gewoon nog een wagon achteraan, en nóg een - of omgekeerd: maken ze de trein korter of de rijfrequentie 5 of 6 minuten ipv 3 of 4 minuten als er te weinig mensen meerijden. Dat is praktisch praktijkgericht werken en denken en niet IT-kicken op mooie gegevensbestanden en mooie statistiekjes. Waarom is er nooit een echte opstand tegen het "einzelgängersgedrag" van onze TE HOOG BETAALDE topmensen in semi-overheidsfuncties gekomen maar bleven wij roependen in de woestijn? En het blijft maar doorgaan, wéér zo'n nieuw verwend figuur in een mooi pak die zich laat platpraten door gladde IT verkooppraatjes van z.g. "adviseurs".
Hoe vaak maken onze bestuurders STUDIEREIZEN om er vervolgens niets van te leren? Ik schaam me er heel vaak voor Nederlander te zijn in het buitenland en dat is niet alleen wegens de voetbalsupporters, maar vaker nog vanwege de enorme eigenwijsheid die we overal uitstralen.
Arnoud
-9-  Arnoud:
Ter aanvulling van het betoog van Henk en John over Duitsland: er schoot mij te binnen dat ik daar vorig jaar ook een stukje over had geschreven. Zie: http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.