Home > > De gele hesjes en de grote bekken

De gele hesjes en de grote bekken

Miniserie

Verkeersregelaar zet de achtervolging in

Het toeval wil, dat ik vandaag meteen al een vervolg kan plaatsen op het artikel van Walther Ploos van Amstel over de verkeersregelaars, dat getiteld was: 'De gele hesjes en de schelle fluitjes'.
Vandaag deel 2: De gele hesjes en de grote bekken'.

Laat ik een paar dingen voorop stellen. Ten eerste gaat dit stuk over een enkeling. Ten tweede: ik ben in de regel een kalm en gemoedelijk mens, waar weinig gevaar van te duchten valt.
U merkt, ik voer de spanning op.

Als ik niet aan het schrijven of redigeren ben, zwerf ik regelmatig door de stad, fotografeer het een en ander en ben voortdurend nieuwsgierig.
Ik belandde deze week bij de toegangsweg van de afgesloten IJtunnel. Ik waagde mij een heel klein stukje op het stoepje langs de toerit om het terras van Nemo van een afstand op de foto te zetten. Met nadruk vermeld ik erbij, dat ik niet langs enig verbodsbod ben gelopen. Die staan pas verderop. Toch had ik dit beter niet kunnen doen, want wat mij toen overkwam tart elke beschrijving.

IJ-tunnel toeritEr stonden verkeersregelaars voor de toerit. Verkeersregelaars van het bedrijf Traffic Support. Eén daarvan stond een krentenbol naarbinnen te proppen, maar wist tussen de krenten door toch nog naar mij te roepen: "Mewnjeer!"
Toen hij mijn aandacht had maakte hij een arrogant gebaar van met zijn arm van 'moven!'.
Gek is dat, maar voor dergelijke autoritaire houdinkjes ben ik heel allergisch.
Ik informeerde dus ten overvloede wat er was. Hij moest zich maar wat correcter opstellen, vond ik.
Te veel gevraagd.

Dienstbevel
Hij sprak de inmiddels klassieke, maar waanzinnig irritante woorden: "U mag even díe kant op lopen!"
Aha, de terreur van het 'mogen'! Die kennen we nog uit de gezondheidszorg.
Taalgevoelig als ik ben interpreteer ik dat als: ik hoef niets, ik mag iets. Het is een keuze.
Ik koos ervoor om gewoon te blijven staan. Want dat mocht daar.
Naief van mij. Zo werkt dat niet. Ik dien dit 'mogen' te interpreteren als een dienstbevel.
Ik had voor deze Feldwebel van de IJtunnel hakkenklakkend in de houding moeten springen, besef ik achteraf.

Ik wierp tegen dat ik alleen even een fotootje wilde maken. Hij luisterde niet. Hij bleef agressief en intimiderend op luide toon zijn bevelen herhalen en mij wijzen op de consequenties als ik niet deed wat hij zei.
Toen dit geen effect had, tilde hij het conflict naar het volgende niveau: hij gaf mij 'een aanwijzing'.
Volgens de woordenboeken is 'een aanwijzing' een advies hoe je iets het beste kunt doen. Zoals in een gebruiksaanwijzing.
Echter, in de wereld van de private bullebakken is 'een aanwijzing' een commando dat direct opgevolgd dient te worden. Anders volgen er vreselijke repressailles.

Niet nader genoemde bevoegdheden
Ik was toch behoorlijk verbijsterd over de 'bevoegdheden' die de man zichzelf allemaal had toegemeten.
Toen ik wat beter keek stond er op een etiketje op zijn jas inderdaad 'Bijzondere bevoegdheden'.
Verder geen pasfoto, geen naam, niets.
De 'bijzondere bevoegdheden' waren niet nader gespecificeerd en daar maakte de gele gek gretig gebruik van.
In andere landen en tijden leg je bij dergelijke lieden op grond van 'bijzondere bevoegdheden' al snel het loodje.
Hoe dan ook, de traffic-tuinfluiter ging hier volgens mij ruim over de grenzen van zijn 'bijzondere bevoegdheden' heen.

Ik vroeg hem daarom zich te legitimeren.
Dit hoefde hij niet, beweerde hij.
Ik herhaalde mijn verzoek. Het leek mij toch sterk dat een politieagent zich wél moet kunnen legitimeren, maar de eerste de beste verkeersregelneef niet. Hij hoorde het niet, druk doende als hij was mij te schofferen. Blijkbaar geheel in lijn met de werkwijze van Traffic Support.

Pertinente leugen
Hij dreigde de politie op te roepen. Sterker nog, hij pakte zijn playmobil-portofoontje en dééd dat ook.
Ik hoorde hem zeggen dat hij 'hier iemand had die de IJtunnel probeerde in te lopen'.
Een pertinente leugen, maar er was uiteraard met spoed assistentie nodig.
U merkt, het escaleert inmiddels lekker.
De cursus 'conflictbeheersing' werpt hier duidelijk zijn vruchten af.

Wie zich niet legitimeert, wordt gefotografeerd...

Ik had vast en zeker terroristische motieven. Na Noorwegen wist je het maar nooit tenslotte.
Het leek mij een verstandig moment om maar weer eens een stukje verderop te gaan neuzen.
Ik maakte tijdens mijn aftocht van afstand nog een foto van hem. Onder het motto: 'Wie zich niet legitimeert, wordt gefotografeerd'.
Maar dat vond onze 'Mladic aan de IJtunnel' ook niet goed.
Op de openbare weg mocht van hem niet gefotografeerd worden.

Arrestatie
Hij rende achter mij aan en ging mij toen 'staande houden', hetgeen hij mij formeel meedeelde.
Blijkbaar nog een van die 'bijzondere bevoegdheden': wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Ik verzocht hem mij niet aan te raken. Want hij begon aan mij te plukken en ik bespeurde bij hem toch een nauwelijks bedwongen verlangen om mij in de houdgreep te nemen en al mijn ledematen van plaats te laten wisselen.
Zo'n kans krijg je als verkeersregelaar derde klasse tenslotte niet vaak.

Als een jongetje op het schoolplein versperde hij mij met gespreide armen de doortocht.
Ik probeerde hem ervan te overtuigen dat hij zijn bevoegdheden ver te buiten ging, hoe 'bijzonder' die ook mochten zijn in zijn beleving.
Het kwam niet binnen. Hij bleef agressief door mij heen praten, bleef mij intimideren. Hij begon mij nu ook te kleineren en belachelijk te maken.

Politie rukt uit
Gelukkig kwam er snel een motoragent, die ik binnen enkele minuten kon overtuigen dat hier van een mug een enorme olifant in een geel hesje werd gemaakt. Inmiddels arriveerde ook nog een busje met twee politiedames erin.
Ik betwijfel of de opkomst zo groot was geweest als ik zélf de politie had gebeld, maar goed, ik begrijp dat men in principe voor backup zorgt bij het verkeersregelen. Anders moeten ze er zelf gaan staan en daar hebben ze natuurlijk geen zin in.

Ook Khadaffi de Tweede moest zijn gegevens presenteren.
Saillant was dat hij op zeker moment ineens verdwenen was. Vermoedelijk had hij van het wérkelijk bevoegd gezag 'een aanwijzing' gekregen om op te krassen naar zijn Traffic Support busje en te checken of daar soms nog krentenbollen lagen.
Al spoedig mocht ik weer gaan. Mijn onschuld was onverduidelijk vastgesteld. Anders had ik zeker een bekeuring gekregen, want vooral de damesagenten hadden er overduidelijk de pest in dat ze voor dit akkevietje waren opgetrommeld. Ik kreeg een keurige hand van de motoragent, die mij nog een prettige middag wenste.
Nou, mijn middag kon niet meer stuk, dat begrijpt u.
Ik informeerde nog bij de overgebleven dames-agenten wat nu precies de bevoegdheden waren van het heerschap in het gele hesje, maar daar deden zij vaag over. Conclusie: zij wisten het ook niet.

Traffic Support
Daar zijn wij dus mooi klaar mee in deze stad. Verkeersregelaars van het private bedrijf Traffic Support die het kleinste beetje tegenspraak van een burger direct naar conflictniveau tillen, daarbij gaan dreigen, intimideren, liegen, schofferen en beledigen en hem tot slot nog gaan 'arresteren' ook. Want iets rustig uitleggen is kennelijk te hoog gegrepen voor ze.
Bijvoorbeeld: "Meneer, wij zij hier neergezet om te zorgen dat er niemand de IJtunnel in gaat. Dus ik heb liever dat u een andere kant uit loopt." Of woorden van gelijke -publieksvriendelijke- strekking. En dan liefst even eerst de mond leeg eten, dat is wel zo beleefd.

Ik wil mij natuurlijk direct laten overtuigen van het feit dat ik nu nét die ene rotte appel heb getroffen.
Dat ene zielige mannetje dat zo graag politieagent had willen zijn, of dan toch op zijn minst beveiliger, maar helaas, ook dat was nog te hoog gegrepen voor hem. Ja, ik wil niet denigrerend doen (hoewel, nu mag ik óók even, ja?), maar iemand die wél zijn school heeft afgemaakt hoeft daar niet te staan natuurlijk.

Tijd voor duidelijkheid
Het wordt tijd voor duidelijkheid. Wat zijn precies de bevoegdheden van allerlei private beveiligers, regelaars, ritselaars en ander geüniformeerd loslopend wild? Waar kunnen wij als burger die informatie vinden? Of zijn wij rechteloos tegenover dit soort types?

Traffic Support pocht op z'n website over z'n professionaliteit. Niets van gemerkt.
En wil Traffic Support dus zo vriendelijk zijn het personeel wat voortaan wat beter te screenen?
Onze politie heeft namelijk wel wat beters te doen dan machtsgeile onderknuppels bij te staan.



46 reacties op De gele hesjes en de grote bekken

Traffic Support
Tsja Arnoud, 

Zullen we de andere kant van het verhaal ook eens bekijken? Als we een klein stukje van je verhaal uitlichten dan zie ik het volgende: verkeersregelaars worden door de gemeente Amsterdam ingehuurd om de verkeersafhandeling in de afgesloten tunnel veilig te laten verlopen. Er mogen alleen openbaar vervoerbussen in en taxi's. Die buschauffeurs en die taxichauffeurs verwachten daar in ieder geval geen voetganger. 

Wanneer je het dus even gevraagd had, had de verkeersregelaar je waarschijnlijk gewoon geholpen. Nu ziet hij tijdens zijn pauze, vandaar ook de krentenbol, dat je jezelf en anderen in gevaar brengt. Hij is alert en grijpt in. Het schrijft natuurlijk wel lekker, dat hij dat tussen de krenten door deed, maar dat je hem hiermee bij het eerste aanspreken ook al om zijn oren geslagen kreeg van je vertel je er niet bij... Weer iemand die "respect eist" zonder dat ook zelf te geven wellicht?

Samengevat krijgen we dus dit: Man loopt zonder overleg de IJ-tunnel in (!), een geslotenverklaring (verbodsbord !) voorbij die, jazeker, op de hoek van de afsluiting al staat.  
Verkeersregelaar grijpt in om te voorkomen dat deze man onder een bus terecht komt, en krijgt te maken met iemand die blijkbaar het beeld heeft dat hij daar staat omdat hij zijn school niet heeft afgemaakt en hem vervolgens ook zo behandeld.

Niet netjes Arnoud, de Verkeersregelaar staat daar omdat hij daarvoor ingehuurd is en stuurt je terug omdat dat voor de veiligheid nodig is. Het inschatten hiervan is zijn werk, hij móet die afweging maken. Als hij namelijk niets gedaan had had je 'm daar waarschijnlijk op gepakt, onder de kop "gele vestjes en slaperige gezichten waar betalen we ze voor?" 

Het is zo makkelijk lezers. Overtreed een regel, en maak vervolgens degene belachelijk die je daar op aanspreekt. Bedenk echter wel dat als je een agent treft die wel de regels kent dat zo'n overtreding een kostbaar grapje kan zijn. De regels zijn namelijk helder vastgelegd in de regeling verkeersregelaars, welke onderdeel is van de wegenverkeerswet.

Kort en simpel betekent dit dat een aanwijzing (juridische benaming) van een verkeersregelaar net zo dwingend is als een aanwijzing van een verkeersagent. Dat kun je best niet leuk vinden, maar het negeren ervan kan bij een geïrriteerde motoragent een boete opleveren van €160 euro. Daar wordt jij niet blij van, en ook wij zitten daar helemaal niet op te wachten. Hou je gewoon aan de regels dan hebben we helemaal geen gedoe met elkaar.  

De IJ tunnel is nou een paar weken dicht. Bij weer en bij wind, en in de afgelopen maand bij vooral heel veel regen staan die jongens daar dus. De tunnel is afgesloten voor de veiligheid, en deze verkeersregelaars zorgen voor die veiligheid. Behandel ze daarom netjes, of laat ze gewoon met rust, dan blijven zij er voor zorgen dat het verkeer zonder ongelukken kan blijven rollen.

Benamingen als feldwebel, Mladic en refereren aan iemands schoolopleiding is niet alleen kinderachtig, maar vooral een helder teken van onfatsoen en een totaal gebrek aan historisch besef. 
Hartstikke leuk natuurlijk om de lachers op je hand te krijgen maar wát een niveau zeg. 

Verstuurd vanaf mijn iPad
een meelezer
-2-  een meelezer:
@ Traffic Support volgens mij schrijft Arnoud dat hij RUIM VOOR HET VERBODSBORD sommige van jullie mensen zijn echt draken, dat bewijst dit maar weer!
Arnoud
-3-  Arnoud:
Kijk eens aan, Traffic Support is er als de kippen bij om imagoschade te voorkomen.
En ook hier zien we weer de houding van dit bedrijf: niet zeggen wie je bent. De voorlichter zeker?
Er ís helemaal geen 'andere kant van het verhaal'. Wanneer ik namelijk fout gehandeld zou hebben, zou ik een bekeuring hebben gehad. Ik ben niet voorbij verbodsborden gelopen. Er was totaal geen sprake van gevaar.
Het zou Traffic Support sieren wanneer zij eens de hand in eigen boezem zou steken.
De harde feiten zijn: ik kreeg niet eens de kans om iets te vragen of uit te leggen. Ik werd direct onbeschoft en autoritair behandeld en ik heb gewoon het recht om zoiets niet te accepteren.
Ik heb ook het recht om te weten met wie ik te maken heb. De man staat daar met een publieke taak en dient zich niet te gedragen als een sergeant in het leger.

Dus ja, u kunt het natuurlijk allemaal wel héél kinderachtig vinden, maar dat staat in geen enkel verhouding tot de schofferingen, beledigingen en kleineringen die ik van deze regelrechte idioot heb moeten ondergaan. En tja, meneer/mevrouw Traffic Support, dan is de consequentie dat je hier verbaal wordt gefileerd. Dat is immers het enige vreedzame wapen dat de geschokte burger nog over heeft tegenover private bedrijven die niet duidelijk maken welke bevoegdheden zij hebben en welke plichten. Maar zich ondertussen wél weer van alles permitteren.

Ook nu weer leugens: 'de man' is helemaal de IJtunnel niet ingelopen, de man is helemaal geen verbodsborden gepasseerd. Dat is door de verkeersregelaar in kwestie maar verzonnen om achteraf te kunnen rechtvaardigen dat hij de politie erbij had gesleept omdat hij niet verdroeg dat iemand niet direct voor hem in de houding sprong. 'De man' bevond zich gewoon op de stoep.
Geef nu gewoon toe dat de verkeersregelaar zélf helemaal de weg kwijt was hier.

Traffic Support gaat hier zelfs zo ver dat nu ook nog de motoragent ervan wordt beticht de regels niet te kennen! Alleen maar om een idioot vrij te pleiten die totaal ongeschikt is voor dit werk! Gewoon symptomatisch voor de verkeerde mentaliteit dit heerst bij dit bedrijf, dat is me nu wel duidelijk.

Het is natuurlijk heel makkelijk om nu weer met dat zielige verhaal te komen van die arme verkeersregelaars die het zo zwaar te verduren hebben met al dat lastige publiek en dat slechte weer in Nederland. Maar enig kritisch zelfonderzoek is er niet bij. Ik zou hier op deze plek nederige excuses hebben verwacht van Traffic Support, het boetekleed. Maar niets van dit alles.

Traffic Support heeft hier niets van geleerd en blijkbaar staat de Amsterdammers nog wat te wachten op het gebied van publieksonvriendelijk en incompetent handelen van dit bedrijf. Kennelijk is het dus toch geen eenling.

Dus Traffic Support, gebruik uw iPad liever eens om op die borstklopperige site van u gewoon eens een paar dingen uit te leggen. Zoals:
- Wat zijn de formele bevoegdheden van een verkeersregelaar?
- Wat zijn die 'bijzondere bevoegdheden' waarmee wordt geschermd? Valt hier bijvoorbeeld ook onder de wederrechtelijke vrijheidsberoving die mij ten deel is gevallen?
- Op grond van welk wetsartikel is die 'aanwijzing' gebaseerd waarmee wordt geschermd? In het woordenboek komt deze uitleg in elk geval niet voor.
- Waar kunnen burgers terecht met klachten over het bedrijf? Is er een onafhankelijke klachtencommissie?
- Welke selectiecriteria worden er gehanteerd bij het aannemen van verkeersregelaars? Worden zij gescreend op voorgeschiedenis, eventueel crimineel/gewelddadig verleden, behoort een psychologische onderzoek tot de procedure?
Kortom: Traffic Support heeft nog een lange weg te gaan. Met alleen een geel jasje met 'uitstraling' ben je er nog lang niet.
HenkvP
-4-  HenkvP:
Geachte heer van Traffic support, als u net zo goed leiding geeft als dat u leest vrees ik voor de uitwerking die dat heeft op uw medewerkers. Het is helaas zo dat onder de medewerkers van Traffic Support OOK regelrechte plebejers werkzaam zijn. Excuses voor het woord, maar als Amsterdammer ken ik alleen nog maar ergere woorden voor dit soort mensen die een bepaalde autoriteit uit hun baan willen halen ipv dienstverlenend bezig te zijn. Ieder weldenkend mens begrijpt dat verkeersregelaars er niet voor niets zijn en dat ze in principe voor veiligheid zorgen. Maar het lijkt er wel regelmatig op dat dit soort werk wel een heel groot percentage malloten aantrekt die verbaal zijn blijven steken in hun kinderjaren en luisteren naar een ander als iets engs zien. Van de week mocht ik ervaren dat een verkeersregelaar bij het voormalig conservatorium ( ik moet bekennen dat ik niet weet van welke bedrijf) als een waanzinnige tekeer ging tegen een oudere dame, alleen nog maar bewegingen als een aap kon maken tegenover die mevrouw terwijl ze luidkeels aan hem vroeg "Waarom doet u zo raar tegen me, u kunt ook gewoon tegen me praten" terwijl er geen enkel verkeer aanwezig was. Dat de man daarop werd aangesproken door omstanders maakte het alleen nog maar erger. Vroeger zeiden we dan: Rijp voor Santpoort, moeten we dan maar tegenwoordig zeggen Rijp voor Traffic Support?
Walther Ploos van Amstel
-5-  Walther Ploos van Amstel:
Arnoud,
Wat een spot-on stukje! Precies de ervaringen die ik graag had willen horen.
Dit moet vervolg krijgen...
walther.
een meelezer
-6-  een meelezer:
GO ARNOUD GO ARNOUD
TRAFFIC SUPPORT, LOSERS jullie presteren het ook nog om marokkanen (met een crimineel verleden) aan te nemen die dan ineens HEEL goed weten hoe het hier in NL werkt #grotefail
Edwin
-7-  Edwin:
Arnoud, Jij hebt duidelijk de confrontatie gezocht en geen moment gekeken over een compromis mogelijk was waarmee jij de foto had kunnen maken. Jij vond het een arrogant gebaar maar hebt niet gecontroleerd of het zo bedoeld was. Jij vond dat je hem een lesje moest leren maar dat is jouw taak niet en je deed het slecht want in plaats van jouw ergernis te bespreken ging je op een heel ander onderwerp door "wat wilt u" terwijl je zelf al wist wat dat was. Mogelijk als je rustig en niet gehinderd door jouw allergie even had gezegd dat je en foto wou maken en dan weer weg ging was het hele probleem niet ontstaan. Volgens mij dien jij je eigen stukje eens na te lezen en het aantal keren tellen dat je doelbewust niet deed wat je wenste dat de bedoeling was of iets anders deed dan wat je wou doen en zeggen. Jouw eigen gedrag heeft volgens mij dit probleem veroorzaakt. Arrogant tja, dat is jouw gedrag ook, jij geeft zelf aan dat je hem wel een lesje wou leren.
Traffic Support
Beste lezers,

Natuurlijk zal ik niet blind elk wild verhaal van een medewerker ongecontroleerd voor waarheid aannemen, maar kijk alsjeblieft even mee naar de foto die groot bij dit artikel staat.
Het is technisch gezien gewoon niet mogelijk om zonder verbodsborden en hekken te passeren richting de tunnel te lopen. Daarbij, als je weet dat dat de bedoeling niet is, staan er de hele dag een aantal verkeersregelaars waar dat prima mee te organiseren valt.

Maar laten we niet blijven hangen in één vervelend incident. Je bent blijkbaar nog steeds boos / beledigd en verwacht excuses. In een geval zoals door Henk is neergezet zou ik die van harte hebben gegeven. Nou werken wij niet bij het conservatorium dus is het geen medewerker van ons maar in zo'n geval heb je absoluut gelijk. Dat kan niet.

Dan de vragen en verdachtmakingen over criminaliteit. Hierop verricht het ministerie van justitie een toetsing voor elke medewerker die door rijkswaterstaat aangesteld wordt als beroepsverkeersregelaar.
Mensen met een besmet verleden worden doodsimpel niet aangesteld.

Is dat het enige dat wij doen om de kwaliteit te handhaven? Gelukkig niet. We besteden heel veel tijd en energie aan de opleiding en kwaliteitshandhaving. Maar het blijft mensenwerk. Er zullen natuurlijk altijd incidenten kunnen plaatsvinden, actie en reactie hebben dit gewoon tot gevolg.

De verankering van de bevoegdheden in de wet ligt volgens overheid.nl als volgt
"Gelet op de artikelen 12 en 13 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 33 van de Algemene wet erkenning EG-beroepskwalificaties, de artikelen 56 en 58 van het BABW, artikel 30, tweede lid, van het RVV 1990 en artikel 5.3.51, tweede lid, en 5.3.61, derde lid, van het voertuigreglement"
Kijk maar op http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/ge..

Maar laten we elkaar geen vliegen afvangen. Voor een ieder die daar prijs op stelt zal ik zorgen dat ik (als directeur van Traffic Support en Ras Amsterdammer) aankomende dinsdag om 10:00 uur aanwezig zijn bij de tunnel. Dat kunnen we samen onderzoeken of die regelaars inderdaad van die bruten zijn, of dat je wellicht een bordje gemist hebt. Ik ga er vanuit dat het resultaat je mee zal vallen.

Ik hoor graag of je de uitnodiging aanneemt


Groet

Mark Ponne
Arnoud
-9-  Arnoud:
@Edwin - Er zijn twee mogelijkheden:
a. Je was er niet bij. Waar heb je het dan over?
b. Je was er wél bij. Dan is er grote kans dat je degene bent die mij zo onbeschoft heeft behandeld.
In dat geval heb je er nog steeds niets van begrepen. Je hebt mij niet de kans gegeven iets uit te leggen of iets te overleggen, jij hebt mij alleen maar bevelen in het gezicht staan schreeuwen.
Ik kan het hele verhaal hier gaan herhalen, maar mijn punt is duidelijk. Noch je baas Traffic Support, noch jijzelf geven er blijk van iets te willen leren. Heel kwalijk. Je zit in een dienstverlenende, publieke functie. Je wordt betaald van het geld dat de burgers hiervoor opbrengen. Je hebt recht op het respect van de burgers, maar andersom heeft de burger zéker recht op respect van de dienstverlener.
Dus mijn advies: je zit in de verkeerde baan. Zoek iets waarbij anderen geen last hebben van jouw ego en je machtsgeilheid.
Arnoud
-10-  Arnoud:
@Mark Ponne
Het is technisch inderdaad niet mogelijk om de tunnel in te lopen zonder verbodsborden en hekken te passeren. Dat heb ik ook niet gedaan. Dat zijn de leugens van uw medewerker.
Nog steeds probeert u de zaak te bagatelliseren en mogen we komen opdraven om samen met u te kijken of iemand misschien 'een bordje heeft gemist'.
Ik heb in elk geval geen bordje gemist. Wat ik wél heb gemist is een servicegerichte, publieksvriendelijke bejegening van uw medewerker. Wat ik óók mis is de insteek dat het misschien wel eens wáár zou kunnen zijn wat ik zeg. Maar ook nu is er bij u een houding van dat de schuld wel weer bij dat 'vervelende' publiek zal liggen dat niet begrijpt waar die arme verkeersregelaars voor dienen.
Ik lees hier alleen maar 'damage control' van Traffic Support.

U denkt toch zeker niet dat ik mij op afroep op dinsdag a.s. te 10.00 uur ga melden bij de IJtunnel? Ik kijk wel uit. Straks word ik nog een keer 'gearresteerd'. Je weet het maar nooit bij die knapen van u. Nog daargelaten dat ik komende week niet eens in Amsterdam ben.
Bovendien hoef ik helemaal niet overtuigd te worden van de goede intenties van de gemiddelde verkeersregelaar. Het stuk opent uitdrukkelijk met de opmerking dat het hier op een eenling gaat.
U kunt beter zelf op een onverwacht moment eens gaan kijken hoe uw medewerkers in de praktijk functioneren. U kunt beter lering gaan trekken uit dit stuk en eens intern onderzoeken of er iets mankeert aan uw 'opleidingen'. Van enige vaardigheid op het gebied van conflictbeheersing of agressiecontrole heb ik helemaal niets gemerkt. Integendeel, uw medewerker heeft de zaak steeds verder laten escaleren zonder dat ik daar zelf enige invloed op had: hij is op grond van een leugen de politie gaan bellen, hij heeft mij 'staande gehouden' op grond van niets, hetgeen dus neerkomt op wederrechtelijke vrijheidsberoving. Maar meneer Ponne neemt dit ernstige incident blijkbaar nog steeds niet al te serieus.
Traffic Support
@Arnoud

Mijn uitnodiging (want dat is het) hoef je natuurlijk niet aan te nemen.
Los van alles wat hiervoor al gezegd is, over en weer, had ik je laatste algemene vragen willen beantwoorden omdat je die leek te hebben.

Met dit specifieke geval ben ik wel een beetje klaar. Je schrijft het zelf al, wij als lezers van jouw verhaal zijn er niet bijgeweest. Ik zal komende week eens zien of ik de camerabeelden eens terug kan kijken maar ik heb niet de illusie je zelfs daarmee te kunnen overtuigen.

Wij blijven ons werk doen op een professionele manier, zodat dit soort incidenten inderdaad een uitzondering blijft. Daarom namens Traffic Support een heel goed weekend toegewenst.

Hartelijke Groet,

Mark
Edwin
-12-  Edwin:
Arnoud, Ik was er niet bij ik lees jouw verhaal enje beschrijft zelf hoe je dingen ervaart en waarop je reageerde. Een verkeersregelaar zwaait met de armen dat is een feit, jij vindt daar iets van maar dat is jouw mening. Het zijn jouw eigen gevoelens die je beschrijft die aangeven dat de oorzaak bij jou gezocht moet worden volgens mij. Als jij de man niet zegt dat je je ergert aan de arrogantie mag je de man niet kwalijk nemen dat hij daar niets aan doet. Jij reageert door bewust niet te doen wat hij wil en zet de kwestie op scherp maar geeft hem niet de kans een eventuele fout te herstellen.

Tweede voorbeeld: Zelfs als iemand taalkundig een domme vraag stelt maakt hem dat geen feldwebel, jij begint dan hier over terreur, de man gebruikt "mogen" in plaats van "willen" als werkwoord, jouw reactie is absurd en opnieuw spreek je tegen die man jouw ergernis niet uit dus geef je de man niet de kans iets aan jouw ergernis te doen. Als jij een probleem hebt met arrogante mensen of verkeerd taalgebruik moet je dat tegen die mensen zeggen en niet ander gedrag gaan vertonen waarmee de sfeer alleen slechter wordt. Als mensen problemen moeten oplossen moet jij ze wel zeggen wat die problemen zijn en liefst niet nadat de zaak is geescaleerd.
De Lutsjes
-13-  De Lutsjes:
Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het bezoek van de heer de Jong aan de IJ-tunnel, gewoon een geplanned bezoek was, immers mini-series vragen om een vervolg en daarbij dient de spanning ook opgevoerd te worden, zoals hij dit zelf verwoordt.
Ook het feit dat hij meldt dat in geval hij niet aan het schrijven of redigeren is, hij graag door onze stad zwerft, roept bij ons vraagtekens op. Wat is nl. het nut van zo'n opmerking; het heeft er alle schijn van dat deze zin een vorm van excuus inhoudt waarom hij zich aldaar ophield.
De heer Ploos van Amstel doet er dan nog een schepje bovenop door te zeggen dat de ervaringen van de heer de Jong exact datgene is wat hij graag wilde horen en dus om een vervolg vraagt.

Dit alles laat overigens onverlet dat verkeersregelaars in het algemeen niet beschikken over de vaardigheden die men van ze mag verwachten. Een tijdje geleden waren we er getuige van hoe zo'n regelaar op de zebra bij het Victoria Hotel, heftig gesticulerend en schreeuwend het verkeer in goede banen probeerde te leiden, dit terwijl de stoplichten keurig hun werk deden en zijn geklungel uitsluitend nog meer chaos tot gevolg had. Ook vindt men het bijzonder prettig om met 2 man/vrouw op de hoek met elkaar te blijven staan praten terwijl voetgangers hulpeloos aan de overkant op assistentie wachten.

De heer Ponne geeft aan dat men gescreened word op een crimineel verleden, dat is duidelijk niet genoeg, een IQ-test zou ook een verplicht onderdeel moeten vormen. Een uitnodiging om bij de IJ-tunnel te verschijnen is uiteraard een farce; de crême de la crême onder de regelaars wordt dan natuurlijk opgetrommeld en de bruten verdwijnen voor even van het toneel.
Arnoud
-14-  Arnoud:
@Mark:
Ik ben op mijn beurt helemaal klaar met Traffic Support, maar dat had je al begrepen.
Heel jammer dat je toch de insteek kiest om op voorhand de schuld bij mij te leggen. terwijl je uit een incident als dit toch zoveel lering had kunnen trekken, ongeacht wie hier gelijk heeft. Weinig professioneel juist. Telkens het woord 'professioneel' in de mond nemen máákt een bedrijf nog niet professioneel, dat blijkt maar weer.
Je snijdt nog een ander interessant puntje aan dat natuurlijk weer vragen oproept: hoe kan een private onderneming als Traffic Support zomaar toegang krijgen tot camerabeelden?

@Edwin: zeker zelf verkeersregelaar?
Arnoud
-15-  Arnoud:
Ik kan de Lutsjes verzekeren dat het hier gaat om puur toeval. En uiteraard spreekt het vanzelf dat ik regelmatige door de stad zwerf. Ten eerste omdat ik dat zelf leuk vind, ten tweede omdat daar weer aardige stukjes voor Amsterdam Centraal uit kunnen voortvloeien. Ik werp jullie veronderstelling (beetje tendentieus toch wel, alsof ik omwille van een stukje deze situatie geprovoceerd zou hebben) verre van mij. De naam miniserie is er achteraf aan gegeven omdat we ineens twee stukken binnen één week hadden over verkeersregelaars.
Waar het los van mijn persoonlijk ervaringen natuurlijk om gaat is het volkomen gebrek aan duidelijkheid rond allerlei private partijen die opereren in het publieke domein. Daarbij is voor de burger ook nog eens bijzonder ondoorzichtig wie een private partij is en wie een vertegenwoordiger van de overheid. Zo worden we als burgers geconfronteerd met beveiligers, bewakers, bijzondere opsporingsambtenaren, straatcoaches, handhavers en verkeersregelaars. Waarschijnlijk ben ik er nog wel enkele vergeten.
Wat is exact hun status, wat zijn hun bevoegdheden en wat belangrijker is: in hoeverre is de burger verplicht de instructies van dergelijk mensen op te volgen? Want zoals uit mijn verhaal blijkt: men is kennelijk niet geneigd om ook maar enige verantwoording af te leggen of duidelijkheid te verschaffen. Je weet zelfs niet waar je kunt klagen. Deze miniserie zal dus nog wel een vervolg krijgen, denk ik zo.
Amsterdam Centraal schrijft kritisch vanuit de beleving van de burger. Toevallig was het nu deze burger die onaangenaam geconfronteerd werd met het gedrag van deze vrije jongens.
edwin
-16-  edwin:
Arnoud, Nee iemand die jouw verhaaltje las en zag dat iemand grote problemen heeft om op de juiste manier te communiceren en daardoor in de problemen komt. Jij bent het die in dit verhaal zichzelf van alles in het hoofd haalt zoals in reactie op Mark "starks word ik weer gearresteerd" en ik moet volgens jou wel partij zijn of anderzins betrokken omdat ik anders niet in jouw plaatje pas. Ik wens je veel succes verder en hoop dat je iets doet met wat ik schreef.
Traffic Support
@Arnoud
Ik heb niet standaard de beschikking over camerabeelden, noch stelde ik vast dat ik ze ging krijgen.
Ik heb zuiver en alleen aangegeven te bezien óf die mogelijkheid bestaat omdat onze opdrachtgever natuurlijk vanuit de Verkeerscentrale Amsterdam wel maakt.
Nooit te beroerd om een nette vraag te beantwoorden hoor!

En over onze professionaliteit: tsja, ik had er graag eens een boom over opgezet met je. Ik hoef namelijk geen enkele kunstgreep uit te halen om een hele nette groep mensen aan het werk te hebben in de stad. Ik ken natuurlijk, net als jullie, natuurlijk ook zat voorbeelden van minder nette verkeersregelaars. Ik meen echter dat wij ons dáár als bedrijf juist op onderscheiden.

Zonder een incident te willen bagatelliseren durf ik te staan voor de kwaliteit van onze dienstverlening.
Dat kan arrogant of borstklopperig klinken maar dat is dan maar zo. Ik ben blij dat zelfs jij als grootste criticaster in deze erkent dat er aan de rest van de regelaars die je aantrof eigenlijk helemaal niks mankeerde...

Never Mind, mocht er ooit nog eens iets zijn schroom dan niet om me gewoon direct te bellen (via kantoor) of te mailen. Wij hebben namelijk gewoon een degelijke klachtenprocedure waarmee we herhaling van ongemakken en incidenten proberen te voorkomen. Hoewel een publiek debat als dit natuurlijk voor de meelezers en meepraters buitengewoon vermakelijk is hadden we de dit een stuk efficiënter kunnen oplossen...

Hartelijke groet,

Mark
Bart
-18-  Bart:
Tja, Arnoud, even helemaal van buitenaf: fotos maken moet gewoon kunnen, zeker als je journalist bent.. De reactie en de juridische status van het bedrijf 'traffic support' is mij niet duidelijk: de reactie is tamelijk 'popie jopie', maar niet echt to the point.. Als je vóór verbodsborden iets fotografeert, lijkt me dat niet de reactie te moeten uitlokken die de medewerker van dit bedrijfje gaf.
Conclusie: er is veel verkeerd in verkeersregelaarsland, met name qua niveau en opleiding... Zoals HenkvP opmerkt 'dat er regelrechte plebejers werkzaam zijn' in deze branche, die vooral status aan hun nep-uniformpjes ontlenen.
Kortom: weer een branche waar de wildgroei weer gestaag woekert...
De Lutsjes
-19-  De Lutsjes:
@ Arnoud:

Dat U woedend bent over de gehele gang van zaken kunnen wij ons maar al te goed voorstellen, maar o.i.(!) draaft U nu toch werkelijk door.
Betreffende verkeersregelaar heeft U geschoffeerd, zo veel is ons wel duidelijk, maar de vraag blijft in hoeverre U dat misschien wel een beetje zélf heeft uitgelokt plus het feit of U zich nu wél dan niet achter een verbodsbord heeft begeven.
Dat het onderwerp "verkeersregelaars" als "miniserie" pas na Uw reactie zou zijn ontstaan, is onjuist: in de bijdrage van heer Ploos van Amstel werd dit reeds als zodanig aangekondigd.

Take a break...
Arnoud
-20-  Arnoud:
@De Lutsjes: ja, beste Lutsjes, u moeten toch echt wat beter lezen. In het stuk zelf en daarna ook in de reacties heb ik bij herhaling aangegeven dat ik niet voorbij enig verbodsbord ben gegaan.
Ook is omstandig beschreven dat ik e.e.a. niet zelf heb uitgelokt. Waarom zou ik? Ik ben geen masochist en dus geen liefhebber van traumatische ervaringen.
Verder denkt u slim te zijn omtrent de gang van zaken rond de miniserie. De stukken op AC worden ingepland voor een bepaalde datum. Geheel toevallig was er al een stuk van Walther Ploos van Amstel toen deze ellende mij overkwam. Hierop heb ik besloten aan ons beider ervaringen de term 'miniserie' mee te geven. Maar ach, ik neem het u niet kwalijk, u heeft geen verstand van computers heeft u de afgelopen week laten weten, dus hoe een cms werkt zal u dan evenmin duidelijk zijn. Geen probleem, maar baseer dus geen conclusies op uw onwetendheid in deze.
Enrico
-21-  Enrico:
@Traffic Support,
Je schrijft in je eerst reactie "Dat kun je best niet leuk vinden, maar het negeren ervan kan bij een geïrriteerde motoragent een boete opleveren van €160 euro."
Als een motoragent gaat schrijven omdat hij geïrriteerd is dan gaat er iets niet goed en vind dit dan ook een misplaatste opmerking van je.
De € 160,00 was voor 01-01-2011 het boetebedrag en dan nog alleen voor Categorie 1 Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft;. En voor Categorie 2 Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen.

Per 01-01-2011 is het boetebedrag:
Categorie 1 - Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft € 180,00
Categorie 2 - Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen € 180,00
Categorie 3 - Bromfietsers en snorfietsers € 120,00
Categorie 4 - Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor € 70,00
Categorie 5 - Voetgangers € 50,00
Categorie 6 - Overige weggebruikers € 70,00
Dan is dit alvast helder wat betreft de boetebedragen die er zijn voor het Niet opvolgen aanwijzing gegeven door een daartoe bevoegde en als zodanig herkenbaar gegeven ambtenaar ( feitcode m R 630 a ) of verkeersregelaar ( feitcode p R 630 b ).
Onder ambtenaar valt de Politie / KMAR ( Koninklijke Marechaussee ) / BOA ( Buitengewoon Opsporingsambtenaar ).
De m bij de feitcode is een Mulderfeit en de p is een Procesverbaal.
Dit omdat er een Noot geldt voor deze feitcode zie:
De feitcodes R 627a t/m R 631 mogen niet uitsluitend op kenteken worden aangeleverd.
De verdachte moet zijn gehoord en de NAW gegevens en verklaring moeten op het mini proces-verbaal worden vermeld.

@iedereen die hier leest,
Uit eigen ervaring kan ik het volgende vertellen van wat ik heb meegemaakt in Amsterdam in 2008 toen ik op een kruising stond vanwege wegwerkzaamheden.
Of het nog steeds zo gaat durf ik niet te zeggen dus het kan best veranderd zijn ondertussen.

Als iemand de aanwijzing van een verkeersregelaar niet opvolgt moet de verkeersregelaar naar het politiebureau wat het dichtst in de buurt is van de werklocatie om aangifte te doen.
Hierbij heeft de verkeersregelaar minimaal 1 getuige nodig.
De verkeersregelaar zal bij de aangifte o.a. het volgende moeten aanleveren even ervan uitgaande dat het om een voertuig gaat met kenteken.
Kenteken van het voertuig / Merk type en kleur van het voertuig. Beschrijving van bestuurder en de rijrichting van het voertuig.
De verkeersregelaar zal door de politie worden gehoord ( verklaring afleggen ) waarna men de "verdachte" zal oproepen voor verhoor waarna het hele verhaal naar de officier van justitie gaat die de zaak verder zal behandelen.
Wat wilde de politie van mij weten. Datum, tijdstip, locatie, wat de afstand was van mij met betrekking tot de "verdachte", welke aanwijzing er gegeven werd, hoe de aanwijzing werd gegeven, wat de afstand was tussen mij en "verdachte", met welke snelheid de "verdachte" zich verplaatste.
Verder moest ik ook een situatietekening maken. Nu was mijn kantoor waar ik voor werkte in Amsterdam en kon ik op de computer een overzichtsprint maken van de kruising wat het makkelijker en duidelijker maakte.

In de situatie ( 3 verschillende bestuurders ) waarin ik een verklaring moest afleggen ging het per bestuurder om meerdere overtredingen zoals niet opvolgen van de aanwijzing, niet opvolgen van de verplichte rijrichting, het in het gevaar brengen van het overige verkeer en 1 maal door het werkvak rijden.
Even ter verduidelijking een aanwijzing kan zijn een gebaar ( stopteken, oprijteken of doorzwaaien bijvoorbeeld ) maar ook het aanspreken of aanroepen valt hier onder.
Kortom er komt voor een verkeersregelaar soms een hoop bij kijken.
Enrico
-22-  Enrico:
@ Arnoud en andere geïnteresseerden,

Regeling Verkeersregelaars 2009 hierin staat de laatste stand van zaken rondom verkeersregelaars:
http://www.aanstellingspas.nl/LinkClick...

Op http://www.aanstellingspas.nl/Home.aspx kan je ook het e.e.a. vinden o.a. op de Faq pagina.
Tevens is er op http://www.verkeersregelaarsexamen.nl/ho.. ook nog het e.e.a. aan informatie.

Wat betreft de vraag mag een verkeersregelaar je Staande houden ?
Is het antwoord NEE.
Dit geldt ook voor beveiligingsbeambten / Straatcoaches en dergelijke.

Staande houden mag alleen door de Politie / KMAR ( Koninklijke Marechaussee ) / BOA ( Buitengewoon Opsporingsambtenaar ).
Mag een verkeersregelaar je aanhouden is het antwoord JA als het om een strafbaarfeit gaat maar dat mag elke burger.
Als je op Wikipedia Strafbaar feit intikt kan je genoeg info vinden waarbij je door kan klikken naar Overtreding en Misdrijf.
Het overtreden van de verkeersregels is een overtreding maar daar wordt je in de regel niet snel voor aangehouden.
Dus als een verkeersregelaar je daarvoor wilt aanhouden moet het wel heel ernstig zijn en raad ik ook eigenlijk af.

Wat betreft het intrekken van de Aanstellingspas van de verkeersregelaar het volgende.
Als je op de 1e link in deze reactie klikt dan vind je op Bladzijde 5 Paragraaf 6 Artikel 15 daarin staat het e.e.a. over het intrekken al dan niet tijdelijk van de pas.
Het meest voorkomende is dat de pas ingetrokken kan worden als door gedragingen van de verkeersregelaar het verkeer in gevaar is of kon worden gebracht.
Dit komt eigenlijk neer op Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994.
Artikel 5 WVW 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Op het moment dat je vermoed dat de handeling(en) die een verkeersregelaar doet niet klopt dan kan je hiervan een melding doen bij de politie. Het verstandigste is om dan te vragen om de verkeerspolitie omdat die er in de regel meer vanaf weten dan de reguliere agent op straat.
In Amsterdam zou het haast geen verschil moeten maken omdat het daar vaak zwart ziet van de verkeersregelaars.
Schop
-23-  Schop:
@Arnoud: zal ik even een aparte database aanmaken voor de reacties op dit artikel?
De Lutsjes
-24-  De Lutsjes:
@ Arnoud:

We hebben Uw artikel uiterst zorgvuldig gelezen, zo ook dat van Traffic Support. U beweert het één, TS beweert het ander m.b.t. het verbodsbord... Het zou toch kunnen dat U in Uw ijver om een foto te maken van het NEMO gebouw, het bord per ongeluk over het hoofd heeft gezien?

Inderdaad, we hebben niet erg veel verstand van computers, maar inmiddels weten we dat "cms" gewoon staat voor "toeval" ;-P
Vinus
-25-  Vinus:
Uit dit alles blijkt maar weer dat niemand zijn plaats meer kent tegenwoordig. Iedereen eist respect van elkaar en ohwee als dat een keer misgaat. Muggen en olifanten.
HenkvP
-26-  HenkvP:
@Enrico:
Dank voor je uitgebreide reactie. Erg aardig dat je de moeite hebt genomen dit al op te zoeken en te voorzien van linkjes.
HenkvP
-27-  HenkvP:
Toch ook een positief geluid
Bij het Rijksmuseum staan ook verkeersregelaars om het bouwverkeer in goede banen te leiden.
Ik geef je het te doen om automobilisten, gehaaste fietsers en een niet kunnen rijden bakfietsmevrouw en tientallen overstekende toeristen vanaf de Museumbrug op hetzelfde moment tot stilstand te brengen. Aan mijn kant van de vrachtwagen stond een meneer met een soort van natuurlijke autoriteit waarvan ik en alle andere weggebruikers terstond aannamen dat hij daar niet voor Piet snot stond. Hij was zelfs in staat om adrem antwoord te geven toen ik hem toelachte
"man wat doe je hemelsnaam op het fietspad, ik schrik me dood".
Beste Mark van Traffic Support, mocht dat een medewerker van uw bedrijf zijn dan heeft u een voorbeeld tussen uw mensen.
Arnoud
-28-  Arnoud:
@HenkvP: Precies. Niets ten nadele van verkeersregelaars die zich wél behoorlijk gedragen.
@Enrico: veel dank voor de uitgebreid uitleg. Had eigenlijk op de site van TS moeten staan.
Enrico
-29-  Enrico:
@Arnoud en @HenkvP en anderen,
Graag gedaan hoor en ik hoop dat het allemaal duidelijk genoeg is. Ik heb het naar eer en geweten geschreven in ieder geval.
Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust maar ook ik kan niet alles weten helaas.
Ik wist waar de belangrijkste zaken stonden en geef graaf informatie als het nodig is.
Ik had ook kunnen reageren met Een ieder wordt geachte de wet te kennen en deze naar behoren uit te voeren of na te leven. Maar daar heb ik bewust niet voor gekozen in dit geval.

Ik weet wel dat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan het fenomeen verkeersregelaar en daar zijn naast een falende overheid ook de bedrijven die deze mensen leveren debet aan.
Er is immers niets mis mee om op je site een pagina te wijten aan informatie omtrent verkeersregelaars.
Noem zo'n pagina bijvoorbeeld Hoe en wat omtrent verkeersregelaars en vertel waarom zij er zijn en wat men mag maar ook wat de gevolgen zijn voor de persoon die zich er niet aan wenst te houden.

In de grotere steden maken automobilisten en motorrijders die aan het lessen zijn de verkeersregelaars in de praktijk wel eens mee, maar hier zou landelijk tijdens de opleiding en examens zowel theorie als praktijk veel meer aandacht aan besteed moeten worden.

In de oude situatie stond er nog gewoon verkeersregelaar op je kleding maar vanwege Europese regelgeving moest dat veranderd worden naar het nieuwe model met de gevarendriehoek.
Overigens mag men de oude kleding nog gebruiken tot 1 maart 2014 als ik het goed zeg. Dit omdat er een overgangstermijn is van 5 jaar.
Enrico
-30-  Enrico:
Nog een ander leuk weetje er zijn bedrijven die op hun site vermelden xxx aantal man hebben.
Dit is niet geheel waar. Men kan zoveel man leveren omdat men de inhuurpartijen erbij optellen.
TS geeft bijvoorbeeld 320 man aan maar dat zijn dan de Oproepkrachten Parttimers Fulltimers Inhuurbedrijven bij elkaar.
Dus geloof niet gelijk alle getallen die sommige bedrijven op hun site vermelden. Sommige bedrijven laten het mooier overkomen dan het daarwerkelijk is.
Dit heb ik in de beveiligingssector nog nooit mee gemaakt waar ik 15 jaar heb rondgelopen.
Zij vermelden soms wel het personeelsaantal wat men heeft maar dat heeft vooral bij de grotere bedrijven te maken omdat ze wereldwijd opereren.
Traffic Support
Dag Enrico,

Wat een terechte opmerking! Er zit inderdaad bij veel bedrijven een hoop onzin in de getallen.
Traffic Support is in nagenoeg alle opzichten een conservatieve club: de 320 verkeersregelaars is een getal dat overigens alweer heel flink verouderd is, we hebben onlangs onze 400e medewerker in het zonnetje gezet en dit betreft uitsluitend personeel dat bij ons in dienst is. We huren nagenoeg niet in en tellen dat ook zeker nergens in mee.

Het noemen van getallen doen wij overigens uitsluitend zodat een opdrachtgever een beeld heeft van de omvang en stabiliteit van ons bedrijf, helaas heeft dat zoals je schreef intussen geleid tot allerlei collega's die hun fantasie de vrije loop hebben gelaten...

Het is een mooie discussie, maar niet helemaal voor op dit platform denk ik...

Groet

Mark
Arnoud
-32-  Arnoud:
@Mark van Traffic Support:
Het valt me op dat je jezelf hier bij herhaling op de borst klopt hoe geweldig het toch allemaal geregeld is bij Traffic Support. Zoals je inmiddels duidelijk is: mijn ervaringen met Traffic Support waren ronduit traumatisch.

Maar om het e.e.a. wat te veralgemeniseren kun je misschien zo servicegericht zijn om de volgende vragen te beantwoorden:

1. Welke bevoegdheden zijn jullie verkeersregelaars bij de IJ-tunnel verleend, anders dan de bevoegdheden van verkeerstechnische aard? Mogen zij bijvoorbeeld aanhoudingen verrichten?
2. Kan van de verkeersregelaars van Traffic Support door het publiek verlangd worden dat zij zich legitimeren, bijvoorbeeld door het op zijn minst duidelijk zichtbaar dragen van hun aanstellingspas?
3. Waar kan het publiek terecht met klachten over het optreden van verkeersregelaars?
4. Is er een onafhankelijke klachteninstantie?
5. Wat verstaat Traffic Support onder 'bijzondere bevoegdheden'?
6. Waar op de site kan het publiek kennis nemen van al deze informatie?

Het valt namelijk op dat de site van Traffic Support voornamelijk gericht is op het zichzelf aanprijzen bij potentiële klanten. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar anderzijds werken jullie in het publieke domein en zal elk zichzelf respecterend bedrijf in deze branche ook naar het publiek toe duidelijke informatie geven. Maar hoewel je hier gelegenheid genoeg hebt gehad, laat je je op dit punt het gras voor de voeten wegmaaien door Enrico. Dat is waar Traffic Support het laat liggen.
En ik krijg steeds meer het gevoel dat de aspecten 'publieksvriendelijkheid', 'servicegerichtheid' en 'voorlichting' gewoon totaal niet op je prioriteitenlijst staan. Dat begon al in je allereerste reactie, toen je mijn verhaal direct al in twijfel begon te trekken, zonder ook maar de feiten onderzocht te hebben. Nergens heb je er blijk van gegeven dat je de incidenten die ten grondslag liggen aan het bovenstaande verhaal serieus hebt genomen.
Traffic Support
Dag Arnoud,

Het begint nu toch wel een beetje vervelend te worden hoor. Je hebt één vervelende ervaring gehad met welgeteld één medewerker. Nu worden het alweer "vervelende ervaringen" die ook nog weer "traumatisch" zijn. Volgens mij vliegen we nu samen toch een klein beetje uit de bocht.
Ik heb op al je vragen uitgebreid geantwoord, ook al heb je niet, zoals gebruikelijk, op de reguliere weg een klacht ingediend bij het bedrijf.

Maar ook je volgende serie vragen loop ik natuurlijk nog een keer door:

1. De bevoegdheden bij de IJ tunnel zijn regulier en van verkeerstechnische aard.
2. Nee, de Verkeersregelaar behoeft zich uitsluitend te legitimeren bij daartoe bevoegde opsporingsambtenaren. De verkeersregelaars van Traffic Support dragen echter in hun verkeersvest de pas, zodat een ieder kan zien dat de betreffende medewerker bevoegd is zijn werk te doen.
3. Klachten over het werk van de regelaar kun je richten aan de opdrachtgever Divv van de gemeente Amsterdam, of aan ons bedrijf. Zoals ik je al eerder schetste hebben wij een duidelijke klachtenprocedure, geborgt door onze ISO certificering.
4. Waarschijnlijk heb je "Volledig Bevoegd" gelezen op de pas van de medewerker. Dit is de Amsterdamse pas, afgegeven door de politie Amsterdam-Amstelland. Dit betreft de bevoegdheden die in de bovenstaande reacties al beschreven zijn. Andere 'bijzondere bevoegdheden' hebben we niet.

Dat je ongelukkig bent met de gang van zaken tijdens het gebeuren snap ik, ook ik had liever een ander verloop gezien. Dat je een nog begripvoller reactie had verwacht, na een artikel waarin je onze medewerker vergelijkt met Mladic snap ik minder. Ik heb een geduldige natuur, en heb je zelfs aangeboden het één en ander persoonlijk toe te komen lichten. Daartoe voelde jij als klager echter geen behoefte. Veel publieksvriendelijker dan dit kan ik het niet bedenken hoor...
Ik hoop dat je in de praktijk nog jarenlang heel veel van onze nette, vriendelijke en doeltreffende verkeersregelaars zult tegenkomen tijdens je omzwervingen. Terugdraaien wat er gebeurt is kan ik niet, ik kan slechts hopen dat ze met de tijd het bij jou ontstane beeld kunnen herstellen.

Groet

Mark
Co Reijseger
-34-  Co Reijseger:
Beste Mark,
Wij kennen elkaar alweer enige jaren en weten allebij dat een klacht door het publiek gauw gecreerd is.
Maar Mark je moet jezelf te raden gaan of je hier wel mee verder wilt,je bent helder en duidelijk geweest in de beantwoordingen.
Het zegt meer of die meneer als over jou of Traffic Support Mark !
Ik heb drie jaar lang de eer gehad om bij het grootste verkeer regelaars bedrijf van Nederland Traffic Support te werken en weet dat daar gedegen en vakvekwame mensen werken met goede opleidingen,opleidingen die nodig zijn om dit serieuse en fantastisch vak te kunnen uit oefenen.
Ja menner dat leest u heel goed daar is opleiding voor nodig dus met andere woorden meneer wij hebben onze school afgemaakt !
Gelukkig meneer troost ik mij in de gedachten dat u gelukkig één van de weinige bent die zo over verkeer regelaars denkt.

Mark succes verder!

Vriendelijke groet,
Co Reijseger
Arnoud
-36-  Arnoud:
@Mark van Traffic Support:
Dat het vervelend voor je begint te worden begrijp ik. Maar troost je, dat was het voor mij ook. Ikzelf ben ook een bijzonder vriendelijk en geduldig iemand en dan is het inderdaad traumatisch om gearresteerd te worden door iemand die zijn macht misbruikt. Je had het kunnen voorkomen door normaal en op een invoelende manier in eerste instantie te reageren. In plaats daarvan begon je direct mijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken. En die verwijtende toon is in al je reacties aanwezig gebleven.
Ik reageer nog even op je antwoorden.
1. Bevoegdheden: ik constateer op grond hiervan dat je medewerker niet de bevoegdheid had mij aan te houden. Dat had hij sowieso niet, want ik had geen strafbaar feit gepleegd.
2. De betreffende verkeersregelaar droeg geen aanstellingspas in het vakje in zijn jas. Er zat een soort kaartje in waarop stond 'bijzondere bevoegdheden'. Er zat geen pasfoto op het kaartje. Er was dus geen mogelijkheid om vast te stellen of de verkeersregelaar bevoegd is dit werk te doen.
Laat ik echter van je aannemen dat er stond: 'Volledig bevoegd'. Dan nog is het een uitermate vaag kaartje en van geen enkel nut voor het publiek. Is op elke printer zo na te maken.
3. Waar staat de klachtenprocedure genoemd op de site van Traffic Support? De site is gericht op de verwerving van opdrachten en nieuw personeel, niet op voorlichting aan het publiek. Het staat natuurlijk wel heel gewichtig om telkens weer te schermen met die ISO-certificering, maar het publiek zegt dat helemaal niets en het is ook volstrekt onduidelijk wat die inhoudt.

Tot slot val je nog over de vergelijkingen die ik maak. Dat zijn natuurlijk sarcastische vergelijkingen ten aanzien van iemand die zich vanuit zijn anonimiteit en machtspositie extreem misdraagt. Juist in de herhaling zit een zeker komisch effect, maar ik begrijp dat jij daar als betrokkene de humor niet van inziet. Ik had hem gewoon bij zijn naam willen noemen, maar ja, dat ging dus niet, hè? Vandaar.

Beste Mark, ik lees in reactie 35 dat het volgende probleem zich alweer heeft aangediend voor Traffic Support, dus we laten het hier verder bij. Ik mag hopen dat mijn vele suggesties tot verbetering van de publieksvriendelijkheid bij Traffic Support toch leiden tot verbetering, zodat je op den duur mag pronken met een Amsterdam Centraal-certificering.
Henk Kortekaas
-37-  Henk Kortekaas:
Geachtte heer de Jong ,
Ik kan me inleven in het feit dat het voor u als buitenstaander in een wereld die meer en meer wordt gereguleerd vanuit een overheid dat u als free-minder tegen de gevestigde orde wilt schopen.
Ik constateer in u provocatie richting deze verkeersregelaar in het bijzonder en tegen Traffic Support in het algemeen dat u een paar dingen over het hoofd ziet.
U staat volledig in u recht om u mening te uiten laten we dat voorop stellen ,maar wat u over het hoofd ziet is dat u zich schuldig maakt aan smaad ergo zelfs aan smaadschrift!.
Vrije meningsuiting en persvrijheid is één ding maar een bedrijf of in dit geval een persoon door de slijk halen is een tweede.


Smaad
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
Smaadschrift is smaad door het publiceren van tekst of afbeeldingen. De maximale straf is in dit geval beduidend hoger.
Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet om beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn. Vaak worden de beschuldigingen zo veel mogelijk opgeblazen om het slachtoffer zo veel mogelijk aan de schandpaal te nagelen. Het hoeven niet per se strafbare feiten te zijn waarvan het slachtoffer beschuldigd wordt.
De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak, of frustratie .
JohnN
-38-  JohnN:
Traffic Support - dat zegt al genoeg. Een verkeersregelaars-poel die klust in Amsterdam onder een Amerikaanse naam onder supervisie van topgun Mark. Ik word hier zo moe van. Iedereen weet dat het niet de eerste keus is van mensen die zich voor zulk werk aanbieden. Maar Mark met zijn "Traffic Control" geeft je toch enige status. Dan leef je weer op. Natuurlijk zit er kaf onder het koren van Mark. Als je een poosje zonder baan thuis hebt gezeten daalt je ego, en dan opeens word je "volledig bevoegd" (hadden jullie niet de passende Amerikaanse kreet voorhanden?) en dan wil je wel eens doorslaan in je neiging tot gebruikmaken van je gezag. Soms ontaardt dat in ronduit pesten van de weggebruiker die om een soepele houding van de regelaar vraagt. Wat niet zelden ook nog de veiligheid bevordert. Als dat ontaardt in rigide gedrag en doelbewust in gevaar brengen (zoals ik eens beleven mocht) is er toch wel sprake van een merkwaardige, om niet te zeggen semicriminele taakopvatting.
Maar mensen, het lijkt wel of het komkommertijd is, terwijl er toch genoeg opwindende zaken in het nieuws zijn. Laten we dus maar stoppen nu. En Mark zichzelf lekker tot de manager van het jaar laten benoemen.
Arnoud
-39-  Arnoud:
@Henk Kortekaas
Dan vraag ik me toch af wat uw belang is om mijn verhaal af te doen als onwaar. Het is een satirische column over een ernstige misstand die ik als burger aantref en waarvan ik verslag doe.
U gaat mij de les lezen over smaad en dat soort onzin, terwijl u zich als burger toch eveneens zorgen zou moeten maken over de toenemende macht van private instellingen die zich blijkbaar niet geroepen voelen om verantwoording af te leggen voor hun handelen in het publiek domein.
Maar nee, u volgt kritiekloos en slaafs het idee dat de verkeersregelaar wel weer het zielige slachtoffer zal zijn.
Bespaart u mij uw quasi-juridische praat die kant noch wal raakt. Het is zo doorzichtig en overduidelijk door wie u bent gemobiliseerd.
De Lutsjes
-40-  De Lutsjes:
@ Co Reijseger:

U maakt ons nieuwsgierig: welke schoolopleiding heeft U met goed gevolg afgerond?
een meelezer
-41-  een meelezer:
Een man die bij het Centraal Station ruzie kreeg met een verkeersregelaar, belandde gisteravond in 't IJ. Omstanders zeggen dat de regelaar hem duwde.

Het gebeurde rond 21:30 aan de De Ruyterkade bij de oostelijke onderdoorgang van het station. De man en de verkeersregelaar kregen ruzie omdat de man er niet langs mocht. De man deed meteen aangifte op het bureau en de verkeersregelaar is inmiddels opgepakt.
"Een voetganger of fietser wilde er met alle geweld door en werd tegengehouden door een verkeersregelaar. Nadat de man wat opstandig deed tegen de verkeersregelaar werd hij door de verkeersregelaar in het water geduwd", zegt een omstander.
Het "slachtoffer" werd door een omstander uit het water gehaald. Het schijnt dat hij niet kon zwemmen.

Bron: AT5

Tsja, @TrafficSupport wat moeten we hier nu weer mee, het wordt denk ik tijd dat jullie je biezen pakken en ergens anders mensen in het water gaan gooien, maar NIET in Amsterdam!
De Lutsjes
-42-  De Lutsjes:
@ een meelezer:

Pas op, straks wordt U nog door de heer Kortekaas van smaad beschuldigd.
Eerlijk is eerlijk: nergens in de media (althans tot op heden) wordt de verkeersregelaar in verband gebracht met TS!
Henk S
-43-  Henk S:
Heb dit gelezen naar aanleiding van een artikel op de site van AT5 en een verwijzing hierna door een link van 1 van de reageerders. Heb hier maar een antwoord op.
Arnoud, ik zou je adviseren om eens te Googelen op het volgende:
'De roos van Leary'
Geloof me, probeer te begrijpen hou dit werkt en je kan (bijna) elke situatie naar je hand zetten., als het een 1 op 1 gesprek is.
Werkt alleen niet bij aggresief gedrag, maar alleen als het nog op het punt van verbale agressie is.
Lees, leer en doe er je voordeel mee!

Greetz,

Henk
Arnoud
-44-  Arnoud:
@Henk S.: ik vind het een mooi en leerzaam advies, Henk. Dank daarvoor. In het kader van de geweldloze weerbaarheid een nuttige tip. Misschien ook wel iets voor Mark en zijn jongens.
Cio
-45-  Cio:
-40-
In het kader van dit onderwerp heb ik de vereiste papieren, ook dat is school afronden !
Arnoud
-46-  Arnoud:
We gaan dit onderwerp afsluiten, want alles is wel over en weer gezegd. Reageren op dit artikel is vanaf nu niet meer mogelijk.

Reageren op dit artikel is niet meer mogelijk.