Altijd een parkeerplek in de binnenstad
Autodelen – op rare wijze veelal autodate genoemd - is een succes in de binnenstad. En waarom ook niet? Vijf jaar of langer wachten op een parkeervergunning, het altijd maar zoeken naar een parkeerplek zijn bijna al genoeg redenen om over te stappen op autodelen. Zelf deed ik dat eind 2002, toen ik net verhuisd was naar de binnenstad, met mijn auto nog op een parkeervergunning in de Rivierenbuurt, waar ik hem voorlopig maar liet staan. Voorrang voor een parkeervergunning in het Centrum vanwege verhuizen uit een ander stadsdeel was er niet, wat betekende dat ik echt vijf jaar moest wachten. Een tijdje lang fietste ik - als ik hem echt nodig had - naar mijn auto in de Rivierenbuurt, maar handig en prettig was dat niet, zeker als het goot van de regen. Doordat ik daardoor steeds minder ging rijden, werden de gereden kilometers steeds duurder en duurder. Op de gracht waar ik woonde stond een vrolijk rode auto, van Greenwheels een van de autodate aanbieders in de binnenstad. Autodelen? Zou dat de oplossing kunnen zijn?
Het bleek een enorm handige oplossing. De jaarlijkse autokosten gingen flink omlaag. Ik had geen zorgen meer over onderhoud, geen zorgen meer over een parkeerplek en beschikte over een auto op het moment dat ik die nodig had.
Hoe werkt het? Je neemt een abonnement en krijgt een kaartje waarmee je een auto die je hebt gereserveerd kunt openen. Reserveren doe je via internet, dat kan tot een kwartiertje van te voren. Op internet kan je zien welke auto’s er op dat moment in de buurt beschikbaar zijn. Eenmaal in de auto, voer je op een kastje je pincode in en je kunt er me weg. Afrekenen geschiedt op basis van gereden kilometers en gebruikte uren. Ideaal. In de jaren dat ik er nu gebruik van maak, heb ik altijd een auto in de buurt kunnen reserveren. In mijn buurt staan er zeker een stuk of 7.
Ook Stadsdeel Centrum is enthousiast over autodate. Gemiddeld maken er meer dan drie bewoners gebruik van één auto en bovendien gaan die gebruikers per jaar minder kilometers rijden. Doordat die gebruikers geen auto meer in de binnenstad hebben staan neemt de parkeerdruk af.
Lees het maar na op de site van het stadsdeel.
Zijn er nadelen? Ik vind van niet. Nu ja, mijn pubers wilden eerst niet voor school worden afgezet met de Greenwheels. En u kunt natuurlijk niet meer opscheppen over uw nieuwe auto, gezellig uw auto gaan soppen in het weekend of eens lekker zelf gaan sleutelen, maar misschien vond u daar toch al niets aan. Is het wat als u kunt zeggen dat u per jaar een flink bedrag bespaart op uw autokosten?
De grootste bonus: nooit meer zoeken naar een parkeerplaats. Met onze eigen auto was het altijd dezelfde afknapper na een avondje weg. Twintig minuten of langer rondrijden op zoek naar een plekje was de standaard. Soms was het zo vol dat we in arren moede maar op een foute plek gingen staan, met de onvermijdelijke bon als gevolg.
Nu moeten de andere twee of meer gebruikers van 'mijn' Greenwheels-auto nog even leren dat ze net als ik de benzinetank op meer dan een kwart gevuld moeten achterlaten, vieze propjes en vuiligheid verwijderen en ik ben helemaal tevreden.