Home > > Waar laten we die half miljoen pakjes van webwinkels?

Waar laten we die half miljoen pakjes van webwinkels?

PC Hooftstraat - foto: Arnoud de Jong

De Amsterdamse binnenstad gaat de komende acht jaar stevig op de schop. De gemeente verbouwt het Stationsplein en de Prins Hendrikkade, er komt een stadslus met éénrichtingsverkeer en grote delen worden autovrij.
Er liggen mooie, en dikke, plannen met geweldige impressies van hoe mooi het allemaal gaat worden.
Daar hadden we die inmiddels tienjarige bouwput voor onze deur wel voor over.

De vele ondernemers, winkels, horecabedrijven en toeristen delen de binnenstad met meer dan tachtigduizend Amsterdammers.
Bewoners die graag bestellen bij Albert.nl, de Culinaire Versmarkt, Nespresso, Wehkamp of Bol.com.
En dat doen ze al snel meer dan een half miljoen keer per jaar op die binnenstedelijke postzegel.
En we kopen steeds vaker bij webwinkels. Alleen al in 2010 groeiden de webbestedingen met meer dan 10 procent.
Hoe moet dat straks?

Er lijkt in de Amsterdamse plannen nog niet echt nagedacht te zijn over de thuislevering bij die tachtigduizend binnenstadbewoners.
Er zijn in de Amsterdamse plannen geen laad- en losvoorzieningen voorzien voor de levering van webwinkels.
Niet duidelijk is hoe nu het goederenverkeer voor ondernemers en bewoners gaat lopen.

Mooie plannen

De gemeente Amsterdam geeft iedereen ruim van tevoren de kans om de plannen in te zien en suggesties te doen. Wij klagen over de bomen die ze voor ons huis willen planten en over nog zo wat klein lokaal leed als de kleur van de nieuwe stoeptegels en de vormgeving van de fietsenrekken.

De Kamer van Koophandel, MKB Nederland, Amsterdam City en Horeca Nederland komen op voor de belangen van hun leden. Die willen allemaal goed bereikbaar zijn voor de trendy kleertjes, de verse vis, de bierstroom en hun klanten en laten hun stem horen.
Maar, niemand lijkt op te komen voor de belangen van de honderden webwinkels die tachtigduizend consumenten (en even zoveel kleine ondernemers) moeten bedienen in Amsterdam.

Laden en lossen
Er zijn nu al knelpunten in de bevoorrading in de binnenstad. Dit wordt nijpender, omdat de bestaande laad- en losmogelijkheden veelal verdwijnen in de plannen en er toch steeds meer pakjes bezorgd moet worden. Dat is niet handig.
Terug naar de tekentafel!


twee reacties op "Waar laten we die half miljoen pakjes van webwinkels?"

JohnN
-1-  JohnN:
Ik zie het probleem van de webwinkels niet zo prominent staan op het lijstje in dit verband. De oplossing voor bestelwerk in de binnenstad is een onderwerp dat al veel langer een discussiepunt is. Zie items over vervoer over de grachten en inzetten van overslagpunten voor distributievracht voor de binnenring in eerdere discussies op deze site. Verder ben ik van mening dat de ondernemers zelf binnen de ring ook creatief moeten zijn met hun bestelwerk. Zo ken ik een bedrijfje dat al jaren geleden elektrische scooters ingezet heeft om snel en milieuvriendelijk zonder stop- en parkeerperikelen hun klanten te bedienen.
Wat ik kwalijker vind is dat men kennelijk van plan is onmiddellijk als de NZ miserie wat begint te verminderen qua overlast dat onmiddellijk teniet gaat doen met nieuwe bouwputterij. Zou het niet het slimst zijn eerst eventjes pas op de plaats te maken om even op adem te komen? Overigens is het aan de ACHTERkant van het CS nog steeds een enorme chaos met veel risico's en ongemak, vooral voor (pont)voetgangers. Kan dat niet eerst even aangepakt voordat men aan de VOORkant weer nieuwe loopgraven schept?
Walther Ploos van Amstel
-2-  Walther Ploos van Amstel:
De Reizigers Advies Raad (RAR) vreest dat Amsterdamse trams vertraging oplopen, als de gemeente autoverkeer toelaat op de trambanen van het Damrak en de Vijzelstraat. De adviesraad maakt bezwaar tegen het ontwerp Rode Loper, waarmee Amsterdam het aanzien van het Damrak, het visitekaartje van de stad, wil verbeteren.

In het plan moet het autoverkeer tussen het Beursplein en de Prins Hendrikkade over de trambaan van het Damrak meerijden. Op de Vijzelstraat gaat het om het gedeelte tussen Muntplein en de halte Vijzelgracht. Dit gaat volgens de RAR oponthoud veroorzaken voor het tramverkeer en gaat ten koste van initiatieven om sommige tramritten te versnellen.

Volgens de RAR is herinrichting van de straten in strijd met het beleid dat Amsterdam sinds 1971 voert. Dat beleid scheidt het autoverkeer van het openbaar vervoer om een vlotte doorstroming te realiseren.

http://www.parool.nl/parool...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.