De Amsterdamse binnenstad gaat de komende acht jaar stevig op de schop. De gemeente verbouwt het Stationsplein en de Prins Hendrikkade, er komt een stadslus met éénrichtingsverkeer en grote delen worden autovrij.
Er liggen mooie, en dikke, plannen met geweldige impressies van hoe mooi het allemaal gaat worden.
Daar hadden we die inmiddels tienjarige bouwput voor onze deur wel voor over.
De vele ondernemers, winkels, horecabedrijven en toeristen delen de binnenstad met meer dan tachtigduizend Amsterdammers.
Bewoners die graag bestellen bij Albert.nl, de Culinaire Versmarkt, Nespresso, Wehkamp of Bol.com.
En dat doen ze al snel meer dan een half miljoen keer per jaar op die binnenstedelijke postzegel.
En we kopen steeds vaker bij webwinkels. Alleen al in 2010 groeiden de webbestedingen met meer dan 10 procent.
Hoe moet dat straks?
Er lijkt in de Amsterdamse plannen nog niet echt nagedacht te zijn over de thuislevering bij die tachtigduizend binnenstadbewoners.
Er zijn in de Amsterdamse plannen geen laad- en losvoorzieningen voorzien voor de levering van webwinkels.
Niet duidelijk is hoe nu het goederenverkeer voor ondernemers en bewoners gaat lopen.
Mooie plannen
De gemeente Amsterdam geeft iedereen ruim van tevoren de kans om de plannen in te zien en suggesties te doen. Wij klagen over de bomen die ze voor ons huis willen planten en over nog zo wat klein lokaal leed als de kleur van de nieuwe stoeptegels en de vormgeving van de fietsenrekken.
De Kamer van Koophandel, MKB Nederland, Amsterdam City en Horeca Nederland komen op voor de belangen van hun leden. Die willen allemaal goed bereikbaar zijn voor de trendy kleertjes, de verse vis, de bierstroom en hun klanten en laten hun stem horen.
Maar, niemand lijkt op te komen voor de belangen van de honderden webwinkels die tachtigduizend consumenten (en even zoveel kleine ondernemers) moeten bedienen in Amsterdam.
Laden en lossen
Er zijn nu al knelpunten in de bevoorrading in de binnenstad. Dit wordt nijpender, omdat de bestaande laad- en losmogelijkheden veelal verdwijnen in de plannen en er toch steeds meer pakjes bezorgd moet worden. Dat is niet handig.
Terug naar de tekentafel!
Wat ik kwalijker vind is dat men kennelijk van plan is onmiddellijk als de NZ miserie wat begint te verminderen qua overlast dat onmiddellijk teniet gaat doen met nieuwe bouwputterij. Zou het niet het slimst zijn eerst eventjes pas op de plaats te maken om even op adem te komen? Overigens is het aan de ACHTERkant van het CS nog steeds een enorme chaos met veel risico's en ongemak, vooral voor (pont)voetgangers. Kan dat niet eerst even aangepakt voordat men aan de VOORkant weer nieuwe loopgraven schept?