Drukte rondom de A10 Zuid
De A10 Zuid kan er weer vijftien jaar tegenaan. Alle oneffenheden zijn weggewerkt, er ligt een
gloednieuw wegdek. Voor de wijken die grenzen aan de A10 een enorme opluchting, de buurten hebben de afgelopen weken te maken gehad met een ongekende drukte. Lange files op de Stadionweg, Marathonweg en Amstelveenseweg. Iedereen zocht zijn weg door de stad, naar het werk en weer terug naar huis. Wat is het probleem denkt u wellicht, de A10 kan er weer jaren tegenaan, wat maken die paar weken dan uit? Niet veel, maar hoe moet dat in de toekomst met deze wegen? De Zuidas groeit en groeit, evenals het autoverkeer, terwijl de wegen in de "oude" stad niet meegroeien.
Zoals ik al eerder schreef gaat het bij de Zuidas om meer dan de Noord-Zuid lijn alleen. Het is een complex geheel van verschillende projecten, waaronder woningen en kantoorgebouwen. Nu moet het Openbaar Vervoer een groot gedeelte van de toenemende verkeersstromen op zich gaan nemen. Het station Zuid WTC moet zelfs uitgroeien tot het vijfde van Nederland. Maar tegelijkertijd betekent dat ook een veelvoud aan autoverkeer, dat zo nu en dan ook de stad in moet. Afslag VU en RAI krijgen het zwaar te verduren. In de afgelopen weken is wel gebleken dat de wegen rondom de A10 extreem veel verkeer niet aankunnen. De Zuidas kan nog zo mooi efficiënt ingericht worden, voor de auto is nauwelijks plek. Er is dus maar een oplossing: verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer.
Daar doet zich het volgende probleem al weer voor: mensen moeten wel willen reizen met het openbaar vervoer. Hoeveel OV-passen zijn er immers daadwerkelijk gebruikt gedurende het afsluiten van de A10? Men bleef in de auto zitten. In de toekomst leidt dat ongetwijfeld tot gigantische verkeersopstoppingen in en rondom de A10 Zuid. Roepen dat het openbaar vervoer structureel verbeterd moet worden klinkt haast clichématig, maar is de enige oplossing. Meer trams, meer bussen, met een kortere wachttijd. De Noord-Zuid lijn alleen is niet de oplossing. Volgende week start het politieke seizoen weer. Het wordt tijd om de handen uit de mouwen te steken.
Afbeelding: http://www.a4a10zuidbereikbaar.nl/
elf reacties op "Drukte rondom de A10 Zuid"
Of de regeling zoals in Japan, je kunt geen auto kopen zonder dat je kunt aantonen over een parkeerplek te beschikken.
Het, ondertussen geprivatiseerde, openbaar vervoer hier
heeft in het verleden te weinig geïnvesteerd in het product vervoer. Er zijn meer buslijnen en treintrajecten opgeheven
dan dat er bij zijn gekomen terwijl het aantal reizigers stijgt.
Logisch toch?
(Hiermee de topsalarissen van de directie buiten beschouwing latend...)
De beste manier om opstopping in de toekomst tegen te gaan? Het gebruik van de auto zo onaantrekkelijk mogelijk maken! Dus het hele filebeleid afschaffen; laat die wegen maar vol lopen. Tegelijkertijd een goed alternatief bieden: het openbaar vervoer nationaliseren en verbeteren. Mensen zijn hardleers, dus dit lijkt me noodzakelijk.
Het OV verbeteren is een belangrijk instrument. Meer verwacht ik van een totaalaanpak: een kilometerprijs (of zelfs tolcordon à la Stockholm en Londen), inclusief OV (noord-zuidlijn naar Schiphol en Zaandam) en mobiliteitsmanagement (van telewerken tot privébussen voor grote bedrijven). Deze maatregelen zijn geen oplossing op zich maar gezamenlijk kan het wel werken. Het probleem is dat tot nu toe iedere keer slechts een kleinschalig experiment met één 'oplossing' is geprobeerd, dat dan natuurlijk gedoemd was te mislukken.
Hiervoor moet een aparte snelweg, aangelegd worden, b.v. op palen over de A10 heen en dan door een tweede coentunnel. Het kost een paar centen, maar het probleem is voor lange tijd opgelost.
Als je Bangkok vanuit het zuiden inkomt ga je ook kilometers lang over alles en iedereen heen, met bovendien een prachtig uitzicht over de stad.
Als Thailand dat kan bouwen, moet dat in Nederland toch ook kunnen lijkt me!!
Hoef je in Osdorp ook niet een uur op de bus te wachten en kan de zomerdienst van de GVB zo blijven. Ook gegroet,engine 54
groeten engine 54
Aan de andere kant: het geeft wel uitstraling :)