De gemeente is er op dit moment maar druk mee, herinrichten. Dat wat is, de inrichting, met de inzichten van de huidige tijd opnieuw aanleggen. Afgelopen week zat ik in de universiteitsbibliotheek aan het Singel te leren. Of eigenlijk, ik probeerde het. Mijn blik dwaalde af naar buiten waar veel mensen genoten van het mooie weer en het heringerichte Koningsplein.
Het aanzicht van bovenaf verbaasde me enigszins. Een symmetrisch lijnenspel van stoepranden, tramrails en bestrating. Een typisch voorbeeld van overzichtelijke stadsarchitectuur vanaf de tekentafel. Wie zich op het Koningsplein begeeft ondervindt weinig van de subtiele scheiding in verkeersdeelnemers, waar de nieuwe inrichting in had moeten resulteren. Sterker nog, chaos op het plein. Zelfs dat valt op als je van boven kijkt. Het abstracte kunstwerk van gebogen lijnen wordt verstoord door fietsers op de trambaan, voetgangers op het fietspad en kerende auto's op vluchtheuvels.
Zwerfvuil?
In de Spuistraat zijn vorige week alle platanen verwijderd als voorbereiding op de aanstaande herinrichting
Een dag later werden de gaten gedicht en betegeld. De halfronde metalen rekken die eerder de bomen beschermden tegen geparkeerde fietsen en botsende auto's werden ingegraven....
Van hoog tot laag
In 1996 werd het plan opgevat Brug 84, die voor de Heineken Brouwerij over de Singelgracht ligt, te vervangen. Al snel werd de actiegroep ‘Singelgracht bevaarbaar’ opgericht, die hierin een mooie gelegenheid zag de brug te verhogen, zodat er eindelijk rondvaartboten onderdoor...
Opstopping
Ik woon in het rustige gedeelte van de Pijp. Waar de straten breder zijn, de café's minder aanwezig en waar het vaak stil is in de avond.
Er is maar weinig verkeer in mijn straat. Vanuit mijn erker zie ik wel auto's komen, maar die buigen vaak al snel weer af, of het zijn mijn buren die...